مولفه های شبکه GPON FTTH

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

شبکه PON که بر بستر شبکه FTTH ایجاد می شود یک شبکه point to multipoit است که از اسپلیتر فیبر نوری استفاده می کند تا یک فیبر تک را بین ۳۲ تا ۱۲۸ مکان مجزا تقسیم کند. تضعیف شبکه FTTH کم و پهنای باند آن بسیار زیاد است . پهنای باندی که کابل فیبر نوری single mode ایجاد می کند به مراتب بیشتر از پهنای باندی است که دیگر فناوری های این حوزه قادر به ارائه آن هستند. در این مقاله جزئیات شبکه GPON FTTH به صورت ساده و مختصر شرح داده خواهد شد.

موالفه های شبکه GPON FTTH

OLT، اسپلیتر فیبر نوری و دستگاه ONT سه مولفه اصلی شبکه GPON FTTH است.

موالفه های شبکه  GPON FTTH

OLT: دستگاه OLT اصلی ترین بخش شبکه است، و در هر محله نصب می شود. OLT موتور محرک سیستم FTTH است. زمان بندی ترافیک، buffer control و تخصیص باند از مهمترین وظایف OLT است. OLT از DC power استفاده می کند و حداقل یک Line card برای اینترنت ورودی ، یک System card برای پیکر بندی و یک system card دیگر برای GPONدارد. هر GPON دارای پورت های GPON متعدد است.

اسپلیتر فیبر نوری: وظیفه اسپلیتر تقسیم سیگنال است. به این معنی که هر لینک فیبر که وارد دستگاه اسپلیتر می شود به چندین فیبر در نقطه خروجی تبدیل می گردد. از ویژگی های اسپلیتر می توان به محدوده ی گسترده طول موج ، تلفات عبوری کم، کم حجم بودن،‌ همگام با پروتکل های محافظتی و جلوگیری از قطعی شبکه اشاره کرد.

ONT: از ONT در نقطه پایانی استفاده می شود و به وسیله فیبر نوری به OLT متصل می گردد. در GPON ارسال کننده و دریافت کننده ONT ارتباط فیزیکی بین خانه و OLTرا ایجاد می کند.

مهندسی شبکه GPON FTTH

اگر توپولوژی یا نمودار درختی GPON را نگاه کنید متوجه خواهید شد با کمترین اسپلیتر بیشترین فضای ممکن را پوشش داده است. یک شبکه FTTH شامل پنج منطقه است. کر شبکه، دفتر مرکزی، منطقه ی توزیع و منطقه ی کاربر.

مهندسی شبکه GPON FTTH

کر شبکه

کر شبکه شامل تجهیزات شرکت خدمات دهنده اینترنت، سوئیچ های پکت و cable TV می شود.

دفتر مرکزی (central office)

اساسی ترین وظیفه دفتر مرکزی نگهداری از OLT و ODF است و میزان برق مورد نیاز شبکه را تامین می کند. ممکن است برخی از اجزای کر را هم در خود جای دهد.

شبکه feeder

منطقه ی feeder از ODF تا نقطه توزیع را در بر می گیرد. این مناطق، که معمولاْ به کابینت های خیابانی اطلاق می شود FDF نامیده می شود و اسپلیتر های سطح یک در این مناطق قرار می گیرند. کابل feeder از پورت GPON آغاز می شود و به GPON دیگر منتهی می شود همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید.

شبکه توزیع

کابل توزیع اسپلیترهای سطح یک را در FDT به اسپلیترهای سطح دو متصل می کند. اسپلیتر سطح دو معمولاً در باکس قرار می گیرد که به آن FAT می گویند که در هر محله نصب می گردد.

منطقه کاربر

در منطقه کاربر از کابل دراپ فیبر نوری استفاده می گردد تا اسپلیتر سطح دو در FAT به منزل متصل شود. به منظور نگهداری آسان معمولاً از یک کابل دارپ هوایی در ورودی منزل استفاده می شود که در یک باکس TB قرار می گیرد. سپس یک کابل دراپ indoor باکس TBرا به باکس ATB در داخل خانه متصل می کند. سرانجام پچ کورد فیبر نوری ONT را به ATB وصل می کند.

نتیجه گیری

اجزای اصلی شبکه GPON FTTH و نحوه ساخت و اجرای آن نیز به طور مختصر برای شما توضیح داده شد. مهندسی شبکه GPON FTTH بسیار ایمن، مقیاس پذیر و قابل اطمینان است. هیچ یک از اجزای این شبکه به بخش اکتیو مربوط نمی شود و به صورت پسیو اجرا می شود و این امر موجب کاهش هزینه ی نگهداری و صرفه جویی در تجهیزات می گردد. شبکه GPON FTTH اصلی ترین راهکار پهن باند در آینده خواهد بود.

منبع مقاله

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search