مجازی سازی چیست؟ انواع آن کدام است؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

اگر بخواهیم تعریفی کلی از مجازی سازی بیان کنیم، به مجازی کردن و یا به عبارتی تهیه یک نسخه مجازی از هر چیز واقعی مجازی سازی یا virtualization می‌گویند. در دنیای کامپیوتر و IT شما می‌توانید یک نسخه مجازی از هرقطعه سخت افزاری مانند دستگاه‌های ذخیره‌سازی، سرورها، شبکه‌ها و ... داشته باشید و در صورت عدم حضور فیزیکی آن ها از این تکنولوژی پیشرفته بهره‌مند شوید و در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

مجازی سازی چیست

در واقع با مجازی کردن قطعات سخت افزاری، چند نمونه کوچک از قطعه اصلی را به صورت مجازی و با همان قابلیت ها اما محدودتر در اختیار داریم.

در ادامه به بررسی دقیق‌تر مجازی سازی و انواع آن ها می‌پردازیم. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

7 روش ساده برای مجازی سازی

حال که با virtualization یا مجازی سازی آشنا شدید نوبت آن رسیده تا با انواع مختلف مجازی سازی آشنا شوید این امر به شما کمک می کند تا از منابع خود به شکل بهینه تری استفاده کنید. انواع مجازی سازی عبارت‌اند از:‌

1. مجازی‌ سازی سرور

مجازی سازی سرور رایج‌ترین نوع از virtualization می باشد که اهمیت آن از کسی پوشیده نیست و مزایای بسیاری به همراه دارد. شرکت های بزرگ و معتبری مانند Microsoft نرم افزار های مورد نیاز آن را تولید کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این سرور ها حجم زیادی از فعالیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

به کمک مجازی سازی سرور نیاز ما به خرید یک سرور مجزا برطرف میشود و یک سرور میتواند به بخشها و سیستم عامل های مختلف تقسیم شود. اگر بخواهیم مجازی سازی سرور را به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار بدهیم؛ معنی آن پنهان کردن منابع سرور مانند تعداد آن ها و هویت سرور های فیزیکی، پنهان کردن پردازنده‌ها و سیستم‌های عامل از کاربر است.

2. مجازی‌ سازی شبکه

با استفاده از مجازی‌سازی شبکه، شبکه‌ها به شکلی تجزیه شده و جدا از سخت‌افزار زیرین آنها ایجاد می‌شوند. در واقع، با مجازی‌سازی شبکه این امکان فراهم میشود که چندین شبکه به صورت مجازی راه اندازی گردد. مجازی سازی شبکه زمانی بسیار مفید است که تعداد کاربران شبکه افزایش پیدا کند در این صورت به جای اضافه کردن سخت افزارهای شبکه و اضافه نمودن هزینه های سنگین میتوان همین منابع را به بخش های بیشتری تقسیم نمود و شبکه مجازی در اختیار کاربران قرار داد.

همانگونه که گفته شد با بهینه‌سازی تخصیص و توزیع منابع، تعداد اجزای فیزیکی مورد نیاز مانند سوئیچ‌ها، روترها، سرورها، کابل‌ها و هاب‌ها کاهش می‌یابد.

3. مجازی ‌سازی برنامه

مجازی‌سازی برنامه Application Virtualization یکی از انواع مجازی‌سازی در سال‌های اخیر به شمار میرود. در این حالت، کاربران نهایی معمولاً از طریقThin client به برنامه‌های مجازی‌سازی شده دسترسی دارند، در واقع اپلیکیشن روی ماشین مجازی در سرور و در مکانی متفاوت از خود دستگاه، وجود دارد. به این ترتیب، اجرای برنامه‌هایی که نیازمند نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم‌عامل هستند یا ممکن است تأثیراتی روی سایر منابع سیستم داشته باشند، به طرز آسان‌تری انجام می‌شود.

