دستگاه OTDR در چه مواقعی و چگونه مورد استفاد قرار می گیرد؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

استفاده از ابزارهای تست کابل فیبر نوری بدون شناخت درست آنها غیر ممکن است. با وجود اینکه کارکردن با ابزارهایی که امروزه در این زمینه تولید می گردد بسیار ساده شده است باز هم برای کسب و دریافت اطلاعات دقیق از این دستگاه ها باید علم و آگاهی خود را افزایش دهید. به عنوان مثال، موارد متعددی مشاهده شده است که کاربر دستگاه OTDR بدون ارزشیابی نتیجه ارائه شده، تنها به دلیل نمایش آن روی صفحه نمایش، نتیجه را قبول کرده است. دیتاهایی که این گونه بدست می آیند گمراه کننده هستند و تکیه بر آنها می تواند بسیار پر هزینه باشد. دلیل این اطلاعات غلط این است که دستگاه OTDR خارج از پارامترهای مجاز کاربردی خود مورد استفاده قرار می گیرد و تحلیل اطلاعاتی که نمایش داده می شود در این شرایط بسیار سخت است.

در این بخش ما دستگاه OTDR را به دقت بررسی می کنیم و مثال های مناسبی را از دیتاهای خوب و قابل اعتماد ارائه خواهیم داد. سپس در مورد نحوه استفاده از این دستگاه بحث خواهیم کرد.

قبل استفاده از دستگاه OTDR حداقل دفترچه راهنمای شرکت تولید کننده را به خوبی مرور کنید. اینکار برای راه اندازی درست دستگاه خیلی به شما کمک خواهد کرد. بسیاری از اطلاعات که در این مقاله خواهید خواند در دفترچه راهنما وجود ندارد. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از نحوه عملکرد این دستگاه ها داشته باشید و بتوانید اطلاعات حاصل شده را بهتر تحلیل کنید و کمتر دچار خطا گردید.

دستگاه OTDR

چه موقعی باید از OTDR استفاده گردد؟

درک درست از زمان استفاده از OTDR برای بدست آوردن بهترین نتیجه بسیار مهم است. اگر شبکه ای که می خواهید ایجاد کنید خارجی باشد، مثلاً شبکه هایی در فواصل طولانی یا شبکه های LAN عظیم که فیوژن در آنها خیلی بکار رفته باشد، باید از دستگاه OTDR استفاده کرد تا از عملکرد فیبر و فیوژن به درستی مطلع شد. دستگاه OTDR می تواند فیوژن را بررسی کند و کارایی آن را تایید کند. همچنین مشکلات داخل کابل ها که در حین نصب به وجود می آید را نیز می تواند نشان دهد. اگر دارید ترمیم فیبر انجام می دهید، دستگاه OTDR کمک می کند مکان برش به دقت انتخاب شود و کیفیت فیوژن را چه به صورت دائم و چه به صورت موقت تایید می کند که آیا درست انجام شده است یا خیر. در فیبرهای single-mode که کانکتور یک مسئله مهم است، دستگاه OTDR به راحتی کوچکترین مشکل را نشان می دهد.

از دستگاه OTDR نباید برای اندازه گیری تضعیف زیرساخت کابل استفاده کرد. این کار پاور متر و دیگر منابعی است که لینک فیبر نوری را ایجاد می کنند. راهکار فاصله محدود شده دستگاه OTDR در محیط ساختمان و LAN بسیار سخت است چراکه در این محیط ها کابل ها طول چندانی ندارند. دستگاه OTDR در کابل های کوتاه یک شبکه LAN کاربرد کمی دارد و کاربر را گیج می کند.

از آنجایی که دستگاه OTDR بسیار گران است و تنها یک کاربرد خاص دارد، تصمیم گیری برای خرید آن باید به دقت انجام گیرد. به همین دلیل، برخی از شرکت ها هستند که این دستگاه را برای مدت معلوم اجاره می دهند. اگر شما از نحوه کارکرد این دستگاه اطلاعات ندارید یا نتایج آن را به درستی نمی توانید تحلیل کنید بهتر است یک کارشناس استخدام کنید.

یک دستگاه OTDR چگونه کار می کند؟

بر خلاف پاور متر، OTDR به صورت غیر مستقیم میزان تضعیف را بدست می آورد. پاورمتر لینک انتقالی دریافت کننده و ارسال کننده را دو برابر می کند، بنابراین اندازه بدست آمده با میزان واقعی تضعیف برابری می کند. OTDR از یک پدیده خاص برای سنجش تضعیف استفاده می کند.

یکی از مهمترین فاکتورهای تضعیف فیبر نوری پراکندگی است که به توپ های بیلیاردی می مانند که دائم به هم برخورد می کنند با این تفاوت که به جای توپ، اتم ها و فوتون ها به هم برخورد می کنند. اگر در هوای آلوده یا مه آلود نور چراغی را دیده باشید، به آن پدیده "پراکندگی" می گویند. پراکندگی به رنگ نور بسیار حساس است؛ بنابراین هر چه قدر که طول موج زیاد می گردد و به پایان خود می رسد پراکندگی کمتر می شود.

در فیبر، نور به تمام مسیرها پراکنده می شود. حتی ممکن است که به منبع خود بازگشت داشته باشد. دستگاه OTDR برای محاسبات خود از این منبع استفاده می کند. با بازگشت نور پالس های قدرتمندی ارسال می گردد. در هر لحظه نوری که OTDR مشاهده می کند نوری است که پالس های نوری داخل فیبر پراکنده می کنند. این پالس های OTDR برای تست تمام فیبر بسیار حیاتی است. از آنجایی که می توان سرعت پالس را در هنگام عبور از فیبر تنظیم کرد، دستگاه OTDR قادر است آنچه از بازگشت نور مشاهده می کند با مکان واقعی آن تطبیق دهد.

این کار یک سری محاسبات لازم دارد. به یاد داشته باشید نور باید در حالت رفت و برگشت قرار داشته باشد، بنابراین این فاکتور را در زمان محاسبه در نظر بگیرید، آن را تقسیم بر دو کنید و بعد مقدار تضعیف را اندازه بگیرید. میزان تضعیف یک ساختار لگاریتمی دارد و بنابراین در dB اندازه گیری می گردد.

میزان پراکندگی نوری که در دستگاه OTDR نمایش داده می شود با میزان پراکندگی داخل فیبر، اوج قدرت در تست پالس OTDR و طول موج ارسال شده برابری می کند. اگر نور پراکنده شده بیشتری برای اندازه گیری لازم دارید، می توانید پالس peak power و عرض پالس را گسترش دهید.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search