چگونه فیبر نوری تولید می شود؟ - قسمت اول

امتیاز به این مطلب
(5 کاربر)

برای تولید فیبر نوری امکان استفاده از شیشه های عادی وجود ندارد. اگر فیبری از این نوع شیشه ها ساخته شود در انتشار نور حتی در فواصل کوتاه مشکل خواهد داشت. که دلیل آن وجود اعوجاج، تغییر رنگ و سایر ناخالصی ها می باشد که به سرعت جذب یا منعکس می شود و یا در غیر این صورت موجب پراکنده شدن نور در مسیر قبل از رسیدن به مقصد می شود. در واقع، به دلیل اینکه فیبر نوری از شیشه های بسیار خالص ساخته شده است، نور را در فاصله های بسیار دور تاحد زیادی بدون هیچ مشکلی از نظر ناخالصی و اعوجاج منتشر می نماید.

تولید فیبر نوری
تولید کابل فیبر نوری
کابل فیبر نوری

چگونه فیبر نوری تولید می شود؟ برای انتقال نور به طور موثر، کابل فیبر نوری باید از شیشه ای با بالاترین خلوص ساخته شود. فرایند تولید شیشه با چنین سطحی از خلوص بسیار دشوار است و نیازمند کنترل دقیق مواد و تمام مراحل کار می باشد. با این وجود مفهوم اساسی ساده است. اساسا فیبر نوری به وسیله ی کشش تار های مذاب شیشه های توخالی گرم یا پریفورم ها به وجود می آید.

در ادامه به تفسیر 3 مرحله اساسی از تولید فیبر نوری می پردازیم.

مرحله اول: تولید پریفورم فیبر نوری

پریفورم یک استوانه شیشه ای توخالی می باشد که ماده ی اصلی تولید تار شیشه ای به صورت رشته پیوسته را تشکیل می دهد. ساخت یک پریفورم شامل یک فرایند شیمیایی با عنوان "اصلاح رسوب بخار شیمیایی" (MCVD) می باشد. این فرایند شامل ایجاد حباب اکسیژن از طریق روش های شیمیایی مختلف از جمله کلرید ژرمانیوم (GeC14) و کلرید سیلیکون (SiC14) می باشد. مواد شیمیایی حباب، گازی را که به سمت خلا پیش می رود تولید میکند. لوله مدور از سیلیس مصنوعی یا کوارتز ساخته شده است و مشعل به بالا و پایین لوله مدور حرارت می دهد. در ننتیجه در درجه حرارت خیلی بالا موجب واکنش گاز با اکسیژن به شکل دی اکسید سیلیکون (Si02) و دی اکسید ژرمانیوم (Ge02) می شود. این دو ماده شیمیایی به درون لوله مدور چسبیده و از ترکیب آنها شیشه ای بسیار خالص به وجود می آید. تولید پریفورم چند ساعت طول کشیده و بعد از آن زمانی لازم است تا شیشه های توخالی سرد شوند. بعد از سرد شدن شیشه ها برای مطابقت با استانداردها ی کیفیت به ویژه از نظر شاخص ضریب شکست آزمایش می شوند.

خط تولید فیبر نوری

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search