4. مجازی ‌سازی دسکتاپ VDI

مجازی‌سازی دسکتاپ، یک نوآوری دیگر است که به عنوان زیرساخت دسکتاپ مجازی VDI نیز شناخته می‌شود. مجازی سازی دسکتاپ، برنامه‌ها و سیستم عامل را از کیس جدا میکند و آنها را در یک سرور قرار می‌دهد. در این روش مجازی سازی، کاربران میتوانند به کمک تجهیزات و از طریق اینترنت و از راه دور به دسکتاپشان دسترسی پیدا کنند.

5. مجازی‌ سازی داده

در دنیای مدرن، شرکت‌ها از تکنولوژی‌های مختلف برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کنند. این داده‌ها از منابع مختلفی جمع آوری می‌شوند و در مکان‌های مختلف ذخیره می‌شوند. ممکن است این داده‌ها در سیستم‌های ابری مانند سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری، سرورهای داخلی سازمان، یا حتی در دستگاه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در داخل سازمان ذخیره شوند.

با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی داده، برنامه‌ها قادرند با صرف‌نظر از منبع، فرمت یا مکان ذخیره‌سازی، به همه این داده‌ها دسترسی داشته باشند. به این ترتیب، برنامه‌ها می‌توانند با استفاده از این تکنولوژی، به داده‌های مختلف دسترسی یابند و آن‌ها را مورد استفاده قرار دهند، بدون اینکه نیاز به تغییرات گسترده در برنامه یا تنظیمات مرتبط با دسترسی به داده‌ها داشته باشند.

از جمله مزیت‌های مجازی‌سازی داده، کاهش پیچیدگی و هزینه‌های مرتبط با مدیریت داده‌ها است. همچنین، این تکنولوژی امکان انعطاف‌پذیری و قابلیت انتقال داده‌ها بین منابع مختلف را فراهم می‌کند.

6. مجازی‌ سازی سیستم‌عامل

اگر به دنبال راهی برای کاهش هزینه های سخت افزاری می گردید؛ ‌ مجازی سازی سیستم عامل برای شما مناسب است. مجازی سازی سیستم عامل امکان اجرای چند سیستم عامل را در کنار یکدیگر فراهم میکند. با استفاده از این نوع virtualization تمامی نمونه‌های مجازی به شکل ایزوله و قابل نظارت هستند که اینکار باعث افزایش امنیت اطلاعات و داده ها می‌شود. از دیگر مزایای مجازی سازی سیستنم عامل می توان به کاهش زمان صرف شده برای خدمات فناوری اطلاعات اشاره کرد.

مزیت های فوق العاده مجازی سازی

مجازی‌سازی برای کسب‌وکارها در هر اندازه‌ای (از شرکت‌های کوچک تا بزرگ) مزایای متعددی دارد. اگرچه شروع مجازی‌سازی منابع ممکن است به نظر پیچیده برسد، اما مزایای طولانی‌مدت آن تلاش و دشواری را ارزشمند می‌سازد. از دیگر مزایای مجازی‌ سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 1. کاهش هزینه‌ها
  • 2. پشتیبان‌گیری و بازیابی سریع اطلاعات
  • 3. افزایش بهره‌وری
  • 4. امنیت
  • 5. انتقال ساده‌تر به فضای ابری
  • 6. حفظ محیط زیست
نرم افزارهای مجازی سازی

2 تا بهترین نرم افزار های مجازی سازی

اگر به‌دنبال نرم افزارهای مناسب برای مجازی سازی می‌گردید؛ ‌لازم ذکر است که شرکت های بی شماری برای این کار برنامه نویسی کرده‌اند. با کمک این نرم افزارها شما می‌توانید به راحتی و بدون دانش قبلی مجازی سازی کرده و از این تکنولوژی پیشرفته لذت ببرید. دو مورد از مهم ترین نرم افزارهای مجازی سازی عبارت‌اند از:

  • • برنامه هایپر وی یا Hyper V
  • • برنامه VMware

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search