راهنمای انتخاب مدیا کانورتور فیبر نوری

امتیاز به این مطلب
(2 کاربر)

مدیا کانورتور فیبر یک راه حل مقرون به صرفه برای غلبه بر محدودیت های پهنای باند و مسافت در کابل شبکه مسی و سنتی است. این راه حل به طور چشمگیری با استفاده از فیبر و تجهیزات یکپارچه جدید زیرساخت کابل کشی های موجود، پهنای باند و مسافت انتقال شبکه های محلی (LAN) را افزایش می دهد. برای درک بهتر، این مقاله یک دید کلی از مدیا کانورتور فیبر نوری به شما می دهد.

مدیا کانورتور چیست؟

مدیا کانورتور فیبر یک رسانه انتقال است که دو نوع رسانه غیر همجنس را به هم متصل می کند. به طور کلی، مدیا کانورتور دستگاهی است که سیگنال الکتریکی در کابل شبکه مسی زوج بهم تابیده (UTP) را به امواج نور در کابل فیبر نوری و بلعکس تبدیل می کند. نوعی از مبدل فیبر که مس را به فیبر تبدیل می کند،یک راه ساده بدون از بین رفتن کابلهای مسی موجود و یا ایجاد تغییر بر بستر مسی و سوئیچ ها، ارائه می کند. علاوه بر این، نوع دیگری از مدیا کانورتور که تبدیل فیبر به فیبر را ساپورت می کند، ارتباط بین دو فیبر که یکی از آن ها سینگل مود و دیگری مالتی مود یا هر دو شبیه یکدیگر می باشند را فراهم می آورد. مدیا کانورتور فیبر به فیبر نیز یک راه حل مقرون به صرفه برای تبدیل طول موج در کاربردهای (WDM) فراهم می کند و همچنین به عنوان ترانسپوندر نیز شناخته می شود.

انواع مدیا کانورتور فیبر نوری

طیف گسترده ای از مدیا کانورتورها در بازار با توجه به معیارهای مختلف، موجود می باشد.

مدیا کانورتور مدیریت شده و مدیریت نشده

مدیا کانورتور مدیریت شده دارای عملکرد و توابع نظارت شبکه، عیب یابی و مدیریت از راه دور می باشد. این مدیا کانورتور به مدیر شبکه کمک می کند که به راحتی نظارت و مدیریت شبکه را به عهده بگیرد. مدیا کانورتور مدیریت نشده، با این که، برقراری ارتباط ساده با دستگاه های دیگر را برقرار می کند، برخلاف مدیا کانورتور مدیریت شده نمی تواند مدیریت و نظارت بر عملکرد داشته باشد.

پلت فرم: مستقل و ماژولار دارای سیستم مبتنی بر شاسی

با توجه به نوع پلت فرم، مبدل فیبر را می توان به مستقل و ماژولار دارای سیستم مبتنی بر شاسی تقسیم نمود. مدیا کانورتور مستقل برای زمانی که در آن یک یا تعداد محدودی از مبدل که باید به سرعت اجرا و کارگذاری شوند، طراحی شده است. سیستم های ماژول دارای مبدل فیبر مبتنی بر شاسی، با این حال، در مصارف با ظرفیت بالا که چندین نقطه از مس و یا ادغام فیبر ضروری است، استفاده می شود. مدیا کانورتور ماژولار دارای سیستم مبتنی بر شاسی در مصرف های ظرفیت بالا که نیاز به ادغام چندین نقطه فیبر و یا مس داریم استفاده می شود.

مدیا کانورتور مس به فیبر و مدیا کانورتور فیبر به فیبر

با توجه به انواع رسانه ها، مبدل فیبر ممکن است به مدیا کانورتور مس به فیبر و مدیا کانورتور فیبر به فیبر تقسیم بندی شود.

مدیا کانورتور مس به فیبر نوری

مدیا کانورتور مس به فیبر کلیدی برای ادغام فیبر نوری با زیرساخت مس می باشد. با توجه به کاربردهای مختلف مدیا کانورتور مس به فیبر می تواند به سه دسته مدیا کانورتور اترنت به فیبرنوری ، مدیا کانورتور ویدئو به فیبرنوری و مدیا کانورتور سریال به فیبرنوری تقسیم شود.

