چهارشنبه, 19 بهمن 1401 16:04

فناوری فیبر نوری به کمک کشاورزی آمد!

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

کشاورزی هوشمند به مدیریت زمین‌های زراعی با هوش مصنوعی و رباتیک گفته می‌شود. افزایش تولید، صرفه‌جویی در مصرف آب و هزینه‌های عملیاتی، جمع‌آوری‌ داده‌های واقعی، بهبود کیفیت محصول، نظارت و کنترل از راه دور و... از مزایای استفاده از کشاورزی هوشمند میباشد.

کشاورزی هوشمند تکنولوژی است که بر اساس آن نرم‌افزارها، ربات‌ها، سنسورها، اتصالات، موقعیت‌یابی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای کشاورزان فراهم می‌گردد.

به این جهت کشاورز می تواند در هر کجا که زمین او قرار دارد زمین خود را کنترل نماید، فناوری‌های پیشرفته به کشاورزان در مورد نحوه کاشت و برداشت محصولات کمک بسیاری کرده و کشاورزی یکی از روش‌های نوین کسب‌وکار در صنعت غذایی جهانی است.

چگونگی تحقق کشاورزی هوشمند دو نشستی بود که مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات با مدیرکل شرکت ارتباطات زیرساخت در جهت تحقق این مهم برگزار گردیده است. حوزه ارتباطات نقش مؤثری در بحث اقتصاد دیجیتال دارد و شعار سال گذشته اتحادیه جهانی مخابرات و ارتباطات پیش‌ران توسعه بود که حوزه ارتباطات نوک پیکان توسعه در هر زمینه‌ای است.

یکی از این زمینه‌ها بحث کشاورزی است و فناوری‌ها و تکنولوژی‌هایی که در این زمینه پیش‌بینی می‌شود بحث دوم فناوری‌هایی است که در حوزه کشاورزی هوشمند قرار دارد که با استفاده از دو دیدگاه می‌توان این مهم را بررسی کرد که بسترسازی برای فروش و ارائه محصولات کشاورزی به‌طوری‌که به‌دنبال یک بازار فروش باشیم زیرساخت ارتباطی را بر روی این بستر و ساختار آماده می‌کند.

بحث اینترنت سیار از گذشته شبکه‌های ارتباطی 3G، 4G را در برخی قسمت‌ها توجیه و به‌تازگی در برخی از استان‌ها اپراتور ایرانسل را راه‌اندازی کردند که روزبه‌روز در حال بروزرسانی است و به‌لحاظ فنی و کیفی در حال تقویت شبکه 4G هستند و نظارت بر اشکالات این مهم مرتفع شده است.

در زمینه اینترنت ثابت حوزه ارتباطات در دولت جدید مشخص کرده که با جدیت و پیگیری بسیار ارائه سرویس 25 Mbps را برای هشتاد درصد خانوارها از جمله صنایع بود که با اصطلاح FTTH و FTTX در حال فعالیت است.

از ابتدای سال 1401 فرازونشیب‌های بسیاری در حوزه ارتباطات بود که به‌صورت هفتگی جلساتی را برای پیشرفت FTTH در استان داشتیم. اینترنت سیار هم که بر بستر IOT تجهیزات تله‌متری و سیستم مکانیزاسیون است باید با بحث کمی و کیفی رصد شود.

یکی از چارچوب‌هایی که حوزه ارتباطات با جدیت پیگیر آن است اتصال بیش‌از هشتاد درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم براساس تکلیف محول شده‌است که خوشبختانه در اکثر استان‌های بزرگ تا 98 درصد این مهم اتفاق افتاده است.

با وجود آمادگی و پای کار بودن حوزه ارتباطات تا به امروز سازمان جهاد کشاورزی، دانش صاحبان کار، دانشگاه‌ها هیچ‌ یک برای‌اینکه در زمینه فناوری فیبرنوری و کشاورزی فعالیت داشته باشند جلو نیامده‌اند.

پروژه‌های توسعه فیبر نوری روستایی با افزایش بهره‌وری در استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی موجود در استان‌ها به‌منظور اتصال نقاط مختلف و دورافتاده که با توسعه مشکل تأمین زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات در تمام نقاط شهرها و شهرستان‌ها مرتفع می‌شود و روزبه‌روز با پیشرفت در زمینه ارتباطات روبه‌رو خواهیم بود.

سامانه نوین آبیاری، انتقال آب، زراعت گیاهان کم آب و مقاوم در حوزه کشاورزی، صنایع‌های تکمیلی، شرکت‌های گلخانه و کشت گیاهان دارویی از جمله مهم‌ترین مسائل در حوزه کشاورزی است که با کمک ارتباطات جدید دنیای امروز که فیبرهای نوری هستند روزبه‌روز پیشرفت کرده و پله‌های جدیدی را طی خواهد کرد.

منبع خبر: ایسنا

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search