8 تفاوت بین کابل DSL، Ethernet و کابل فیبر نوری

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
تفاوت DSL و Ethernet با کابل فیبر نوری

نقش اینترنت در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست چه در زمینه شخصی و چه در زمینه تجاری. به همین علت رقابت در بین ارائه دهندگان اینترنت در دنیای امروز بالا رفته و هر کدام با توجه به نیازمندی کاربران اینترنتی سعی دارند زیر ساخت‌های خود را ارتقاء دهند.

قبل از هر کاری کاربران با توجه به نیاز خود باید نوع اتصال به اینترنت خود را تعیین کنند که در این مقاله ما قصد داریم سه طریقه اتصال به اینترنت را با توجه به تفاوتشان به شما توضیح دهیم.

DSL چیست؟

DSL مخفف کلمه Digital Subscriber Line است که از قدیمی‌ترین فناوری‌های اینترنتی می‌باشد که توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.Dial up شباهت بسیاری به DSL دارد هر دو برای ارسال و دریافت داده از طریق خط تلفن شما این کار را انجام می‌دهند.

دو نوع DSL داریم:
  • Symmetric Digital Subscriber Line (SDSL)سرعت دانلود و آپلود برابر است.
  • Asymmetric Digital Subscriber Line (ADSL) سرعت دانلود از سرعت آپلود بالاتر است.

کابل Ethernet چیست؟

متداول‌ترین نوع کابل شبکه است. کار این کابل‌ها اتصال دستگاه‌هایی مثل کامپیوتر، روترها و سوئیچ‌های شبکه به یک شبکه محلی است. انواع کابل اترنتی شامل این موارد میباشند:

  • Cat5
  • Cat5e
  • Cat6
  • Cat7
  • دسته جدید Cat8

هرچه مدل بالاتر باشد به طبع سرعت انتقال بهتر و میزان نویز کمتر خواهد بود. در مصارف خانگی کابل‌های Cat6 و در مصارف تجاری از کابل‌های Cat7و Cat8 که نیازمند سرعت بالا و پهنای باند بیشتر هستند استفاده میشود.

انواع کابل اترنت

کابل فیبر نوری چیست؟

کابل فیبر نوری روش جدید و نوینی می‌باشد که برای اتصال خانه و محل کار به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های فیبر نوری دارای سرعت بالای انتقال مخصوصا در مسافتهای طولانی هستند.

نحوه کار این کابلها بدین صورت است که با توجه به ساختار این کابل‌ها داده‌ها از طریق نور درون کابل انتقال داده می‌شوند.

8 تفاوت بین کابل DSL، Ethernet و کابل فیبر نوری:

کابل DSL، Ethernet و کابل فیبر نوری

1- به لحاظ ساختاری:

کابل‌های DSL وEthernet هر دو از کابل‌های مسی ساخته شده‌اند و داده‌ها را توسط تکانه‌های الکتریکی انتقال می‌دهند. کابل‌های DSL توسط سوکت استاندارد تلفن (LAN) برای انتقال داده کاربرد دارند. کابل‌های Ethernet دارای دو جفت سیم مسی پیچ خورده می‌باشد که انتقال داده توسط آنها انجام می‌شود.

اما ساختار کابل فیبر نوری به شدت با دو شبکه متفاوت است. آن‌ها داده‌ها را توسط نور انتقال می‌دهند.

2-به لحاظ سرعت:

DSL: سرعت کمی دارد به طور کلی سرعت این شبکه‌ها کمتر از 1 مگابیت بر ثانیه است.

Ethernet: سرعت دانلود از 10 مگابیت بر ثانیه تا 500 مگابیت بر ثانیه می‌رسد و سرعت آپلود از 5 مگابیت بر ثانیه تا 50 مگابیت بر ثانیه است.

کابل‌فیبر نوری: سرعت دانلود و آپلود از 250 مگابیت برثانیه تا 1000 مگابیت بر ثانیه می‌باشد و سریع‌ترین راه استفاده از اینترنت است.

جدول بررسی ویژگی انواع کابل ها

3-به لحاظ ایمنی و امنیت:

در دوره‌ای که حملات سایبری برای هکرها به راحتی آب خوردن است، دغدغه اصلی بسیاری از کاربران امنیت است. از دیگر تفاوت‌های کابل فیبر نوری نسبت به سایر شبکه‌ها ضریب امنیتی بالای این کابلهاست.

