چگونه یک پچ کورد فیبر نوری ضد آب را انتخاب کنیم

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

کابلهای فیبر نوری ضد آب عموماً بطور گسترده در فضاهای باز و جهت اتصال خطوط اصلی فیبر، گیرنده ها و یا مفصلهای فیبر مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نیازهای مختلف، پچ کوردها و پیگتیل های فیبر نوری در دسترس هستند. جهت محافظت از فیبر نوری در مقابل آسیب های ناخواسته، عموماً بین روکش خارجی و داخلی کابل های فیبر نوری ضد آب از موادی که مانع از نفوذ آب میشود، استفاده می کنند. کابل آرمورد و کابل های لوزتیوب ژل دار و کابل های تاید بافر ضدآب از این نوع کابل ها هستند.

از آنجا که ساختارهای مختلفی برای کابل های فیبر نوری ضدآب وجود دارد، آیا راه آسانی برای انتخاب پچ کورد فیبر نوری مناسب هست؟ به منظور کمک در انتخاب سریع پچ کورد ضدآب متناسب با نیازتان، این مقاله اطلاعاتی را در مورد رتبه بندی و ویژگی های کابل های فیبر نوری ضد آب در اختیارتان قرار می دهد.

پچ کورد فیبر نوری ضد آب

یک کابل ضد آب چگونه رتبه بندی می شود؟

مشابه انتخاب سایر پچ کوردهای فیبر نوری، عواملی مانند نوع کانکتور، تعداد فیبر، نوع فیبر(سینگل مد و مالتی مد)، نوع پولیش، طول کابل و جنس روکش آن، فاکتورهای مهمی هستند که در انتخاب کابل ضد آب نیز باید به آن توجه شود. هنگام خرید پچ کوردهای ضد آب فیبر نوری، رتبه بندی IP پارامتر بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. دانستن کد IP به شما کمک می کند کابل مناسب خود را انتخاب کنید.

سیستم رتبه بندی IP، سطح مقاومت در برابر مواد جامد و مایع(گرد و غبار و رطوبت) را در قالب یک طبقه بندی نشان می دهد. کد IP شامل دو حرف I و P به همراه یک یا دو رقم می باشد. عدد اول به سطح حفاظت در برابر مواد جامد نظیر گرد و غبار اشاره دارد که سطوح آن را با اعداد 0 تا 6 نمایش می دهند. عدد دوم مربوط به سطح حفاظت در برابر رطوبت و مایعات بوده و از 0تا8 سطح بندی می شود. زمانی که سطح حفاظت در برابر هر یک از این دو مورد تست نشده باشد بجای عدد متناظر “X” گذاشته می شود (مانند IPX7وIP6X ). در ذیل سطوح مختلف حفاظت در هر دو مورد ذکر شده است:

مقاومت در برابر مواد جامد و گرد و غبار:

IP0X: بدون محافظت ویژه.
IP1X: محافظت شده در برابر اشیاء جامد با قطر کمتر از ٥٠ میلی متر- (حفاظت در برابر تماس با سطح بدن مثل پشت دست و نه تماس عمدی بطور مثال با انگشت.)
IP2X: محافظت شده در برابر اشیاء جامد با قطر کمتر از ١٢.٥ میلی متر-(حفاظت در برابر تماس با انگشت و یا موارد مشابه)
IP3X: محافظت شده در برابر اشیاء جامد با قطر کمتر از ٢.٥ میلی متر-(حفاظت در مقابل ابزار، سیم ضخیم و یا موارد مشابه)
IP4X: محافظت شده در برابر اشیاء جامد با قطر کمتر از ١ میلی متر-(حفاظت در برابر بیش تر سیم ها، پیچ ها و اشیاء مشابه)
IP5X: محافظت نسبی در برابر ورود گرد و غبار
IP6X: ممانعت از ورود گرد و غبار مضر

مقاومت در برابر آب:

IPX0: بدون محافظت ویژه
IPX1: حفاظت در برابر قطرات آب.(زمان تست10 دقیقه-باران سبک)
IPX2: حفاظت در برابر قطرات آب زمانی که دستگاه تا ١٥ درجه از وضعیت عادی خود کج شده باشد. (زمان تست10 دقیقه-باران سبک)
IPX3: حفاظت در مقابل اسپری مستقیم آب هنگامی که دستگاه تا 60 درجه از وضعیت عادی خود کج شده باشد. (زمان تست5 دقیقه-بارش و اسپری آب)
IPX4: حفاظت در برابر اسپری و ترشح آب از تمام جهات.( زمان تست5 دقیقه-بارش و اسپری و ترشح آب)
IPX5: حفاظت در برابر پاشش آب با فشار کم از نازل با قطر دهانه ی 6.3 میلی متر.(زمان تست 3 دقیقه- از فاصله ی سه متری-بارش، پاشش و تماس مستقیم با شیر آب حمام و آشپزخانه)
IPX6: حفاظت در برابر پاشش مداوم و پر فشار آب از نازل با قطر دهانه ی 12.5 میلی متر.(زمان تست 3 دقیقه- از فاصله ی سه متری-بارش، پاشش و تماس مستقیم با شیر آب حمام و آشپزخانه، استفاده در فضای باز و وضعیت دریا)
IPX7: حفاظت در برابر اثرات غوطه ور کردن در عمق یک متری به مدت 30 دقیقه.(بارش، پاشش و غوطه ور شدن به صورت تصادفی)
IPX8: حفاظت در برابر فرو بردن در زیر آب با عمق بیش از یک متر(تولید کننده باید عمق دقیق را ذکر نماید)

نتیجه گیری: تشخیص سطح حفاظت در مقابل رطوبت و گرد و غبار دستگاه های ضد آب، با استفاده از کد IP کار سختی نیست و با مطالعه ی اطلاعات مختصری که در این مقاله به آن اشاره شد معنای هر عدد را در این کد می دانید. بنابراین می توانید از آن به عنوان یک مرجع در انتخاب کابل مناسب خود استفاده کنید اما با توجه به کاربرد خاص خود باید سایر فاکتورهای مهم را نیز در نظر بگیرید.

منبع مقاله

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search