سه شنبه, 16 خرداد 1402 11:48

فیبرنوری به کمک ربات‌های دستیار پزشک آمد

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

در نمایشگاه ایران هلث که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده است، ۲۴ شرکت دانش‌بنیان در پاویونی که با حمایت صندوق نوآوری برپا شده است، به ارائه دستاوردهای خود در حوزه‌های پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، دندانپزشکی و دارو پرداخته‌اند.

در حاشیه این نمایشگاه ربات‌های دستیار پزشک یا ROBOX رونمایی شدند که عملیات درمانی را با اعمال انرژی بر سطح بدن انجام می‌دهند.

منبع انرژی اعمالی می‌تواند به‌صورت لیزر، RF، پلاسما و... در حالت‌های تماسی و غیر تماسی باشد. ایده ساخت پلتفرم ROBOX در ابتدا با توجه به پتانسیل و نیاز جامعه پزشکی مدرن به‌دقت عمل، افزایش سرعت و بازدهی بالینی مطرح گردید. این پلتفرم ها به سیستمی اشاره می‌کند که فناوری پردازش تصویر را به‌همراه زیرساخت‌های روباتیکی متنوع با یکدیگر ترکیب می‌کند و مکانیزمی یکپارچه برای انجام طیف متنوعی از عملیات پزشکی در حوزه درمان، کلینیک و زیبایی معرفی می‌کند.

پروسه عملکردی این ربات براساس پردازش تصویر و هوش مصنوعی پیاده سازی شده که همین امر سبب شده امکان افزودن قابلیت‌های متنوع عملکردی با گذشت زمان مبتنی بر یادگیری ماشین را فراهم نماید.

یک شرکت دیگر نیز به رونمایی از سه محصول کورد نوری، منبع نور سرد و ویدیو لارنگوسکوپ پرداخت.

در مورد کورد نوری بیان کرد نوری که منابع نور سرد تولید می‌کند باید با کمترین میزان اتلاف به تلسکوپ یا همان لنز جراحی منتقل گردد و این کار به کمک وسیله ای موسوم به کورد (کابل) نور سرد انجام می‌شود. کورد نور سرد در حقیقت مجموعه‌ای از چندین هزار رشته فیبر نوری است که کاملاً فشرده در کنار هم قرار می‌گیرند و کارایی خود را به دست می‌آورند.

محصول دوم این شرکت منبع نور سرد است که یکی از اجزای مجموعه لاپاروسکوپی است و برای تأمین نور مورد نیاز دوربین لاپاروسکوپی استفاده میگردد و بدلیل پایین بودن دمای نور خروجی این دستگاه، از آن به‌عنوان نور سرد یاد می‌شود. نور تولید شده توسط این دستگاه به وسیله کوردهای فیبر نوری از منبع نور به تلسکوپ یا همان لنز لاپاروسکوپی انتقال پیدا می‌کند.

منبع خبر

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search