DSL : خط اختصاصی به مشتریان ارائه می‌دهد که مشکلات امنیتی را به حداقل میرساند و اطلاعات بدون عبور مودم غریبه انتقال می‌یابد.

در هر صورت با توجه به نیاز خاص شما، مکان شما، ارائه دهنده، شرایط توافق نامه و سایر عناصر متفاوت بررسی کنید. وقتی می‌خواهید یکی از آنها را بررسی و به اینترنت وصل شوید باید هزینه کابل و نصب و فعال سازی را نیز در نظر بگیرید.

کابل‌های Ethernet: با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی اتصال صورت می‌گیرد که در برابر تداخل الکترومغناطیسی آسیب پذیر بوده و توسط هکرها رهگیری می‌شوند.

کابل‌های فیبر نوری: در معرض هیچگونه EMI وRFI قرار نمی‌گیرند و هکرها خیلی کم توانایی رهگیری آنها را دارند. بنابراین کابل‌های فیبر نوری ایمن‌ترین کابل‌ها هستند و حریم خصوصی زیادی دارند.

4-به لحاظ هزینه:

هزینه خرید و نصب کابل‌های فیبرنوری به نصب دو شبکه دیگر بیشتر است زیرا برای نصب این شبکه نیاز به تجهیزات و افراد متخصص می‌باشد. کابل‌های فیبر نوری برای شبکه‌های محدود چندان مقرون به صرفه نیستند.

در صورتی که بخواهید شبکه‌ای محدود به فضای خانه داشته باشید استفاده از سایر کابل‌ها از لحاظ اقتصادی مقرون بصرفه خواهد بود. اما اگر پروژه شما از نوع تجاری یا صنعتی ست استفاده از کابل فیبر نوری هزینه‌های اضافی را کم کرده و عملکرد شبکه را بالا میبرد.

5-به لحاظ آسیب پذیری:

تفاوت در آسیب پذیری نسبت به پدیده‌ای به نام تداخل الکتریکی است. به زبان ساده‌تر تداخل الکترومغناطیسی همان نویزهایی ست که در شبکه گاها با آن مواجه می‌شویم.

مزیت کابل فیبر نوری نسبت به نوع شبکه این است که بر خلاف کابل شبکه نسبت به این پدیده آسیب پذیر نیست. علت آن هم این است که در این کابلها برای انتقال داده از جریان الکتریکی استفاده نمی‌شود به همین علت استفاده از این کابل‌ها برای مکان‌هایی که برق فشار قوی وجود دارد یا مستعد حملات صاعقه‌ای هستند گزینه مناسبی است.

این در حالی ست که سایر کابل‌ها برای انتقال داده از جریان الکتریکی استفاده می‌کنند به همین دلیل نسبت به تداخل الکتریکی آسیب پذیر هستند.

6- به لحاظ پهنای باند:

برای اینکه درک پهنای باند ملموس‌تر باشد اینگونه مثال میزنیم: پهنای باند مانند قطر لوله آبی است که هرچه بیشتر باشد قابلیت انتقال آب بیشتری دارد. پهنای باند به حداکثر اطلاعاتی که در لحظه می‌توانید روی یک رسانه ارتباطی منتقل کنید گفته می‌شود. کابل‌های فیبرنوری نسبت به سایر کابل‌ها پهنای باند بیشتری دارند.

7-به لحاظ وزن:

کابل فیبر نوری به نسبت سایر کابل‌ها دارای وزن کمتری هستند به علت اینکه از رشته‌های شیشه‌ای در ساختار آنها استفاده شده اما سایر کابل‌ها از کابل‌های مسی تشکیل شده‌اند. این مزیت به نصب راحتتر این کابل‌ها کمک می‌کند.

8-به لحاظ مصرف انرژی:

فیبر نوری نسبت به سایر کابل‌ها انرژی کمتری استفاد می‌کند. این مزیت باعث شده تا برای تبادل اطلاعات در فاصله زیاد مناسب باشند. بیشترین فاصله برای کابل‌های مسی 100 متر است اما تا به امروز بیشترین مسافت برای کابل‌های فیبر نوری 2 کیلومتر است.

سخن آخر:

در این مقاله سعی داشتیم به طور مختصر و مفید نحو دسترسی به اینترنت را توضیح دهیم تا با مزایا و معایب هر کدام آشنا و با توجه به موقعیت و هدف خود و بودجه که می‌خواهید صرف کنید تصمیم گیری کنید.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search