OFC 2017: پیش بینی هوای ابری برای دیتاسنترهای نوری!

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

با توجه به سخنرانی های انجام شده در کنفرانس OFC 2017 (کنفرانس مخابرات فیبر نوری)،طی سالهای گذشته ارائه دهندگان خدمات ابری و دیتا سنترهای بسیار بزرگ نظیر فیس بوک، گوگل و مایکرو سافت بطرز چشمگیری روند صنعت تجهیزات فیبر نوری را تغییر داده و این اثر گذاری روز به روز در حال افزایش است.

با توجه به گفته ی تاد سوانسون، معاون امور اجرایی، فروش، بازاریابی و تحقیق و توسعه شرکت Finisar به استناد تحقیقات LightCounting (شرکت مشاوره و تحقیقات بازار)، امروزه ارائه دهندگان فناوری ابر، حدود 20 درصد از بازار تجهیزات فیبر نوری را تشکیل داده و تا پنج سال آینده این رقم به 30 درصد افزایش خواهد یافت.

پس از آن، این واقعیت مطرح است که اکثریت بازار ابر نوری را تنها چهار اپراتور دیتا سنتر یعنی آمازون، فیس بوک، گوگل و مایکروسافت تشکیل می دهند. آنها در طبقه بندی مربوط به خود کاملاً برجسته هستند چرا که تجهیزاتی با کلاس کاملاً متفاوت خریداری می نمایند.

اورس هولزله (Urs Hölzle)، معاون ارشد زیر ساخت فنی گوگل، در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: با اینکه مدت کوتاهی است ارائه دهندگان فناوری ابر در OFC حضور دارند، اما امسال همه چیز یک پله رشد داشته است. وی افزود : ترافیک داخلی دیتا سنترهای گوگل به واسطه ی یک عامل مهم در یک دوره ی پنج -شش ساله افزایش یافته است. در حال حاضر با حرکت تدریجی به سمتی که هولزله آن را Cloud 3.0 می نامد یعنی جایی که همه چیز به عنوان یک سرویس ارائه می شود این مفهوم بیش از پیش پدیدار شده است. فناوری ابر، دیتا سنترها را به سمت محیطی سوق می دهد که دیگر مشتریان، سروری در آن مشاهده نمی کنند و اپلیکیشن های آنها توسط یک موتور کنترل( Control Engine) اجرا می شود و حتی ممکن است مناطق آنها تغییر نماید بدون آنکه آنها متوجه این تغییرات و جابجایی ها شده باشند.

او به نمایندگان گفت:"تفکیک دیتاسنترها انقلابی در رشد پهنای باند است. قرار نیست" اصلاحات تدریجی " جوابگو باشد چرا که ما در دوره ی رشد 10 برابری بازار مشتریان خود هستیم."

وی افزود:"گوگل می خواهد جهش عظیمی در پهنای باند دیتاسنترهای نوری خود همراه با کاهش قیمت داشته باشد. مدل کنونی از اپتیک های pluggable استفاده می کند این مدل کاملاً اجرایی است اما این تنها نقطه ی آغازین کاری است که ما می خواهیم انجام دهیم. ما می خواهیم به سمت استفاده از مواردی حرکت کنیم که ارزان تر و صنعتی تر ساخته شده اند. تجهیزات فیبر نوری هنوز بصورت دستی ساخته می شوند، اگر واقعاً میخواهید پیشرفت ده برابری داشته باشید باید به روند اتوماتیک روی آورید. ما بی صبرانه به دنبال یک مدل نوری برای دیتا سنترها هستیم که شبیه به سایر دیتاسنترها و چیپست هاست.

آنگونه که از سخنان هولزله پیداست، ارائه دهندگان دیتاسنترهای عظیم، مشتریان سخت گیری هستند. آنها چیزهایی مشابه سایر اپراتورهای مطرح دیتاسنتر و لزوماً مشابه یکدیگر را نمی خواهند.

سال 2010 را بخاطر بیاورید سالی که گوگل اعلام کرد نیازمند توسعه شبکه 100G در داخل دیتا سنتر های خود است. گوگل اسپانسر قرارداد مالتی سورس 10×10 (MSA) برای لینک 2Km شده بود که این قرداد به عنوان جایگزینی برای 100 Gigabit Ethernet 100G-Base-LR4 محسوب می شد. قرارداد 10×10 مبتنی بر تکنولوژیهایی بود که فراتر از آمادگی تجاری سازی بودند و یک رویکرد انتقالی داشتند. این قرارداد یکی از قراردادهای بیشمار مالتی سورس ماژول های نوری (MSAs) بود که برای اپتیک برد کوتاه 100G در داخل دیتا سنترها توسعه داده شده است.

در حال حاضر، گزینه های متعددی در خصوص جدیدترین نرخ داده در داخل دیتاسنترها توسعه داده شده است. گوگل و مایکرو سافت در نظر دارند به سمت شبکه ی نوری 200G در داخل دیتاسنترهای خود حرکت کنند. شرکت های ابر می توانند با استفاده از این تکنولوژی که در شرف تجاری سازی است (چهار کانال 50Gb/s با ماژول PAM-4) برق قابل توجهی را برای هر بیت ذخیره نمایند. اتلاف توان در ماژول 200G QSFP28 نمونه شرکت Finisar (که در غرفه ی خود به نمایش گذاشته بودند) در مقایسه با نمونه های 100G که 3.5W است فقط 4.5W می باشد.

از سوی دیگر، فیس بوک می بیند بدون گام نهادن بر روی این پلکان موقتی، پس از ارائه تکنولوژی جدیدتر، مستقیماً قادر است به شبکه 400G مهاجرت کند. Katharine Schmidtke رئیس استراتژی نوری فیس بوک گفت:" اگر 400G واقعاً چهار برابر شبکه 100G برق مصرف کند تمایلی به استفاده از آن نخواهیم داشت." او افزود فیس بوک خواستار برق مصرفی کمتر از 7W برای هر ماژول است."

مشکل بزرگ تامین کنندگان پراکنده بودن بازار تجهیزات نوری است. از آنجاکه تجهیزات در حال توسعه اغلب "مخصوص فناوری ابر" هستند، کاربردی در خارج از آن محیط ندارند. تامین کنندگان تجهیزات نوری جهت دستیابی به حاشیه سود مناسب نیاز به توسعه محصولات فراتر از تنها یک مشتری حتی با مقیاس گسترده دارند.

منبع مقاله

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search