انواع کابل های شبکه ( قسمت اول )

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

کابل شبکه چیست؟

کابل رسانه ای است که از طریق آن اطلاعات از یک دستگاه شبکه به دستگاه دیگری حرکت می کند. در اینجا چندین نوع کابل مورد استفاده برای شبکه های LAN وجود دارد: در برخی موارد در شبکه از یک نوع کابل استفاده می شود و گاهی چندین کابل مورد استفاده قرار می گیرد. نوع کابل انتخاب شده برای یک شبکه مرتبط با توپولوژی شبکه، پروتکل و سایز شبکه می باشد. برای توسعه یک شبکه مناسب درک ویژگی های انواع مختلف کابل و چگونگی ارتباط آنها با سایر اجزای شبکه لازم است. در بخش های بعدی به توضیح انواع کابل های مورد استفاده در شبکه و دیگر موضوعات مرتبط می پردازیم.

• کابل زوج سیم به هم تابیده بدون محافظ (UTP)
• کابل زوج سیم به هم تابیده با محافظ (STP)
• کابل کواکسیال
• کابل فیبر نوری

کابل زوج سیم به هم تابیده

کابل زوج سیم به هم تابیده در دو نوع وجود دارد:
دارای محافظ ( STP )
بدون محافظ ( UTP )
UTP بسیار محبوب بوده و به طور کلی بهترین گزینه برای شبکه های مدارس است
کیفیت UTP دارای تغییرات با سرعت بالا از سیم تلفن تا کابل می باشد. این کابل 4 جفت سیم درون روکش دارد. هر جفت سیم دارای پیچ خوردگی با تعداد مختلفی پیچ در هر اینچ برای کمک به از بین بردن تداخل وارده از زوج سیم های مجاور و سایر دستگاه های الکتریکی می باشد. پیچش تنگ تر، موجب سرعت انتقال بیشتر و هزینه بیشتر کابل در هر فوت می شود. EIA/TIA ( انجمن صنعت مخابرات / انجمن صنعت الکترونیک) استانداردهای UTP را در 6 دسته ایجاد و درجه بندی کرده اند. (دسته های اضافی در حال ظهور می باشند)

کابل زوج سیم به هم تابیده

Category

Speed

Use

1

1 Mbps

Voice Only (Telephone Wire)

2

4 Mbps

LocalTalk & Telephone (Rarely used)

3

16 Mbps

10BaseT Ethernet

4

20 Mbps

Token Ring (Rarely used)

5

100 Mbps (2 pair)

100BaseT Ethernet

1000 Mbps (4 pair)

Gigabit Ethernet

5e

1,000 Mbps

Gigabit Ethernet

6

10,000 Mbps

Gigabit Ethernet

کانکتور زوج سیم بهم تابیده بدون محافظ ( UTP )

کانکتور استاندارد برای کابل کشی UTP، کانکتور RJ-45 می باشد که یک کانکتور پلاستیکی شبیه کانکتور تلفن با سایز بزرگ است. ( شکل 2) شکاف روی آن این امکان را به وجود می آورد تا فقط از یک روش وارد شود. RJ ( Registered Jack ) نشان می دهد که کانکتور از یک استاندارد مرتبط با صنعت تلفن پیروی می کند. این استاندارد ورود سیم با هر پین را به داخل کانکتور تعیین می کند.

کانکتور UTP

کانکتور زوج سیم بهم تابیده با محافظ ( STP)

اگرچه کابل UTP کابل ارزانتری می باشد، اما ممکن است در معرض امواج رادیویی و داخل فرکانس الکتریکی قرار گیرد. ( این کابل نباید نزدیک موتورهای الکتریکی، لامپ های فلوروسنت و غیره قرار گیرد.) اگر شما مجبورید کابل را در محیط های دارای تداخل بالقوه یا محیط های بسیار حساس که ممکن است در معرض جریان الکتریکی باشد قرار دهید، STP ممکن است راه حل مناسبی باشد. کابل های دارای محافظ می توانند به افزایش حداکثر فاصله کابل کمک کند. کابل STP در سه شکل مختلف وجود دارد:
1. هر جفت سیم با ورقه ای به صورت جداگانه محافظت شده است.
2. یک ورقه یا محافظ بهم تابیده و بافته شده وجود دارد که تمام سیم ها را درون روکش می پوشاند. ( به شکل یک گروه)
3. یک محافظ در اطراف هر جفت سیم به صورت جداگانه وجود دارد، همچنین کل سیم ها به صورت کلی در یک محافظ قرار می گیرند. (زوج سیم به هم تابیده با دو محافظ )
در مقاله بعدی به توضیح کابل کواکسیال و کابل فیبر نوری خواهیم پرداخت.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search