سه شنبه, 08 شهریور 1401 09:20

موانع و چالش های توسعه فیبرنوری در ایران

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

توسعه ارتباطات ثابت با توجه به این‌که به زمان طولانی بازگشت سرمایه‌گذاری نیازمند حمایت‌های مالی می‌باشد. در قالب معافیت از پرداخت حق‌السهم و همچنین اختصاص درصدی از حق‌السهم اپراتورها برای ایجاد پوشش فیبر نوری در بازنگری مصوبه UNSP  پیش‌بینی‌شده است.

فناوری اصلی‌ که اکنون در بخش ارتباطات بکار گرفته می‌شود ADSL بوده که بر پایه فناوری مبتنی بر فیبر نوری یا FTTX که سهمی معادل یک درصد را به خود اختصاص داده‌اند. شبکه زیرساخت کشور جهت سرمایه‌گذاری دولت بیش‌از هفتاد هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم ساخت است.

در داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور به تجهیزات قدیمی متکی بودند که به شبکه مسی مشهور هستند این شبکه به‌رغم گستردگی زیاد توانایی کمی برای سازگاری با فناوری جدید و استفاده از خدمات پهن باند دارد و براساس مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی تا سال 1404 باید هشتاد درصد خانوارها و صددرصد کسب‌وکارها به متوسط سرعت 25 مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کنند و بیست میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال 1404 به اینترنت پهن باند ثابت بر بستر فیبر نوری شکل بگیرد.

به‌همین‌علت اوایل تیرماه اجرای پروژه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری براساس ابلاغیه‌های جدید رگلاتوری که مبتنی بر تفاهم‌نامه اپراتورهای رایتل در فردیس، شاتل در ساوه، آسیاتک در رامسر، فناپ تلکام در بندر امام خمینی، صبانت در بابل، گسترش ارتباطات مبنا در قرچک، های‌وب در گرگان و پیشگامان در بندر چارک تعهد داده‌اند که برای ایجاد و توسعه فیبر نوری اقدام کند. مرداد سال هزار و چهارصد اولین مصوبه مربوط به هم‌گرایی پروانه‌های ثابت و سیار تصویب شد که بر این اساس اپراتورهای تلفن‌همراه می‌توانند به سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات ثابت وارد شوند و در بازه زمانی پنج‌ساله حدود پنج میلیون پورت پرسرعت ایجاد کنند.

در ادبیات فیبر نوری دو نوع پوشش خانوار متصل و خانوار تحت پوشش و تعریف‌شده که بازنگری مصوبه این‌موضوع به‌طور شفاف تعریف می‌گردد و بر اساس مصوبه به‌ازای ایجاد پوشش تا سه هزار متر خانوار در مراکز استان به‌ازای هر خانوار پانصد هزار تومان و در شهرهای خارج از مراکز استان به‌ازای هر خانوار یک میلیون و دویست هزار تومان به اپراتور اختصاص پیدا می‌کند. در حوزه اتصال نیز به‌ازای هر پورت FTTH به خانوارهایی که متصل گردند دو میلیون تومان از محل هشت درصد حق‌السهم دولت به اپراتورها کمک می‌گردد و این مبالغ برای پوشش و اتصال در شهرهای غیر از هشت شهر کلانشهر تخصیص میابد.

خبرگزاری ایسنا

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search