بکارگیری وال پلیت در کاربرد FTTx

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

آیا تا بحال به پریزهای مربع شکل دارای جک دقت کرده اید؟ به این پریزها معمولاً وال پلیت (wall plate) گفته می شود. انواع مختلفی از وال پلیتها برای کاربردهای مختلف وجود دارد. هر اتاق جهت راه اندازی کابل مناسب، تقریباً به یک وال پلیت نیاز دارد. در کاربرد FTTx، وال پلیت های فیبر نوری یک جزء ضروری جهت محفوظ کردن لینک فیبر نوری از گردو غبار و صدمه و آسیب می باشد. در این مقاله سعی شده است به برخی از جزئیات در مورد وال پلیت فیبر نوری پرداخته شود.

 بکارگیری وال پلیت در کاربرد FTTx

وال پلیت چیست؟

وال پلیت که پریز دیواری، خروجی ایستگاه کاری یا خروجی ایستگاه نیز نامیده می شود، یک صفحه ای فلزی یا پلاستیکی است که معمولاً بر روی دیواری نصب می شود.(گاهی اوقات ممکن است در کف یا سقف نیز نصب شود.) هر وال پلیت دارای یک یا چند جک می باشد. هر جک به عنوان پریز کانکتور جهت اتصال فیزیکی یا الکتریکی به سیستم کابل کشی شبکه استفاده می شود. با توجه به نوع شبکه، وال پلیت ها به دو نوع وال پلیت مس و فیبر تقسیم می شود . از آنجا که امروزه بیشتر از شبکه های فیبر نوری استفاده می شود، ما مجبوریم که اطلاعات بیشتری راجع به وال پلیت های فیبر نوری کسب کنیم.

انواع وال پلیت های فیبر نوری

وال پلیت فیبر نوری به منظور ایجاد ارتباط بین دو فیبر نوری طراحی شده است. بر اساس انواع آداپتور فیبر نوری، نوع فیبر، تعداد و جهت پورت، وال پلیت فیبر نوری دارای طبقه بندی مختلف می باشد.

طبقه بندی بر اساس آداپتور

عموماً از چهار نوع آداپتور فیبر نوری در شبکه استفاده می شود که بر همین اساس آداپتورهای نصب شده بر روی وال پلیت نیز در انواع مختلفی می باشد. آداپتورهای SC، LC،FC و ST از انواع رایج اداپتور فیبر می باشد. وقتی که شما به دنبال وال پلیت مناسب هستید کافی است کانکتورهای فیبر خود را چک کنید تا متناسب با آنها وال پلیت خود را انتخاب کند.

 طبقه بندی وال  پلیت  بر اساس آداپتور

طبقه بندی بر اساس تعداد پورت

هر وال پلیت بطور معمول تا چهار پورت را در خود جای می دهد. در منازل شخصی، نوع تک پورت برای کاربرد FTTH بکار گرفته می شوند. در ساختمان های اداری نیز نوع چند پورت برای کاربرد FTTD مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این در مواقع خاص بسته به نیاز می توان از پورت های ترکیبی با اداپتورهای مختلف استفاده کرد.

 طبقه بندی وال  پلیت  بر اساس پورت

طبقه بندی بر اساس جهت پورت

جهت پورت، معیار دیگری برای طبقه بندی وال پلیت فیبر نوری می باشد. با استفاده از جهت های صحیح می توان از لینک نوری در محیط های مختلف، حفاظت نمود. سه نوع مرسوم آن شامل پورت مستقیم، جعبه شکل و زاویه دار می باشد.

 طبقه بندی وال  پلیت  بر اساس جهت پورت

طبقه بندی بر اساس نوع فیبر

کابل های فیبر نوری بر اساس فیبر های مختلف ساخته می شوند. متناسب با نوع استقرار و راه اندازی فیبر، وال پلیت فیبر نوری Single-mode ،با نام OS2 و Multi-mode با نام OM1،OM2، OM3 و OM4 از یکدیگر متمایز می شوند. از وال پلیت فیبر نوری Single-mode برای اکثر پروژه های FTTx استفاده می شود.

مراحل نصب وال پلیت فیبر نوری

در اینجا مراحل نصب مدل جعبه شکل وال پلیت برای مثال آورده شده است:

  1. تعیین محل نصب بر روی دیوار: محل نصب را با یک مداد بر روئی دیوار علامت گذاری کنید.
  2. از الگو جهت تعیین محل سوراخ استفاده کنید و آن را با علامت گذاری که در مرحله ی 1 انجام داده اید مطابقت دهید.
  3. خطوط را دنبال کرده و با استفاده از یک دریل سوراخ را ایجاد کنید.
  4. وال پلیت را بر روی دیوار گذاشته و با محل نصب مطابقت دهید.
  5. با استفاده از پیچ های مربوطه آن را بر روی دیوار نصب کنید.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search