دوشنبه, 03 بهمن 1401 11:03

آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات کشور

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

به‌علت اهمیت شبکه ملی اطلاعات و تأکید رئیس‌جمهور به تسریع راه‌اندازی این شبکه قرار است سال آینده صندوق توسعه شبکه ملی ایجاد گردد.

طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور از اواخر سال 1384 مطرح و مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی این شبکه در این سال‌ها کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت است.

در سند ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات بیان‌ شده است که شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه‌های کشور است.

این شبکه متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل داخلی شبکه حفاظت‌ شده نسبت‌ به اینترنت و شبکه با امکانات عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم کشور است.

در سال‌های بعد از 1384 اجرای این طرح با کندی صورت گرفت تا این که دولت یازدهم، اجرای این طرح را پیگیری نمود و در نهایت در اواخر همان دولت اعلام شد که فاز اول، دوم و سوم آن افتتاح و رونمایی شده است. اما شتاب بخشی به روند اجرای این پروژه در دولت سیزدهم از مهم‌ترین اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

بیش‌از ششصد روستا و آبادی در استان یزد به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند همچنین پیشرفت شصت درصدی شبکه ملی اطلاعات از جمله دستاوردهای مهم دولت بوده ‌است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست تخصصی شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی در جمع اساتید دانشگاه علم و صنعت درباره شبکه ملی اطلاعات بیان کرد، این شبکه یک شبکه پرسرعت با کیفیت در گستره جغرافیایی جمهوری اسلامی است که بر اساس ارزیابی‌هایی که طبق شاخص‌های مورد توافق با مرکز ملی فضای مجازی انجام‌ شده با وجود همه تلاش‌های صورت‌ گرفته در سال‌های قبل از استقرار دولت سیزدهم سی درصد پیشرفت داشته است.

همچنین تلاش شبانه‌روزی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در وزارت ارتباطات شبکه ملی اطلاعات امروز نزدیک به 60 درصد پیشرفت داشته چرا که برای تحقق شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات، هفت کلان پروژه و دویست پروژه ریز و درشت تعریف‌ شده است. همچنین تأکید کرد که در چهارده ماه اخیر نزدیک به دو هزار و پانصد روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

بدلیل اهمیت شبکه ملی اطلاعات و تأکید رئیس‌جمهور مبنی ‌بر راه‌اندازی سریع آن اولویت جزئیات این اقدام را می‌توان براساس لایحه بودجه سال هزار و چهارصد و دو که توسط رئیس‌جمهور به مجلس تقدیم شد بررسی کرد.

در تبصره هفت لایحه گفته‌ شده به دولت اجازه داده می‌شود با هدف شتاب بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات در ارتقا و نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها، صندوقی تحت عنوان صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات در سقف پست‌های سازمانی و اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد نماید.

منبع خبر: ایسنا

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search