چگونه SDN نسل آینده شبکه را تغییر خواهد داد؟

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

شبکه های سنتی معمولاً با تعدادی سوئیچ اترنت در یک ساختار درختی ساخته شده اند. با این حال، توسعه دیوایس های سیار، سرورهای مجازی و سرویس رایانش ابری نیاز به محاسبات داینامیک و ذخیره سازی در دیتا سنتر دارند. بنابراین مفهوم شبکه مبتنی بر نرم افزار یا شبکه SDN جهت داشتن شبکه انعطاف پذیرتر و سریع تر مطرح شده است. این تکنولوژی طی این سالها بطور گسترده ای توجه مردم را به خود جلب کرده است. این مقاله با اطلاعات پایه و عمومی که ارائه می دهد به شما در شناخت بهتر شبکه SDN کمک خواهد کرد.

تعریف معماری SDN

SDN یک معماری شبکه در حال توسعه است که هدف آن پروگرم کردن مستقیم network computing می باشد. از طریق اینترفیس های باز و انتزاع از قابلیت های سطح پائین تر، این روش اجازه می دهد تا ادمین شبکه، کنترل، تغییر و مدیریت شبکه را بصورت داینامیک انجام دهد. شبکه SDN متفاوت از شبکه های سنتی که مبتنی بر control plane و data plane هستند، میباشد. در عوض شبکه SDN، جهت برقراری ارتباط با data plane یک سوئیچ فیزیکی یا سوئیچ مجازی از طریق پروتکل OpenFlow ، control plane را در SDN controller قرار می دهد.

تعریف معماری SDN

ویژگی های شبکه SDN

در اینجا برخی از ویژگی های اساسی معماری SDN آورده شده است:
قابلیت برنامه ریزی سریع: برای اینکه از توابع انتقال مستقل است، کنترل شبکه بصورت مستقیم قابل برنامه ریزی است.
سریع: ادمین شبکه می تواند برای رفع نیازهای در حال تغییرجریان ترافیک شبکه گسترده را بصورت داینامیک تنظیم کند.
مدیریت متمرکز: شبکه اطلاعاتی در SDN controller که یک دید کلی از شبکه را حفظ می نماید، متمرکز شده است.
پیکربندی قابل برنامه ریزی: مدیر شبکه می تواند پیکربندی، مدیریت، تامین امنیت و بهینه سازی منابع شبکه را به سرعت با برنامه های خودکار و داینامیک SDN انجام دهد.
‎مبتنی بر استانداردهای باز و : SDN‏ vendor-neutral ،از آنجا که دستورالعملی که توسط SDN controller ارائه شده سازگار و متناسب با طیف گسترده ای از دیوایس ها و پروتکل های مختلف است، طراحی و بهره برداری از شبکه را آسان تر کرده است.

مبانی OpenFlow

OpenFlow یک پروتکل ارتباطی است که دسترسی به forwarding plane در سویچ و روتر شبکه را امکان پذیر می نماید. Openflow اولین استاندارد SDN است که کنترلر های شبکه را قادر می سازد مسیر بسته ها را در تمام سوئیچ های شبکه تعیین نماید. به منظور کار کردن با OpenFlow، تمام تجهیزات باید از پروتکل OpenFlow جهت ارتباط با SDN controller پشتیبانی نمایند.

تعریف معماری SDN SDN مبتنی بر OpenFlow چه مزیت هایی برای شبکه به همراه دارد؟
  • 1. SDN controller می تواند دیوایس های مبتنی بر OpenFlow فروشنده های مختلف را بصورت متمرکز بدون اینکه نیاز به کنترلر مجزا داشته باشند مدیریت نماید.
  • 2. SDN مبتنی بر OpenFlow یک شبکه خودکار انعطاف پذیر بوده و می تواند انواع مختلفی از ابزار مدیریت خودکار شبکه را به عنوان جایگزینی برای تغییرات دستی فعلی که قادر است تا حد زیای پیچیدگی های شبکه را کاهش دهد، ارائه نماید.
  • 3. SDN به میزان زیادی نوآوری کسب و کار را افزایش داه و اجازه می دهد مدیران شبکه با توجه به نیازهای خاص خود و کاربران شبکه از آنها استفاده نمایند
  • 4. SDN قادر به تعریف پیکربندی شبکه و ارائه سیاست های مدیریت در سطح بالاتر و توزیع اطلاعات در ساختار شبکه از طریق OpenFlow بوده که موجب افزایش قابلیت اطمینان و امنیت شبکه می گردد.
  • 5. مدل کنترل جریان OpenFlow به مدیران IT این امکان را می دهد تا سیاست های شبکه را در سطح granular که سطح استقرار خودکار و شامل سطوح session-level، user-level،و device-level application-level می شود ارائه دهند.
  • 6. از طریق کنترل متمرکز شبکه و اطلاعات مربوط به وضعیت اپلیکیشن ها، SDN تجربه کاربری بهتری را ارائه دهد.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search