چهارشنبه, 09 شهریور 1401 10:11

فیبرنوری به کمک علم پزشکی آمد

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

بیمارانی که برای مدت طولانی در رختخواب می‌ماند ممکن است دچار زخم‌های مزمن پوستی گردند اما امروزه فیبر نوری به کمک علم پزشکی آمده است، یک حس‌گر جدید می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

به نقل از نیو اطلس زخم‌های پوستی که مشهور به زخم بستر هستند تهدید بالقوه‌ای برای زندگی یک بیمار هستند و یک حس‌گر جدید با استفاده از نور پراکنده توانایی این را دارد که از تشکیل آن جلوگیری کند، این حس‌گر توسط گروهی از محققان دانشگاه استرالیای جنوبی ساخته‌شده است که یک فیبر نوری نازک را در تشک تعبیه کرده اند و بیمار تنها بر روی آن فیبرها دراز می‌کشد و این فیبرها نسبت‌به دستگاه‌های نظارت بر بیمار باید به بدن بیمار چسبانده شوند، تنظیمات ساده‌تر و مزاحمت کمتری دارند در مقایسه با سیستم‌های نظارت بر بیمار مبتنی بر استفاده از دوربین که امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حریم خصوصی افراد کمتر مورد خطر قرار می‌گیرد و نور از انتهای یک فیبر وارد گردیده و از طرف دیگر خارج می‌شود با تجزیه‌وتحلیل چگونگی تأثیرپذیری نور از فیبر که به علت حرکات بیمار دست‌خوش تغییر می‌شود می‌توان تشخیص داد که آیا فرد بیمار برای مدت طولانی ثابت بوده یا خیر؟ علاوه ‌براین ضربان قلب و تعداد موارد تنفس بیمار نیز قابل نظارت دکتر است.

استفان وارن اسمیت محقق این پروژه بیان کرده است که حس‌گر فیبر نوری طوری طراحی‌شده است که نور از ورودی به خروجی درحال انتقال است و مسیرهای مختلف درون فیبر نوری حرکت می‌کند. مسیرها همگی از نظر طول با هم متفاوتند و منجر به شکل‌گیری یک الگوی نور پیچیده در خروجی می‌گردد و به‌عنوان یک حس‌گر قابل‌استفاده است.

امید است که این فناوری پس‌از توسعه بیشتر برای هشدار دادن به پرستاران مورد استفاده گردد که برای مدت طولانی در یک موقعیت باقی می‌ماند و نیاز به تعویض شرایط دارند در این حسگرها همچنین می‌تواند در مورد بدتر شدن علائم حیاتی افراد نیز هشدار دهد، بدون این‌که نیاز به اتصال بیماران به الکترود یا دستگاه تنفسی باشند.

خبرگزاری مهر

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search