نصب و راه اندازی کابل های شبکه فیبر نوری - قسمت دوم

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

در قسمت قبل به معرفی فیبر نوری و مقدمات طراحی شبکه فیبر نوری پرداختیم. در این مقاله به تکمیل فرایند نصب و راه اندازی شبکه فیبر نوری می پردازیم.

مرحله نصب و راه اندازی

نصب کابل های جدید، سختترین و پیچیده ترین قسمت در طول فرایند راه اندازی شبکه می باشد. اگر آماده سازی و برنامه ریزی دقیق صورت گرفته باشد، نصب و راه اندازی راحت تر انجام خواهد شد. اما به احتمال زیاد نیاز به فردی حرفه ای برای انجام طرح و ارائه تجربه عملی می باشد.

طول کابل اضافی

کاربران در زمان شروع راه اندازی شبکه باید مقدار زیادی کابل اضافی موجود داشته باشند. طول کابل ها باید چند اینچ بلندتر از طول فضای مورد نیاز به دلیل موانع پیش بینی نشده باشد و باید کمی شل باشند تا حدی که گسترده نشوند.

تست

در حین راه اندازی شبکه باید قسمت های ایجاد شده را تست نمود. این فرایند موجب مشخص شدن مشکلات و ناسازگاری ها قبل از تکمیل تمام شبکه می شود. اگر مشکل تا بعد از این که آن قسمت مونتاژ شد کشف نشده باشد، کاربران مشکلات بیشتری برای شناسایی محل نقص خواهند داشت. هر جزء در سراسر شبکه باید برای تطابق با استانداردهای این صنعت آزمایش شود و هر کابلی که در فایروال راه اندازی شود باید ضد اشتعال باشد.

تست کابل
کابل کشی فیبر نوری
اجتناب از تداخل الکتریکی

تکنولوژی فیبر نوری علی رغم کابل های دیگر و آیتم های سیم کشی دیگر نسبت به نویز الکتریکی آسیب پذیر نمی باشد. اما بعضی از دستگاه ها ( مثل جعبه های چراغ های فلوروسنت ) ممکن است باعث تداخل شوند. به همین دلیل کابل های فیبر نوری باید با فاصله ی 3 فیت یا بیشتر از هرگونه شئ ای نگه داری شوند.

کابل کشی

قطر کانال زیر زمینی فیبر نوری حدود 2 اینچ می باشد که در صورت پیش بینی اضافه شدن کابل ها در آینده، باید بزرگتر ( حدود 4 اینچ ) در نظر گرفته شود. در صورت نصب کابل های فیبر نوری در ساختمان باید فضایی برای اجرای کابل ها در داخل دیوار یا سقف در نظر گرفته شود و از خمش های فیبر جلوگیری شود. کابل ها به وسیله یک ریسمان یا بند سنگین ( rope) به عنوان راهنما در محل، اجرا و کشیده می شوند. بلندی و ضخامت کابل Rope باید از کابل های کشیده شده بیش تر باشد. فردی که در انتها کابل کشی قرار دارد باید امکان ارتباط مستقیم و واضح با فرد تغذیه کننده کابل داشته باشد. ممکن است نیاز به توقف کابل کشی به دلیل جلوگیری از برخورد با مانع و ایجاد خرابی در کابل و یا حرکت در اطراف مانع باشد به همین دلیل برخی کارشناسان استفاده از دستگاه های مخابره نظیر Walkie-Talkies را در این بخش از پروژه پیشنهاد می دهند.

برای کمک به لغزش کابل به درون لوله بدون برخورد با مانع یا گوشه ها از نوعی روغن خاص استفاده می شود. کابل ها باید در هر قسمت پایانی برچسب گذاری شوند. اگر چندین کابل در یک فضای مشترک اجرا شده اند، باید به وسیله ی بست های کمربندی برای حداکثر رساندن فضا و حداقل رساندن درهم پیچیدگی، از آنها محافظت کرد.

کابل کشی فیبر
نصب محافظ های کابل
نصب محافظ های کابل

تکنولوژی فیبر نوری علی رغم کابل های دیگر و آیتم های سیم کشی دیگر نسبت به نویز الکتریکی آسیب پذیر نمی باشد. اما بعضی از دستگاه ها ( مثل جعبه های چراغ های فلوروسنت ) ممکن است باعث تداخل شوند. به همین دلیل کابل های فیبر نوری باید با فاصله ی 3 فیت یا بیشتر از هرگونه شئ ای نگه داری شوند.

کابل کشی

کابل های اجرا شده در سطح زمین برای کسانی که در محل رفت و آمد قرار دارند ایجاد خطر می کنند و یک سیم شل ممکن است باعث زمین خوردن افراد شود. برای کاهش عوامل خطر ساز، کاربران باید از محافظ کابل برای آنها استفاده نمایند که در سطح زمین قرار می گیرد.

پایان نصب و راه اندازی

زمانی که تمام کابل ها در محل مناسب اجرا شدند و تمام مفصل ها و وال جکت ها در محل قرار گرفتند، کامپیوتر ها و دستگاه های دیگر می توانند به شبکه متصل و روشن شوند. در صورت دسترسی داشتن کاربران به اینترنت، ما متوجه خوهیم شد که شبکه به درستی نصب و راه اندازی شده است و ارائه دهنده ی خدمات آنها، سرویس ساختمان آنها را به فیبر نوری منتقل کرده است.

نتیجه
برای انجام کار پیچیده ی نصب و راه اندازی شبکه فیبر نوری، نیاز به تحقیقات و تهیه لوازم می باشد. با یک برنامه دقیق و با کمک کارشناسان، کاربران قادر به طراحی و نصب و راه اندازی یک شبکه فیبر نوری جدید برای خانه یا شرکت خود خواهند بود و می توانند از کارایی و سرعت سریع فیبر نوری لذت ببرند.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search