چگونه یک پچ کورد مناسب برای اتصالات فیبر نوری انتخاب کنیم؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
انتخاب پچ کورد مناسب

انواع مختلفی از فیبر نوری در بازار موجود می‌باشد که عبارتند از:

Muitimode : که شامل OM1،OM2،OM3،OM4 وOM5 می‌‎باشد.

Singlemode : که شامل OS1،OS2 میباشد.

انتهای کابل‌های نوری با کمک کانکتورهایی مانند: ST،LC ،MTRJ ،FC و سایر کانکتورها بسته میشوند. برای خرید پچ کورد فیبر نوری مناسب قبل از انتخاب باید مراحل زیر رعایت شود:

انتخاب پچ کورد بر اساس کانکتور مناسب

1. انتخاب صحیح کانکتور:

اتصال یک فیبر نوری در هر دو انتها با یک کانکتور فیبر نوری نظیر اتصال LC، اتصال SC، اتصال ST، اتصال FC و یا اتصال MTP/MPO پایان می یابد. هر کانکتور برای وصل شدن به دستگاه خاص، مورد استفاده قرار میگیرد. اگر درگاه دستگاه‌ها در هر دو انتها یکسان باشد، می‌توانیم از کابل‌های فیبر نوری که انتهای هردو کانکتور یکسان می‌باشد، نظیر پچ کوردهای فییبر نوری LC-LC، SC-SC، ST-ST، MPO-MPO استفاده کنیم.

اما اگر در دستگاهی دو انتهای یکسان نداشته باشیم باید از پچ کوردی استفاده شود که هردو انتهای آنها با یکدیگر تفاوت داشته باشد. مانند: LC-SC، LC-ST وSC-ST

انتخاب پچ کورد بر اساس نوع پولیش

2. انتخاب صحیح کانکتور (APC/UPC)polish

همانطور که در مرحله اول انتخاب درست کانکتورگفته شد، انتخاب صحیح نوع کانکتور polish نیز اهمیت دارد. برای مثال میتوانید پچ کوردی با کانکتور یکسان مثل APC/SC به SC و یا APC/SC به LC انتخاب نمایید. از بین رفتن اتصالات APC نسبت به اتصالات UPC کمتر است. معمولا عملکرد اتصالات APC از اتصالات UPC بهتر است.

اتصالات APC به طور وسیعی در برنامه هایی مانند FTTX، شبکه نوری منفعل (PON) و چند برابر کننده تقسیم طول موج (WDM) مورد استفاده قرار میگیرند که نسبت به از دست دادن بازده حساس‌تر هستند. اما معمولا اتصال APC از کانکتور UPC گرانتر است. به طور کلی میتوان گف در برنامه‌های کاربردی که نیاز به سیگنال‌های فیبر نوری با دقت بالایی دارند، APC و سیستم های دیجیتال با حساسیت کمتر از UPC میتوان استفاده کرد.

انتخاب پچ کورد بر اساس نوع کابل

3. انتخاب نوع کابل فیبر نوری (multi mode یا single mode)

پچ کورد های فیبر نوری single mode: از فیبر شیشه‌ای 125/9um استفاده میکنند. برای مسافت‌های طولانی‌تر طراحی میشوند و معمولا زرد رنگ هستند. پچ کوردهای multi mode: از فیبر شیشه‌ای 125/50um یا 125/62.5um استفاده میکنند. این نوع پچ کورد میتواند چندین پرتوی نوری را با زاویه پرتاب متفاوت انتقال دهد و عموما به رنگ نارنجی هستند.

انتخاب پچ کورد ساده یا دو رشته ای

4. انتخاب کابل ساده یا دو رشته ای (simplex یا duplex)

در یک رشته کابل نوری ساده فقط یک فیبر شیشه‌ای یا پلاستیکی وجود دارد و معمولا در جایی استفاده می‌شود که فقط یک خط انتقال یا دریافت بین دستگاه‌ها لازم باشد. پچ کورد فیبرsimplex در هر انتها تنها یک اتصال فیبر نوری دارد که اغلب برای فرستنده‌های فیبر نوری bidirectional استفاده می‌شوند.

پچ کورد فیبرنوری duplex از دو رشته شیشه یا فیبر پلاستیکی تشکیل شده که به طور معمول در قالب ساخت و ساز"zipcord" با روکش محکم وجود دارد. Simplex وduplex پچ کوردهای فیرنوری در هر دو حالت single mode و multi mode در دسترس هستند.

5. انتخاب صحیح روکش کابل

سه نوع روکش کابل داریم:

  • پلی وینیل کلرید(PVC): در برابر اکسیداسیون و تخریب مقاوم هستند و معمولا برای اجرای افقی در مراکز سیم کشی استفاده می‌شوند

  • صفر هالوژن دودی کم(LSZH): در برابر شعله مقاوم هستند و از آن در طبقات یک ساختمان استفاده میشود.

  • پلنوم غیر سازنده فیبر نوری (OFNP): این کابل در برابر آتش و دود مقاوم بوده و میتوان از آنها در فضای ساختمان که برای جریان هوا تعبیه می‌‎شود استفاده نمود و به عنوان مقاوم‌ترین فیبر نوری در برابر آتش به حساب می‌آید.

به غیر از این سه کابل، کابلی به نام زره پوش یاarmored cable نیز وجود دارد. ساختار لوله دوتایی و فلزی این پچ کورد سبب شده تا بسیار سبک باشد و به راحتی خم شود. این کابلها در برابر فشارهای بالا مقاوم هستند. به همین دلیل میتوان از آنها در کف ساختمان و یا قسمت‌هایی که در خطر آسیب یا فشار هستند استفاده کرد. این کابلها مقاومت بالا در برابر برش، سایش و کشش دارند.

6. انتخاب طول مناسب

طول پچ کوردهای نوری متفاوت است از 5/0 تا 50 میکرون میباشند. باتوجه به مسافت بین دستگاه‌های مورد نظر برای اتصال، طول کابل مناسب را انتخاب میکنید. پچ کوردهای single mode برای مسافت‌های بالاتر مناسب هستند.

بارعایت تمام موارد بالا می‌توانید انتخاب مناسبی برای نیاز خود داشته باشید.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search