 مدیا کانورتور مس به فیبر نوری

مدیا کانورتور اترنت به فیبر

این نوع از مدیا کانورتور استاندارد IEEE 802.3 و اتصال برای اترنت، Fast Ethernet، Gigabit اترنت و Gigabit 10 اترنت را فراهم می کند. مدیا کانورتور SC به RJ45 ها، مدیا کانورتورهای SFP به RJ45 ، مدیا کانورتورهای PoE، مدیا کانورتورهای کوچک و مدیا کانورتورهای صنعتی در میان این نوع مدیاکانورتورها می باشند.

مدیا کانورتور اترنت به فیبر

مدیا کانورتور SC به RJ45 همراه با پورتهای RJ45 و SC می باشند و طوری طراحی شده است که برای انتهای آن از کانکتور نوع SC استفاده شود. مدیا کانورتور SFP به RJ45 همراه با پورت فیبر نوری قابل تعویض و RJ45 می باشد، که اجازه می دهد تنظیمات شبکه با استفاده از SFP و فرستنده و گیرنده انعطاف پذیر باشد.مدیا کانورتور PoE به صورت شفاف اتصال مس به فیبر را فراهم می آورد توان برق بر روی اترنت (PoE) با استانداردهای مبتنی بر دستگاه های سازگار با PoE مانند دوربین های IP، تلفن های VoIP و نقاط دسترسی بیسیم(WAP) قابل اجراست.مدیا کانورتورهای کوچک ،یک مبدل مس به فیبر با سایز و اندازه کوچک است. این مدیا کانورتور برای آوردن فیبر برای دسکتاپ و کاربردهای موبایل که در آن وزن سبک، اندازه صورت فشرده و توان کم مورد نیاز است، ایده آل می باشد.مدیا کانورتورهای صنعتی دستگاه هایی می باشند که به صورت فشرده و قوی طراحی شده اند و برای تبدیل گیگابیت اترنت و یا شبکه های اترنت سریع مسی به گیگابیت اترنت و یا شبکه های فیبر نوری به کار می روند.

مدیا کانورتور ویدئو مس به فیبر

مدیا کانورتور ویدئو مس به فیبر مالتی پلکسر فیبر نوری نیز نامیده می شود، که برای ارسال و دریافت سیگنال هایی مانند ویدئو، صدا، داده ها و اترنت استفاده می شود. مالتی پلکسر فیبر نوری دستگاهی است که دو یا چند سیگنال نور را از طریق یک کر فیبر نوری پردازش می کند (همانطور که در شکل زیر نشان داده شده) ، و با این عمل میزان اطلاعاتی که می توان از طریق یک شبکه انتقال داد، افزایش می یابد. از آنجا که سیگنال ممکن است آنالوگ یا دیجیتال باشد، مدیا کانورتور ویدئو مس به فیبر می تواند به مبدل انتقال سیگنالهای آنالوگ و مبدل انتقال سیگنال های دیجیتال تقسیم شود. همانطور که از نام آن مشخص است، مبدل انتقال سیگنالهای آنالوگ مدولاسیون دامنه یا فرکانس سیگنال الکتریکی را انجام می دهد و سپس آن را تبدیل به سیگنال های نوری می کند. دمدولاسیون نیز در پایان و هنگام دریافت انجام می شود. مبدل انتقال سیگنال های دیجیتال، دیجیتال کردن و مالتی پلکس ویدئو، صدا و سیگنال های داده را به عهده دارد و چند سیگنال دیجیتال با سرعت کم به یک سیگنال با سرعت بالا تبدیل می کند. این سیگنال با سرعت بالا سپس به سیگنال های نوری در فیبر تبدیل خواهد شد.

مالتی پلکسر فیبر نوری

با توجه به کاربردهای مختلف، معمولا سه نوع مدیا کانورتور ویدئو مس به فیبر استفاده می شود: مدیا کانورتور PDH، مدیا کانورتور SDH، مدیا کانورتور SPDH. مالتی پلکسر PDH تجهیزات حمل و نقل نوری نقطه به نقطه E1 می باشد. و به طور کلی ظرفیت انتقال این نوع از مالتی پلکسر ،16E1 8E1 و 4E1 است.مالتی پلکسر SDH، دارای ظرفیت انتقال بزرگی می باشد، برای پشتیبانی، آماده سازی و مدیریت خدمات End-to-End در تمام بخش های شبکه های نوری طراحی شده است. مالتی پلکسر SPDH دارای هر دو تکنولوژی PDH و SDH بوده و یک سیستم انتقال PDH می باشد که بر اساس اصول تنظیم سرعت کدینگ PDH به صورت همزمان بنا شده است، با استفاده از آن تا جای ممکن در شبکه با فناوری SDH نیز استفاده می شود.

