جمعه, 31 تیر 1401 15:25

رکورد جدید اتصالات کوانتومی توسط فیبرهای نوری

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

پژوهشگران آلمانی موفق به درهم‌تنیدگی کوانتومی دو اتم از فاصله سی و سه‌کیلومتری توسط فیبرهای نوری شدند. این فاصله  33کیلومتری رکورد جدیدی را برای این نوع ارتباطات ثبت کرده و پیشرفت بزرگی را در اینترنت کوانتوم رقم خواهد زد.

به نقل از نیو اطلس درهم‌تنیدگی کوانتومی پدیده عجیب است که دو ذره می‌توانند به‌طرز جدایی‌ناپذیری با یکدیگر اتصال پیدا کنند به‌طوری‌که وضعیت ذره دیگر فاش نشود. نکته مهم دیگر آنست که ایجاد یک ذره بلافاصله باعث تغییر در ذره دیگر شده و تفاوتی ندارد که این دو ذره چقدر از هم دور باشند و این‌موضوع منجر به آن شده که اطلاعات بتوانند با سرعت نور از راه دور انتقال پیدا کنند.

درهم‌تنیدگی کوانتومی از نظر ظاهری غیرممکن به‌نظر می‌رسد بااین‌حال به‌طور مدام در آزمایشگاه‌ها طی چندین دهه مختلف نمایش‌داده‌شده و دانشمندان از ماهیت عجیب آن برای انتقال سریع داده در فواصل طولانی استفاده می‌کنند در تله‌های نوری در دو ساختمان مختلف پژوهشگران در آزمایش خود دو اتم روبیدیم( Rubidium) را که در تله‌های نوری در دو ساختمان مختلف دانشگاه لودویگ-ماکسیمیلیان مونیخ نگهداری می‌شد به یکدیگر متصل کرد این دو اتم با هفت‌صد متر فیبر نوری از هم جدا شدند که میزان آن تا 33 کیلومتر گسترش پیدا کرد هر اتم با یک پالس لیزر برانگیخته می‌شود، فوتونی که با آن اتم درهم‌تنیده شده ساطع گردد.

این فوتون‌ها در فواصل دور نسبت‌به هم قرار می‌گیرند که این مطالعه رکورد جدید را برای در هم تنیدگی دو اتم ار راه دور که بتوانند دوره‌های حافظه کوانتومی روی فیبر نوری را اعمال کنند، نشان دادند.

نکته مهم آن است که فوتون‌ها میانجی به طول‌موج بلندتری تبدیل می‌گردند تا مسیر بیشتری را از طریق فیبر نوری طی کنند. طول‌موج طبیعی آن‌ها 780 نانومتر بوده و این به این معناست که معمولاً پس‌از طی چند کیلومتر از بین می‌رود.

پژوهشگران پیش‌از آغاز این سفر، طول‌موج آن‌ها را از طریق دستگاهی به طول موج1517 نانومتر نانومتر تبدیل کردند. این میزان نزدیک به طول‌موج 1550 نانومتر بود که معمولاً برای مخابرات در فیبرهای نوری استفاده می‌گردد.

به گفته‌ی این پژوهشگران این دستاورد می‌تواند گامی بزرگ در جهت تحقق اینترنت کوانتومی باشد، شبکه‌هایی که بسیار سریع‌تر و ایمن‌تر از شبکه‌هایی هستند که امروزه استفاده می‌شود و مهم‌تر از همه این مطالعه نشان می‌دهد که می‌توانند با استفاده از زیرساخت‌های فیبر نوری موجود این کار را انجام دهند.

خبرگزاری ایسنا

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search