نحوه نصب فست کانکتور به چه صورت است؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

تسریع روند اتصالات در شبکه های FTTH مسئله‌ای بسیار حیاتی میباشد از این رو کاربرد گسترده فست کانکتورها را نمیتوان نادیده گرفت. در نظر داشته باشید که فست کانکتور فیبر نوری یک نوع کانکتور فیبر نوری است، اما تفاوت‌هایی دارد که تأثیر مستقیمی بر روند کار دارد. به عنوان مثال، فست کانکتور فیبر نوری نیازی به فیوژن کردن فیبرها به کانکتورها ندارد. همچنین، شما به راحتی می‌توانید فیبرها را به صورت دستی به کانکتور متصل کنید.

فست کانکتور فیبرنوری چیست

لازم به ذکر است که برای افزایش سرعت نصب فیبر نوری در FTTH، اکثر افراد از فست کانکتور فیبر نوری استفاده می‌کنند. زیرا، همانطور که گفته شد، فست کانکتور فیبر نوری نیاز به فیوژن کردن ندارد. این حذف مرحله فیوژن کردن فیبر نوری و مراحل اتصال تار فیبر به کانکتور باعث افزایش چشمگیر سرعت پیاده‌سازی شبکه می‌شود.

ساختار فست کانکتور فیبر نوری

فست کانکتور فیبر نوری از اتصال مکانیکی متشکل است که شامل یک بریدگی فیبری که توسط کارخانه نصب شده و یک پولیش سرامیکی که توسط کارخانه صیقل داده شده است. لازم به ذکر است که فست کانکتور فیبر نوری قابلیت دارد زمان اتصال کانکتور را به کمتر از 30 ثانیه کاهش دهد.

انواع فست کانکتور فیبر نوری بر اساس ساختار

اگر بخواهیم فست کانکتور را بر اساس ساختار طبقه بندی کنیم؛ آن‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. یک دسته از فست کانکتورهای نوری از طریق اتصالات مکانیکی به هم متصل می‌شوند و دسته دیگر از فست کانکتورها از طریق ذوب حرارتی به هم متصل می‌شوند. در عمل، فست کانکتورهای با اتصال مکانیکی رایج‌تر هستند.

نوع اتصال مکانیکی نیز به دو دسته تقسیم می‌شود: روش مستقیم و pre-stubbed این دو روش اتصال هر دو قبل از استفاده پالیش می‌شوند، اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. در روش مستقیم، استفاده از مهارت بسیار زیادی نیاز است؛ برای استفاده از این نوع فست کانکتورها، برش مناسب و دقیق روی سطح فیبر نیاز است که نیازمند مهندسی دقیق، ساختار قوی فیبر نوری و تجربه است و با استفاده از دستگاه دستی انجام می‌شود.

همچنین، این نوع فست کانکتورها به بست‌های سرامیکی و قطر فیبری با انطباق بالا نیاز دارند. با این حال، فست کانکتورهای فیبر نوری با روش مستقیم ساختاری ساده‌تر و هزینه کمتری دارند. در فست کانکتورهای pre-stubbed، بست سرامیکی در سر فیبر نوری جای داده شده است که اتلاف برگشتی را کنترل می‌کند و اتصال داخلی، به برش انتهای سطح فیبر نوری وابسته نیست.

متداول ترین نوع فست کانکتورهای فیبرنوری

مراحل نصب فست کانکتور فیبر نوری

در نصب کانکتور فیبرنوری باید مراحلی را طی کنید. فرایند نصب فست کانکتور بسیار ساده است. بنابراین، تنها نیاز به ابزارهای خاصی ندارید و با استفاده از استریپر فیبر، دستمال مرطوب و کلیور فیبر نوری می‌توانید این کار را انجام دهید.

مرحله استریپ کردن در نصب فست کانکتور

استریپ کردن، اولین مرحله در نصب فست کانکتور است. برای دسترسی به تارهای اصلی، با استفاده از استریپر فیبر، عایق را از آنها بردارید و با دستمال مرطوب و بدون پرز، آنها را تمیز کنید.

استفاده از کلیور یا برش فیبر نوری

پس از تمیز کردن فیبر، باید با استفاده از دستگاه کلیور، یک قسمت از فیبر را ببرید. برای اینکار از سیم چین استفاده نمیشود. چرا که سیم چین معمولی نمی‌تواند سر سیم را به صورت صاف و یکدست ببرد، اما کلیور فیبر نوری، یک سطح صاف و یکدست ایجاد می‌کند.

پیوند یا جوش دادن فیبر نوری

در این بخش از کار، به پیوند یا جوش دادن فیبر نوری می‌پردازیم. برای انجام این کار، از یک دستگاه ویژه استفاده می‌شود. در تنظیمات دستگاه، حتماً حالت AUTO را انتخاب کنید. این دستگاه بعد از شناسایی سر تارهای فیبر به صورت خودکار، عملیات جوش دادن را انجام می‌دهد. در نهایت، پس از انجام تمام مراحل و با استفاده از کشش فیبرها، آنها را کامل تست کنید.

آموزش نصب فست کانکتور فیبر نوری به اتمام رسید. بهتر است همواره در هنگام نصب فست کانکتور، دقت لازم را به خرج دهید و از ابزارها و تجهیزات مناسب استفاده نمایید. با رعایت دستورالعمل‌ها و مراحل مشخص شده، می‌توانید به سرعت و با دقت فست کانکتور فیبر نوری را نصب کنید و به اتصالات کیفی و پایداری دست یابید.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search