مدیا کانورتور سریال به فیبر

این نوع از مدیا کانورتور فیبر، افزونه برای اتصالات پروتکل سریال مسی را فراهم می کند. داده سریال در یک پورت RS232، RS485 و یا فرمت های دیگر سریال به یک سیگنال فیبر نوری در انتهای دیگر تبدیل می شود.

 مدیا کانورتور سریال به فیبر

مدیا کانورتور فیبر به فیبر

مدیا کانورتور فیبر به فیبر برای گسترش فاصله شبکه با ارائه اتصال بین مالتی مود و سینگل مود فیبر نوری، بین دو منبع با توان های مختلف نوری و بین فیبر دوگانه و تک فیبر استفاده می شود. علاوه بر این، آنها نیز تبدیل یک طول موج به طول موج دیگری ساپورت می کنند. تبدیل حالت و WDM OEO ترانسپوندر دو نوع رایج از مدیا کانورتور فیبر به فیبر می باشند.

مدیا کانورتور حالت

مبدل حالت را زمانی می توان استفاده کرد که به یک انتقال آدیاباتیک بین دو حالت نوری نیاز داشته باشیم. علاوه بر اتصال دو نوع فیبر متفاوت به یکدیگر، مبدل حالت همچنین می تواند دوباره سیگنال های نوری تولید نماید، فاصله انتقال را گسترش دهد و استفاده از کابل فیبر را دو برابر نماید. معمولا در تبدیل مالتی مود به حالت سینگل مود فیبر استفاده می شود.

 مدیا کانورتور سریال به فیبر

ترانسپوندر WDM OEO

هنگامی که یک مبدل فیبر در سیستم WDM استفاده می شود، آن را به نام ترانسپوندر WDM OEO که سیگنال های دریافتی را از نقطه پایان یا دستگاه کاربر دریافت کرده و به یک طول موج WDM تبدیل می کند، نیز می شناسند. ترانسپوندر های WDM OEO اغلب برای تبدیل فیبر دوگانه به یک فیبر یا به عنوان مبدل طول موج استفاده می شود. شبکه ها ممکن است بسته به نوع تجهیزات و فیبر نصب شده در مرکز، نیاز به تبدیل فیبر دوگانه و تک فیبر باشد. اشکال زیر نقش ترانسپوندر WDM در شبکه فیبر نوری نشان می دهد.

 ترانسپوندر WDM OEO

ترانسپوندر های WDM OEO با استفاده از (SFP) قادر به تبدیل طول موج می باشند فرستنده و گیرنده هایی که انتقال طول موج های مختلف را انجام می دهند، یک راه حل مقرون به صرفه برای تبدیل طول موج استاندارد نوری (850nm و، 1310nm و 1550nm) مشخص برای شبکه های WDM ارائه می دهد.

 مبدل فیبر در سیستم WDM جمع بندی

مبدل فیبر مناسب یک راه حل مقرون به صرفه برای گسترش انتقال اترنت در حالی که هزینه کابل و نیروی کار را کاهش میدهد، ارائه می نماید. در هنگام انتخاب مبدل فیبر برای شبکه خود، به نکات زیر توجه کنید:

  • 1. تراشه مدیا کانورتور فیبر باید در هر دو سیستم half-duplex و full-duplex کارکند. دلیل این امر به این ترتیب است که برخی از سوئیچ های N-Way و هاب ها ممکن است در حین عملیات به صورت half-duplex کار کنند، اگر مبدل فیبر تنها از full-duplex پشتیبانی کند، collision و از دست دادن داده ها ممکن است ایجاد شود.
  • 2. تست اتصال باید بین مدیا کانورتور فیبر و جوش های مختلف فیبر نوری انجام شود. در غیر این صورت، افت توان داده ها و انتقال ناپایدار ممکن است به حساب ناسازگاری بین مدیا کانورتورهای مختلف فیبر نوشته شود.
  • 3. برای اطمینان از عملکرد مناسب از مدیا کانورتور فیبرنوری، اندازه گیری درجه حرارت محیط نیز ضروری می باشد. به این دلیل که مدیا کانورتور فیبر نوری ممکن است در محیط با درجه حرارت بالا به درستی کار نکند. بنابراین، مهم است که دمای کار دقیق دستگاه را بدانید.
  • 4. دستگاه امنیت محافظت در برابر از دست رفتن اطلاعات باید در مدیا کانورتور فیبرنوری مجهز شده باشد.
  • 5. مدیا کانورتور فیبرنوری باید استانداردهای IEEE802.3 را دارا باشددر غیر اینصورت خطر ناسازگاری وجود دارد.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search