توضیح اجمالی از PDU

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
 توضیح اجمالی از PDU

هر سیستم شبکه برای اطمینان از کارکرد ابزارهای مختلف نیاز به منبع انرژی دارد. PDU به عنوان پریز مولتی پورت و قابل اتکاء، طوری طراحی شده که بسته به کارکرد شبکه، به سرور یا تجهیزات مخابراتی برق رسانی کند. PDU به طور معمول به همراه UPS بکار گرفته می شود. در این مقاله، ما می خواهیم PDU را بیشتر توضیح دهیم.

انواع PDU

امروزه در بازار سه مدل PDU با نام های Basic PDU، metered PDU و switched PDU وجود دارد. Basic PDU- این PDU ها بسیار ساده ولی قابل اتکاء هستند به طوری که می توانند انرژی قسمت های گوناگون تجهیزات مختلف داخل شبکه را تامین کنند. هدف از استفاده از این PDU ها فراهم کردن پریزهای کافی برای ابزارهایی است که در رک نصب می گردند. ابزارهایی مانند UPS یا ژنراتور. Metered PDU: این مدل هم همان مزیت های basic PDU را دارد (پریزهای مالتی پورت، سیم ورودی بلند)، به علاوه اینکه قادر است میزان برقی که در PDU جریان پیدا کرده است را مانیتور کند. یک metered PDU در زمان ارتقاء تجهیزات این توانایی را به مدیران شبکه می دهد که قبل از قطع جریان برق، ارتقاء لازم در زمینه برق رسانی را نیز انجام دهند.

Switched PDU- این نوع PDU تمام مزیت های basic PDU و Metered PDU را دارد (پریزهای مالتی پورت، سیم ورودی بلند، مصرف برق metered PDU). علاوه بر این می تواند از طریق اتصال شبکه اترنت، جریان برق را به صورت از راه دور قطع و وصل کند. مهمترین مزیت این مدل همین است که می توان در یک دیتا سنتر امن، سرور روم یا اتاق در بسته، جریان برق را به صورت از راه دور قطع یا وصل کرد. با این قابلیت دیگر لازم نیست مدیران شبکه برای قطع و وصل برق تجهیزات به محل شبکه مراجعه کنند. همچنین، مصرف برق تجهیزات حساس مانند مانیتورها را می توان در زمان قطع برق کاهش داد تا بقیه تجهیزات بیشتر بتوانند با برق باطری به کار خود ادامه دهند.

انواع PDU

کاربردهای PDU چیست؟

از PDU ها برای نصب دائم در داخل رَک استفاده می شود؛ حتی در رَک های عمودی 4 تا 6 فوتی یا رک های افقی که دارای هیچ فضای خالی نیستند. ساختار PDU به عنوان ورودی برق به رَک، سیم 10 تا 15 فوتی را ارائه می دهد تا بتوان آن را در فواصل دور هم بکار گرفت. یک یونیت PDU می تواند در دیتا سنترها، بسته به نیاز هر قسمت برق را از منبع UPS، ژنراتور یا سیستم های خصوصی UPS کوچک تامین کند. از آنجایی که ایجاد ضریب اطمینان بالا در برق رسانی مشکل است، برخی ویژگی های سه راهی یا محافظ برق مانند پاور سوئیچ، تضعیف کننده و محافظ در PDU حذف شده است تا از هر گونه اختلال در مسیر جریان برق در سخت افزار سیستم جلوگیری شود.

مهمترین ویژگی های PDU: انتقال سوئیچ به صورت خودکار (ATS)

ویژگی های دیگری نیز در PDU وجود دارد که آن را منحصر به فرد می کند. یک ATS هم روی metered PDU و روی Switched PDU وجود دارد چون این دو مدل دو سیم ورودی دارند که یکی از آنها را اولیه و دیگری را ثانویه می نامند. این ویژگی به شما این امکان را می دهد از دو سیستم UPS مجزا یا دیگر منابع انرژی برای هر یک از ابزارهای شبکه، منبع انرژی ورودی دوگانه ایجاد کنید. برقی که از ATS عبور می کند از ورودی اولیه تامین می گردد، اما اگر برق این منبع قطع شد یا میزان برق ارسالی از حد توان آن گذشت، ورودی ثانویه وارد عمل شده و برق را تامین می کند.

چه نیازی به PDU است؟

جواب دادن به این سوال بسته به نوع PDU متفاوت است. Basic PDU اساساً برای سرورها، شبکه و دیگر ابزارهای الکترونیکی که نیاز به برق دائم دارند پریز کافی فراهم می کند. در مورد metered PDU مهمترین نکته این است که اساساً در هر شبکه به آن نیاز است تا مدیریت شبکه بتواند مقدار انرژی مصرفی هر یک از تجهیزات را ردیابی کند و کمک کند زمان مناسب برای برق رسانی بیشتر مشخص شود یا مشخص کند که شبکه چه زمانی به UPS بزرگتری احتیاج دارد. switch PDU نیز به عنوان ابزاری استفاده می شود که به صورت ایمن کنترل شبکه را از راه دور ممکن می سازد.

نتیجه گیری

PDU نقش اساسی در سیستم شبکه بازی می کند. انتخاب درست PDU برای شبکه لازم است و بستگی زیادی به هدف و محیطی دارد که از شبکه استفاده می گردد. علاوه بر این، سیم برق بکار رفته در اتصال PDU و سرور نیز باید به دقت انتخاب شود.

منبع مقاله

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search