بررسی تکنولوژی های شبکه ی 10G ؛ 10GBASE-T و +10GSFP

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

امروزه شبکه 10G، معیاری برای سنجش ارتقاء شبکه ها در مراکز داده، شبکه های سازمانی و حتی شبکه های خانگی در نظر گرفته می شود. 10GBASE-T و ‏SFP+ 10G‎ دو تکنولوژی هستند که داده ها را به ترتیب از طریق مس و فیبر انتقال می دهند. تکنولوژی 10GBASE-T راهکاری انعطاف پذیر و مقرون به صرفه ارائه می دهد و تکنولوژی 10G ‏SFP+‎ راه حلی سازگار و کاربر پسند جهت اتصال 10 گیگابیت اترنت فراهم می نماید. این مقاله به تفاوت های این دو تکنولوژی پرداخته است.

تکنولوژی 10GBASE-T

به منظور کاهش هزینه ها و بهبود در انعطاف پذیری، تکنولوژی 10GBASE-T به عنوان نسل چهارم تکنولوژی های Base-T استاندارد IEEE طراحی شد. ماژول 10GBASE-T با استفاده از کانکتورهای RJ45 و کابل زوج سیم به هم تابیده شده بدون روکش، امکان انتقال داده با سرعت های 10Mbps، 100Mbps، 1Gbpsو 10Gbps را فراهم می کند، در حالیکه با نسل های قبلی نیز سازگار است. در ذیل به حسن ها و ایرادات وارد بر این تکنولوژی پرداخته شده است:

مزیت های تکنولوژی 10GBASE-T

  • ارزان بودن کابل های زوج به هم تابیده
  • پچ پنل ها می توانند بدون ایجاد اختلال در کار ترنسیورها مورد استفاه قرار گیرند .

معایب تکنولوژی 10GBASE-T

  • مصرف انرژی بالا
  • در این تکنولوژی ممکن است افراد وسوسه به استفاده از کابل کشی های غیر استاندارد شوند که این کار بر روی سرعت تاثیر منفی خواهد گذاشت.
  • در این تکنولوژی هیچ راه مناسبی برای افزایش مسافت بیش از 100 مترنیست (هرچند با انتخاب سوئیچ های که عمدتا 10GBASE-T هستند و همچنین تعداد انگشت شماری از پورت های ‏SFP+‎ می توان تا حدودی، محدودیت انتخاب تجهیزات را کاهش داد. )

تکنولوژی ‏10G SFP+‎

ماژول ‏10G SFP+‎ مطابق با استانداردهای MSA بوده و راهکاری مقرون به صرفه برای انتقال داده های نوری 10G ارائه می دهد. این ماژول از کانکتور LC سیمپلکس و دوپلکس پشتیبانی می کند. ماژول 10G ‏SFP+‎ شامل فرستنده 10Gbit/s DFB/EML و گیرنده PIN می باشد که اتصال 10G fiber channelو 10G Ethernet را در مسافت 300 متر تا 120 کیلومتر فراهم می نماید. مزایا و معایب استفاده از ماژول ‏10G SFP+‎ در ذیل آورده شده است.

مزیت های تکنولوژی ‏10G SFP+‎

  • تاخیر کمتر
  • مصرف انرژی پائین
  • سوئیچ ها و کارت شبکه های ارزانتر
  • امکان انتخاب طیف بیشتری از تجهیزات
  • با استفاده از این ترنسیور و فیبر نوری، اساساً هر مسافتی را می توان پوشش داد

معایب ‏10G SFP+‎

  • این ماژول گزینه ی مناسبی برای مسافت های کوتاه نخواهد بود.
  • جهت پوشش دهی مسافت های طولانی و یا زمانی که نیاز به استفاده از پچ پنل است، لازم است از ترنسیور و فیبر استفاده شود. فیبر نوری خود ارزان است اما سایر جهیزات مورد نیاز نظیر پچ پنل، ترمینه کردن، ترنسیور و غیره برای فیبر نوری هزینه بر خواهد بود.

بررسی تفاوت تکنولوژی تکنولوژی 10GBASE-T و تکنولوژی ‏10G SFP+‎

در این قسمت عمدتاً به تفاوت این دو، از لحاظ تکنولوژی، تاخیر و مصرف انرژی پرداخته می شود.
تکنولوژی: استقرار 10GBase-T به مراتب ساده تر و ارزانتر ازاستقرار تکنولوژی ‏SFP+‎ است. جدول مقایسه این دو تکنولوژی را می توانید در ذیل مشاهده کنید. تکنولوژی های شبکه ی 10G

تاخیر تاخیر کم، علاوه بر تضمین پاسخگویی سریع ، پردازش بیهوده CPU را نیز کاهش می دهد. این امر عمکرد دیتاسنتر را بهبود بخشیده و موجب بازگشت سرمایه گذاری می شود. با افزایش استفاده از اپلیکیشن های مبتنی بر تکنولوژی ابر خصوصی، نیاز به زمان تاخیر کم در دیتاسنترهای بزرگ نیز رو به افزایش است.
وقتی که راجع به 10GBase-T صحبت می کنیم، استاندارد PHY از رمزنگاری بلوک برای انتقال بدون خطای داده ها استفاده می نماید. در این استاندارد 2.6 میکرو ثانیه را برای جفت فرستنده و گیرنده تعیین میکند و اندازه بلوک باید به گونه ای باشد که میزان تاخیر کمتر از 2 میکرو ثانیه شود. ‏SFP+‎ از الکترونیک ساده بدون رمزگذاری استفاده می کند و زمان تاخیر در آن حدود 300 نانو ثانیه (ns) در هر لینک است. به جدول مقایسه ای زیر توجه کنید: 10GBase-T و  ‏<span>SFP+</span>‎ اساسا، تفاوت اندکی بین 10GBASE-T و ‏10G SFP+‎ در مدت زمان تأخیر اپلیکیشن وجود دارد، اما بطور نسبی ‏SFP+‎ تاخیر کمتری نسبت به 10GBASE-T دارد. تأخیر زیاد تاثیر منفی بر روی پردازنده داشته و کارایی دیتاسنتر را محدود کرده و هزینه های عملیاتی را افزای می دهد.

مصرف انرژی امروزه تجهیزات 10GBase-T در هر پورت از دو سرکابل بسته به طول کابل بین 2 تا 5 وات برق مصرف می کنند در حالی که ‏SFP+‎ تقریبا 0.7 وات (بدون در نظر گرفتن فاصله) برق نیاز دارد. تفاوت این دو در نمودار زیر نشان داده شده است. تجهیزات 10GBase-T

جمع بندی

در این مقاله ما به معایب و مزایای 10GBASE-T و ‏10G SFP+‎ و تفاوت این دو از نظر تکنولوژی، زمان تاخیر و انرژی مصرفی پرداختیم. کاملاً روشن است که ‏SFP+‎ ، تکنولوژی مناسب جهت اطمینان از عملکرد مطلوب با کمترین تاخیر و پائین ترین میزان برق مصرفی در دیتا سنترها است. صرفه جویی در هزینه زمانی آشکار می شود که در دیتا سنتر از تعداد 1000 کابل به راه اندازی 10000 کابل رسیده ایم.

منبع مقاله

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search