راهکار شبکه FTTX

امتیاز به این مطلب
(2 کاربر)

(Fiber To The X) FTTX ‏ یک واژه ی جمعی برای ارائه ی توپولوژی های مختلف فیبر نوری می باشد که با توجه به محل ترمینال شدن فیبر طبقه بندی شده اند. فیبر نوری در حال حاضر برای قسمت هایی از شبکه در فواصل طولانی استفاده می شود، اما کابل کشی فلزی به طور سنتی برای امتداد از تجهیزات مخابراتی به مشتری استفاده می شود. راهکار شبکه FTTX مقادیر مختلفی از فاصله را پوشش می دهد.
می توانید مقایسه گرافیکی رایج ترین توپولوژی های FTTX را در تصویر مشاهده کنید.

‎(Fiber To The Node)‎ FTTN

‎(Fiber To The Node)‎ FTTN یا Fiber To The Neighbourhood ، فیبر نوری در یک قفسه که ممکن است به اندازه چند مایل از محل مشتری فاصله داشته باشد ترمینال می شود. کابل کشی از قفسه خیابان تا محل مشتری معمولا مسی می باشد.

(Fiber To The Curb)‎ FTTC

(Fiber To The Curb)‎ FTTC‏ یا Fiber To The Cabinet خیلی شبیه به FTTN می باشد با این تفاوت که قفسه خیابان به محل کاربر نزدیکتر است و کابل کشی فیبر نوری معمولا در طول 300 متری از محل مشتری ترمینال می شود. FTTC دارای محدوده ای برای تکنولوژی های مسی با پهنای باند بالا مانند اترنت سیمی یا IEEE 1901 شبکه خطوط برق و تکنولوژی Wi-Fi بی سیم می باشد. FTTC گاهی اوقات ‎(Fiber To The Pole)‎ FTTP نامیده می شود که منجر به اشتباه شدن با سیستم مجزای Fiber To The Premises می شود.

(Fiber To The Building)‎ FTTB

(Fiber To The Building)‎ FTTB ‏ یا Fiber To The Basement، کابل کشی فیبر نوری در ساختمانی ترمینال می شود که معمولا دارای چند واحد است. تحویل سرویس به واحد های فردی از پایانه ممکن است از طریق چند روش صورت گیرد.

 راهکار شبکه FTTX  | اجرای FTTH | تجهیزات FTTH | FTTB

(Fiber To The Home)‎ FTTH

‎(Fiber To The Home)‎ FTTH کابل کشی فیبر نوری در خانه یا شرکت افراد برای مثال در یک جعبه بر روی دیوار خارج خانه ترمینال می شود.

انواع تجهیزات FTTH

تجهیزات بکار گرفته شده در زیرساخت FTTH به دو گروه تجهیزات اکتیو و تجهیزات پسیو تقسیم می گردد. تجهیزات پسیو شامل اسپلیتر، کابل های فیبر نوری پچ کورد و پیگتیل فیبر نوری، دستگاه ODF و تجهیزات اکتیو شامل دستگاه های OLT و ONT می گردد.

تجهیزات اکتیو FTTH

تجهیزات اکتیو شبکه FTTH به طور کلی شامل دستگاه OLT در لایه core و دستگاه ONT در لایه access می گردد. از ویژگی شبکه FTTH استفاده از حداقل تجهیزات اکتیو در داخل شبکه است که موجب کاهش هزینه های راه اندازی و نگهداری می گردد.

تجهیزات پسیو FTTH

تجهیزات پسیو شامل کابل های فیبر نوری indoor، outdoor و FTTH drop cable و اکسسوری هایی مانند پچ کورد، پچ پنل، پیگ تیل و... می گردد. ویژگی این تجهیزات عدم نیاز به برق برای راه اندازی است که هزینه های شبکه را کاهش می دهد و در عین حال در بلند مدت با کاهش هزینه های نگهداری موجب جبران هزینه های ابتدایی می گردد.

سرویس های قابل راه اندازی روی شبکه FTTH

تمام سرویس های جریان ضعیف که روی کابل های مس ارائه می گردد را می توان به صورت یکپارچه بر بستر شبکه FTTH در اختیار داشت. سرویس هایی همچون تلفن، اینترنت، خانه هوشمند، تلویزیون IPTV و ... . تفاوت بستر FTTH با زیرساخت مس یکپارچه سازی سرویس ها بر یک بستر می باشد و دیگر لازم نیست برای هر سرویس به صورت جداگانه کابل کشی صورت بگیرد.

(Fiber To The Premises)‎ FTTP

‎(Fiber To The Premises)‎ FTTP برای در برگرفتن FTTH و FTTB با هم استفاده می شود. یا گاهی برای نشان دادن یک شبکه فیبر نوری خاص شامل خانه و شرکت باهم استفاده می شود.

(Fiber to The Desktop)‎ FTTD

‎(Fiber to The Desktop)‎ FTTD شامل اتصالات فیبر نوری از اتاق کامپیوتر اصلی تا یک ترمینال یا مدیاکانورتور فیبر نوری نزدیک میز کاربر می باشد.

(Fiber To The telecome - Enclosur / Fiber To The Zone)‎ FTTZ / FTTE

‎(Fiber To The telecome - Enclosur / Fiber To The Zone)‎ FTTZ / FTTE یک شکلی از کابل کشی تشکیل شده است که به طور معمول در شبکه های محلی شرکت استفاده می شوند. که در آن فیبر برای اتصال اتاق تجهیزات کامپیوتر اصلی تا یک محفظه نزدیک به میز یا ایستگاه کاری استفاده می شود. FTTE و FTTZ با وجود شباهت در نام به عنوان بخشی از تکنولوژی های گروه FTTX در نظر گرفته نشده اند.

انجمن های FTTH اروپا، شمال آمریکا، آسیا و اقیانوسیه بر سر تعاریفی برای FTTH و FTTB موافقت کرده اند. تعاریف استاندارد برای شرایط دیگر هنوز ثابت نشده است.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search