Redundancy یا افزونگی چیست؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

برقراری امنیت در محیط شبکه سازمان و ایجاد آسودگی خاطر در فضای کاری برای کاربران شبکه از مهم‌ترین مسائل به شمار می آید و به همین منظور ریداننسی یا افزونگی مفهوم پیدا میکند.

ریدانت چیست؟

ریدانت در دنیای زبان فارسی به معنای افزونه و زائد و ریداندنسی از ریشه این کلمات است. در واقع تکثیر component ها برای افزایش کارایی یک سیستم را به عهده میگیرد و به کاربران این اطمینان را میدهد که هیچ گونه قطعی سرور را در ارتباطات خود تجربه نکنند.

به جهت برقراری محیط امن در حوزه ارتباطات Redundancy یک سه ضلع امن ایجاد می کند تا این محیط به بهترین نحو وظیفه خود را انجام دهد.

این سه ضلع امنیت عبارتند از:

پیاده‌سازی سیاست‌ها و خط‌ مشی های لازم برای Availibility Confidentiality integrity که نقطه مقابل Denial -Destruction و disclouser هستند.

برای ایجاد هر یک از این اضلاع باید مجموعه اقدامات و فرآیندها در هر کدام از حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام گیرد و موضوع Redundancy به مقوله Availibility مربوط می شود. در حوزه شبکه در واقع به معنی ایجاد کردن و تهیه نمودن بستری است که نقش کمکی را در مواقع ضروری و لازم ایفا کند.

ریداننسی چیست

Redundancy یا افزونگی چیست؟

افزونگی یا Redundancy را میتوان مبدأ خدمات تعریف کرد، یعنی سرویس‌ دهنده خدماتی را کاملاً مشابه سرویس دهنده اصلی آماده کنیم تا در زمان‌هایی که به هر دلیل ارائه سرویس از سوی مبدأ اصلی امکان ‌پذیر نبود به‌سرعت سرویس دهنده کمکی وارد عمل می‌شود.

در جایی دیگر و در مبحث انتقال داد افزونگی رزونانس باعث الصاق داده‌های مضاف بر داد و دیتای ابتدایی شده است و ارسال می‌شود تا در صورت از دست رفتن بخشی از داده و بروز خطای احتمالی همچنان دیتا قابل بازیابی باشد، همچنین در جهت سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نیز می‌توان Redundancy را بکار برد.

Redundancy در حوزه شبکه

هنگامی که مفهوم ریداننسی در شبکه پیاده سازی میشود خرابی سخت‌افزاری واحد یا یکی از تجهیزات کلیدی سرور باعث اختلال در عملکرد شبکه نمی‌شود و به همین دلیل است که شرکت‌های پیشرفته و پیشرو در زمان تهیه سرورها به اصل افزونگی تجهیزات دقت نظر خاصی دارند. این قابلیت می‌تواند در مسیر ارتباطی بین سامانه‌ها باشد و موجب افزوده شدن مسیر جایگزین و یدکی بین دو گره یا ایستگاه کاری در شبکه‌های ارتباطی باشد.

ریداننسی در شبکه

افزونگی در ارتباط با سرور یک نسخه مشابه از سرور اصلی است که تمامی خطوط ارتباطی و دستگاه‌های شبکه به آن متصل هستند و هنگامیکه سرور اصلی به هر دلیلی از کار بیفتد، قادر است نقش سیستم اصلی را در فضای شبکه سازمان ایفا کند.

به بیانی دیگر در هنگام بروز نقص در سرور درخواست‌ها به سمت سرور مشابه هدایت می گردد و خدمت‌رسانی بدون توقف انجام می گیرد و برای اطمینان از انجام قطعی Redundancy وارد عمل می شود. با وجود Redundancy با از دسترس خارج شدن یک دستگاه در شبکه سازمانی می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که خدمات‌رسانی شما به کاربران تان قطع نخواهد شد.

اکثر مولفه‌های سخت‌افزاری سرور توانایی پشتیبانی از مفهوم افزونگی را دارند و گاهی اوقات ناخواسته در حال استفاده از افزونگی تجهیزات هستید. برای مثال زمانی که چند ترابایت حافظه اصلی روی سرور نصب می‌کنید تا برنامه‌های کاربردی به براحتی اجرا شوند، بدون آن‌که اطلاع داشته باشید افزونگی در ارتباط با حافظه اصلی را انجام داده‌اید.

پیاده‌سازی و طراحی شبکه با اصل Redundancy طبیعتاً هزینه‌های زیادی را نسبت‌به راه‌اندازی عادی شبکه خواهد داشت و البته وجود افزونگی های غیرضروری باعث خواهد شد که هزینه‌های سازمان یا شرکت شما به ‌طرز بی موردی افزایش پیدا کند، طراحی ساختار شبکه شخصی به متخصصین این بخش نیاز دارد تا هزینه های شما به حدالامکان برسانند. متخصصین در طراحی شبکه باید نقاط حساس و استراتژیک موجود در شبکه را شناسایی کنند و برای کاربران این اطمینان را ایجاد کنند که در صورت از دسترس خارج شدن سرویس ها تدابیر مورد نیاز سنجیده شود.

مزایای پیاده سازی افزونگی یا Redundancy در شبکه

صحت داده ها:

اگر داده ها در چند مکان مختلف ذخیره شوند امکان اعتبار سنجی داده ها از سوی سیستم های مدیریت داده فراهم می شود.

کمک به حفظ و نگهداری داده ها:

به دلیل وجود سرویس دهنده یا عنصر تکراری و جایگزین خطر از دست دادن دیتا کاهش میابد

افزایش سرعت بازیابی دیتاها:

به دلیل حفظ دیتا هنگامی خرابی بازیابی داده ها به راحتی انجام میشود.

معایب استفاده از افزونگی یاRedundancy در شبکه:

نیاز به فضای بیشتر:

پیاده سازی افزونگی در شبکه به دلیل دوبرابر شدن تجهیزات شبکه مانند سرورها، فضای بیشتری برای پیاده سازی شبکه به روش عادی اشغال میکند.

strong>هزینه بیشتر:

نیاز به فضای بیشتر برای راه اندازی اصل ریداننسی، به معنی افزایش هزینه های تامین تجهیزات است. علاوه بر این، هزینه تهیه منابع بیشتر برای نگهداری تجهیزات نیز به هزینه اولیه اضافه خواهد شد.

خرابی داده ها:

ذخیره سازی چندین کپی از داده ها احتمال خرابی در آنها را افزایش می دهد. این خرابی ها می تواند در هنگام خواندن، نوشتن و پردازش داده ها به وجود آید.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search