ایمنی در کار با فیبر نوری

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

داشتن ایمنی در محل کار اولین نگرانی هر شخصی می باشد. علاوه بر مسائل ایمنی معمول برای ساخت و ساز که عموما قوانین تحت پوشش OSHA (اداره ایمنی و بهداشت حرفه ای) می باشند، فیبر نوری از جهت سلامتی چشم، مواد شیمیایی، جرقه های حاصل از فیوژن فیبر نوری دفع ذرات فیبر و غیره ایجاد نگرانی می کند. قبل از شروع کار باید قوانین ایمنی در محل کار نصب و توسط پرسنل مطالعه شود و تمام پرسنل باید از لوازم ایمنی معمول و محافظ چشم در زمان کار با فیبر نوری استفاده نمایند.

ایمنی چشم

بیشتر مردم نسبت به بزرگترین خطر کار با فیبر نوری که سوختن مردمک چشم توسط نور لیزر درون آن می باشد احساس خطر می کنند. آنها فیبر نوری را با لیزر پر قدرت آزمایشگاه یا لیزر مورد استفاده برای درمان های پزشکی اشتباه می گیرند. در واقع اکثر سیستم های فیبر نوری قدرت کافی برای آسیب رساندن به چشم شما را ندارند به دلیل اینکه نور خارج شده از فیبر گسترش یافته و فاصله شما از انتهای فیبر زیاد و امکان مواجهه با ان کم می باشد. با این حال امروزه احتمال اسیب دیدن به دلیل وجود برخی سیستم های فیبر نوری با قدرت کافی برای ایجاد خطر و برخی تکنیک های بازرسی فیبر نوری افزایش یافته است. اما این موضوع بزرگترین خطر تهدید کننده برای نصاب ها نمی باشد. در ادامه به شرح خطرات بیشتر می پردازیم.

ایمنی فیبر لخت

نصب و راه اندازی فیبر نوری بدون خطر نبوده و شایع ترین مشکل در زمان کار با فیبر ورود خورده های آن در چشم می باشد. علاوه بر این که تعدادی از سیستم های فیبر نوری سطح خطرناکی از قدرت در هر انتها دارند، ترمینال زدن و جوش دادن فیبر ها موجب تولید ذرات فیبر نوری می شود که برای چشم و پوست بسیار مضر می باشد و با چسبیدن به لباس شما این امکان وجود دارد که به مکان های دیگر منتقل شده و برای دیگران مشکل ساز شود. این ذرات فیبر کوچک و نازک و اغلب بسیار تیز هستند که از برش فیبر به وجود آمده و به راحتی می توانند در پوست شما نفوذ کنند تا حدی که به سختی بیرون می آیند. شفاف بودن آنها باعث ناپدید شدن آنها می شود. این ذرات ممکن است تا زمان خارج شدن خود به خودی از پوست باعث برامدگی آزار دهنده ای شوند. در اطراف چشم به دلیل وجود اشک که باعث مرطوب شدن چشم می شود، پیدا کردن و بیرون اوردن این خورده های شیشه شفاف غیر ممکن است. تیزی خورده های انتهای فیبر باعث می شود که خود را در چشم و بافت اطراف آن جای دهند و در آوردنشان را سختتر می کند. به همین علت ضروری است که از عینک محافظ استفاده شود. حتی اگر عینکی هستید به عینک خود اعتماد نکنید. در زمان دست زدن به فیبر ها به ویژه هنگام stripping و scribing و شکستن فیبر برای کانکتور زدن جانب احتیاط را به عمل آورید.

مراقبت های دیگر برای ایمنی

مواد شیمیایی: در زمان اتصال فیبر نوری و ترمینال زدن آن از پاک کننده های شیمیایی استفاده می شود که در زمان کار با آنها باید احتیاط نمود، به دلیل اینکه حتی الکل ساده که برای تمیز کردن استفاده می شود قابل اشتعال می باشد. خطرات اتصال: دستگاه فیوژن از جرقه الکتریکی برای ایجاد اتصال استفاده می کند به همین علت مطمئن شوید هیچ گاز قابل اشتعالی در فضا وجود ندارد. سیگار نکشید: در محیط کار با فیبر نوری سیگار نکشید. خاکستر سیگار علاوه بر احتمال وجود مواد محترقه و ایجاد خطر، مشکل آلودگی فیبر را به وجود می آورد. این مراقبت ها در زمان کار با تمام تکنولوژی های فیبر نوری جهت جلوگیری از حوادث احتمالی در محیط کار از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

قوانین ایمنی نصب و راه اندازی فیبر نوری

• تمام مواد غذایی و نوشیدنی ها را خارج از محل کار نگهداری نمایید. اگر ذرات فیبر بلعیده شوند می توانند باعث خونریزی داخلی شوند.
• بر روی سطح مشکی کار کنید تا پیدا کردن ذرات فیبر آسان تر شود.
• از پیشبند یکبار مصرف برای جلوگیری از نشستن ذرات فیبر بر روی لباس ها استفاده نمایید. به دلیل اینکه ممکن است این ذرات وارد غذا و نوشیدنی شما شود.
• همیشه از عینک ایمنی دارای سپر های جانبی و دستکش های محافظ استفاده نمایید. درمان جراحات ناشی از خورده های فیبر نوری مانند خورده های شیشه می باشد.
• هرگز از انتهای کابل فیبر نوری، تا زمانی که از نبود منبع نوری در انتهای فیبر نوری یقین ندارید نگاه نکنید و از توان سنج فیبر برای تعیین خاموش بودن فیبر استفاده نمایید. نوری که فیبر های نوری منتقل می کنند با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست اما می تواند به شبکیه چشم کسی که به طور مستقیم به درون کابل فعال نگاه می کند آسیب برساند.
• تنها در مکان های دارای تهویه مناسب کار کنید.
• دستها را به طور کامل قبل از تماس با صورت و چشم ها بشویید.
• مواد قابل اشتعال را در محیط کار با فیبر نوری نگهداری نکنید.
• از یک ظرف دربسته ایمن برای دور ریختن ضایعات فیبر استفاده کنید و بعد از اتمام کار سایت را کاملا تمیز نمایید.
• از سیگار کشیدن، خوردن و آشامیدن در محل کار اجتناب نمایید.

 ایمنی در کار با فیبر نوری

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search