با تکنولوژی SD-WAN بیشتر آشنا شوید

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

از آنجا که پیاده سازی تکنولوژی SD-WAN در سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و به عنوان یکی از تکنولوژی‌های قابل‌اعتماد در دنیای مخابرات شناخته ‌شده است، پیش بینی می شود در سال جاری(2017) نیز صنعت مخابرات به دنبال رکوردها و مزیت های دیگری برای این تکنولوژی باشد. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مختصری در رابطه با این تکنولوژی در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم.

SD-WAN چه نوع شبکه ای است؟

SD-WAN مخفف Software-defined Wide Area Network به معنی شبکه گسترده نرم افزار محور می باشد. تکنولوژی SD-WAN با تفکیک سخت افزارها و مکانیزمهای کنترلی، مدیریت و بهره برداری از شبکه WAN را ساده سازی می نماید. دلیل استفاده از تکنولوژی SD-WAN آن است که شرکت ها را قادر می سازد تا یک شبکه ی WAN با عملکرد بالاتر و هزینه دسترسی به اینترنت کمتر ایجاد نمایند و می تواند جایگزینی برای تکنولوژی های گران تر WAN اختصاصی نظیر MPLS باشد.

شبکه ی WAN و چالش های مهم آن

شرکت ها و سازمان های بزرگ که دارای دفاتر و شعبات مختلف در مکانهای دور از هم هستند با استفاده از WAN می توانند شبکه های کامپیوتری خود را به منظور برقراری اتصال بین دفاتر و دیتا سنترها و همچنین ارائه سرویس ها و اپلیکشین های مورد نیاز، گسترش دهند.
اما زمانی که شرکتها بخواهند دفاتر خود را در فواصل دورتر و یا در شبکه های مخابراتی مختلف دایر کنند با چالش هایی نظیر Congestion (ازدحام بسته)، Jitter (تغییر در اندازه تاخیر بسته)، packet loss (از دست رفتن بسته) و حتی قطع سرویس مواجه خواهند بود. در کاربردهایی از شبکه نظیر تماس VOIP، ویدئوکنفرانس، استریم های ویدیوئی و اپلیکیشن های مجازی که عامل "تاخیر" در آن بسیار مهم می باشد، نیاز است تا کمترین تاخیر در ارائه سرویس رخ دهد. علاوه بر آن پهنای باند مورد نیاز این سرویس ها نیز (به ویژه در ارسال ویدئو با کیفیت بالا) افزایش می یابد. بنابراین با توجه به معظلات مربوط به مدیریت و عیب یابی شبکه، ارتقاء ظرفیت های WAN می تواند کار سخت و پرهزینه ی باشد.

آیا تکنولوژی SD-WAN قادر به حل این مشکلات است؟

محصولاتی مبتنی بر تکنولوژی SD-WAN جهت حل این مشکلات طراحی شدند. با افزایش بکارگیری تجهیزات مجازی سازی و یا حتی جایگزین شدن روترهای Branch با این تجهیزات که می توانند سیاستهای" لایه کاربرد" را کنترل کرده و شبکه ی با پوشش دهی وسیع ارائه دهند، لینکهای بسیار ارزان اینترنت قادر خواهند بود شبیه یک مدار اختصاصی عمل نمایند. این امر روند راه اندازی و تنظیمات را برای کارکنان شعبات ساده تر خواهد کرد. تجهیزات SD-WAN در دو نوع فیزیکی و یا مجازی بوده و در مکانهای مختلف مانند شعبات، دفاتر بزرگتر، دیتا سنتر شرکتها و به شکل روز افزونی در پلتفرم ابر(Cloud) قرار داده شوند.
SD-WAN متشکل از چندین فناوری اما با پیشرفتهای جدید است! یک کنترل کننده ی متمرکز جهت تنظیمات پالیسی ها و الویت بندی ترافیک استفاده می شود. SD-WAN این پالیسی ها و در دسترس بودن پهنای باند شبکه برای مسیریابی ترافیک را در نظر میگیرد. این امر کمک می کند تا از مطابقت عملکرد این اپلیکیشن ها با توافقنامه سطح خدمات(SLA) اطمینان حاصل شود.

مشخصه های تعریف شده توسط گارتنر برای SD-WAN

شرکت تحقیقاتی گارتنر(Gartner) چهار مشخصه ی SD-WAN را اینگونه تعریف می کند:

  • قابلیت پشتیبانی از اتصالات مختلف نظیر MPLS، ارتباطات پر سرعت بیسیم LTE و frame relay
  • قابلیت تعیین داینامیک مسیر به منظور اشتراک گذاری بار و انعطاف پذیری بیشتر
  • رابط کاربری ساده جهت سهولت در مدیریت و پیکربندی
  • قابلیت پشتیبانی از VPN و سرویس هایی نظیر فایروال، کنترلر بهینه سازی WAN و گیتوی وب

ویژگی های تکنولوژی SD-WAN

  • انعطاف پذیری
  • امنیت
  • کیفیت سرویس(QoS)
  • انعطاف پذیری در نحوه ی استقرار
  • سهولت در مدیریت و عیب یابی
مبع مقاله

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search