شنبه, 12 آذر 1401 16:44

وضعیت فیبرنوری در کشور

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

رشتهای شفاف و شیشه‌ای که اکنون به فیبر نوری معروف هستند بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی را در دنیای امروز به دست گرفته‌اند فناوری اصلی که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ایران به آن توجه کمی شده بود.

پیش‌از هفتاد هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم ساختیم در داخل شهرها نیز هنوز اتصالات قدیمی به چشم می‌خورد براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال 1404 هشتاد درصد خانوار و صددرصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت بیست و پنج مگابیت بر ثانیه به پهن باند ثابت دسترسی پیدا خواهند کرد و دسترسی بیست میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال 1404 به اینترنت پهن باند ثابت بر بستر فیبر نوری شکل خواهد گرفت.

آغاز پروژه راهبردی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها از جمله اقدامات راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های آغازین فعالیتش بود این طرح از بهمن 1400 کلید خورد و درصد پیشرفت آن براساس خانوارهای تحت پوشش از 24 میلیون خانوار هشت درصد اعلام شده پروژه راهبردی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها قرار است تا پایان مرداد 1401 نزدیک به دو میلیون خانوار را در کشور تحت پوشش قرار دهد.

درهمین‌رابطه طرح‌های توسعه پوشش فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها FTTX تهیه و تنظیم گردید که فراخوان مشارکت اپراتورهای ارتباطی در توسعه فیبر نوری از جمله اقداماتی است که در پیشبرد پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها نقش مؤثری خواهد داشت.

مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات بر این باورند که راه‌اندازی فیبرنوری یک پروژه ده‌ساله بود اما با مضاعف ظرف سه یا چهار سال کار انجام خواهد شد این کار یک کار بزرگ و ملی است و همه بخش‌های مختلف باید پای کار بیایند تا این کار محقق گردد.

در لایحه بودجه 1401 زیرساخت‌هایی برای این پروژه در نظر گرفته شده بنابراین باید نهضتی شبیه به نهضت گازکشی در این زمینه در سراسر کشور راه بیفتد و همه دستگاه‌ها پای کار بیایند تا این پروژه ملی انجام شود یکی از هفت کلان پروژه شبکه ملی اطلاعات توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بود و در این حوزه جزو کشورهایی هستیم که در انتهای لیست برنامه‌ریزی قرار داریم تا پایان دولت سیزدهم هشتاد درصد خانوارها و کسب‌وکارها به فیبر نوری اتصال خواهد یافت و سرعت نامحدودی را تجربه خواهند کرد.

دولت منابع لازم را تأمین کرده و هشت درصد از درآمد اپراتورهای همراه به این موضوع اختصاص می‌یابد اکنون در پنجاه و یک شهر و دوازده استان اجرای پروژه کلید خورده و به‌زودی در سراسر کشور آغاز می‌گردد بیش‌از دو میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار خواهند گرفت و تا پایان سال این رقم دو برابر خواهد شد برای سال آینده نیز هفت میلیون خانوار پیش‌بینی خواهد شد و برای سال 1400  سی و هشت میلیون خانوار در برنامه توسعه فیبر نوری قرار دارد.

خبرگزاری ایسنا

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search