ماژول های QSFP-40G-SR4 و QSFP-40G-UNIV

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

با توجه به نیاز روز افزون انتقال سریعتر داده ها، اترنت 40G به دنیای شبکه معرفی شد و توانست به تدریج بر بازار چیره شود. بسیاری از فروشندگان، دیوایس های مختلفی را با قابلیت پشتیبانی از 40GbE روانه ی بازار کردند که در این میان ماژول ‏40G QSFP+‎ محبوبترین و در دسترس ترین نوع آن برای مسافتهای کوتاه و طولانی بوده است. دو نوع ماژل ‏QSFP+‎ کوتاه برد وجود دارد: QSFP-40G-SR4 و QSFP-40G-UNIV . این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ این مقاله اطلاعات خوبی را در این زمینه در اختیار شما قرار می دهد.

تفاوت در رابط و رسانه ی انتقال

بطور معمول برای ماژول ‏QSFP+‎ دو رابط کانکتور وجود دارد: MPO/MTP و duplex LC (نکته: duplex LC برای انتقال سریال و MPO/MTP برای انتقال موازی مورد استفاده قرار می گیرد). در انتقال سریال، بیت ها بطور همزمان در کانال های مختلف کابل ارسال می شوند در حالیکه در انتقال موازی بیت ها به ترتیب در یک کانال ارسال می شوند. QSFP-40G-SR با استفاده از MPO/MTP ارسال داده را در فیبر مالتی مد انجام می دهد. با این حال به منظور جلوگیری از هدر رفتن هزینه و زمان در هنگام نصب و راه اندازی در ساختارهای مختلف کابل کشی، رابط duplex LC در QSFP-40G-UNIV برای استفاده در هر دو لینک مالتی مد و سینگل مد بدون استفاده از هیچ سخت افزار و نرم افزاری، طراحی شده است.

ماژول های QSFP-40G-SR4 و QSFP-40G-UNIV

تفاوت در نحوه ی کار

رابط MPO/MTP در ‎40GBase-SR4‏، 4 کانال ارسال و دریافت مستقل full-duplex ارائه می دهد که هر یک دارای نرخ داده 10G و در مجموع دارای نرخ داده 40G هستند. این ماژول ها اغلب با کابل ترانک ‎12-fiber MTP‏ استفاده می شوند که چهار رشته آن برای ارسال و چهار رشته برای دریافت اختصاص داده شده است و چهار رشته ی میانی بلا استفاده می باشد. رابط duplex LC در 40GBase-UNIV چهار رشته برای ارسال و چهار رشته برای دریافت داده دارد اما دارای multiplexing و de-multiplexing داخلی هم هست که به کانکتور duplex LC ختم می شود، بنابراین در یک زیرساخت مشابه فیبر داپلکس مانند 10GBASE-SR کار می کنند.

ماژول های QSFP-40G-SR4 و QSFP-40G-UNIV

تفاوت در مسافت انتقال

ماژول 40GBase-SR4 از مسافت 100 و 150 متر به ترتیب در OM3 و OM4 پشتیبانی می کند. ماژول 40GBase-UNIV نیز از مسافت مشابه بر روی OM3 و OM4 پشتیبانی می کند و همچنین می تواند به لینک 500 متری بر روی کابل سینگل مد نیز دست یابد.

تفاوت در هزینه

40GBase-UNIV بسیار گران تر از 40GBase-SR4 بوده و علاوه بر این باید هزینه های راه اندازی را نیز در نظر گرفت. مهاجرت از 10G به 40G اجتناب ناپذیر است. شبکه 10G موجود از دو فیبر برای انتقال دو طرفه استفاده می کند اما اکثر شبکه های 40G از ‎12-fiber MTP‏ برای انتقال دو طرفه بر روی کابل مالتی مد استفاده می کنند که این بدان معناست که اگر ما از 40GBase-SR4 همراه با پورت MTP برای مهاجرت از 10G به 40G استفاده کنیم، فیبر های نوری بیشتری را باید اضافه کنیم که این ساختار کابل کشی را تغییر خواهد داد. با این حال، ماژول 40GBase-UNIV که از مسافت انتقال مشابه و یا بیشتر از 40GBase-SR4 پشتیبانی می کند، همانند بسیاری از شبکه های 10G از دو رشته فیبر برای انتقال دو طرفه استفاده می کند که این موجب حفظ شبکه 10G موجود در هنگام ارتقاء یافتن به شبکه 40G می شود که هم موجب صرفه جویی در زمان اجرا شده و هم هزینه ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

ماژول های QSFP-40G-SR4 و QSFP-40G-UNIV نتیجه گیری

در حال حاضر دو ماژول QSFP-40G-SR4 و QSFP-40G-UNIV برای انتقال داده در مسافت کوتاه در دسترس می باشد. این دو نوع ماژول دارای ویژگی های مختلفی هستند. انتخاب هر یک از آنها بستگی به بودجه و نوع کاربردتان دارد.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search