بررسی اجمالی انواع کابل فیبر نوری

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

کابل فیبر نوری که نوعی کابل شبکه است، شامل یک یا چند هسته ی فیبر نوری از جنس شیشه یا پلاستیک است که در یک پوشش محافظ قرار داشته و با یک روکش خارجی که غالباً از جنس PVC پلاستیکی است محافظت می شود. در این کابل انتقال ارتباطات در قالب سیگنال های نوری و در امتداد رشته های فیبر نوری انجام می شود. این کابل ها برای ارسال داده ها در مسافت های طولانی، شبکه های با داده های بسیار دقیق و مخابرات کاربرد دارند. فیبرنوری دارای مزیت های زیادی از جمله ظرفیت بالا، بازپخش در مسافت زیاد، امنیت عالی، عدم تداخل با الکترومغناطیس و هزینه ی کمتر می باشد.

 بررسی اجمالی انواع کابل فیبر نوری

انواع کابل فیبر نوری

با توجه به روش های انتقال نور در فیبر نوری این کابل ها به دو دسته ی سینگل مد و مالتی مد تقسیم می شوند. گرچه هر دو کابل جهت انتقال داده استفاده می شوند اما تفاوت های اندکی نیز با یکدیگر دارند.

انواع کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری سینگل مد

فیبر نوری سینگل مد یک رشته شیشه ای با قطر 8.3 تا 10 میکرون است که یک حالت انتقال دارد. با توجه به قطر کمتر، این نوع کابل برای مسافت های طولانی جهت کاهش افت سیگنال استفاده می شود. فیبر سینگل مد نسبت به فیبر مالتی مد دارای پهنای باند بیشتری می باشد. منبع نور فیبر سینگل مد غالباً یک لیزر است که همین امر موجب گران تر شدن فیبر سینگل مد نسبت به مالتی مد می شود.

کابل فیبر نوری مالتی مد

در مقایسه، فیبر مالتی مد حدود 62.5 میکرون قطر داشته و اجازه می دهد چندین سیگنال نور به طور همزمان از آن عبور کرده و چندین حالت از انتشار یا پاشندگی را تشکیل دهند. فناوری پاشندگی پهنای باند و مسافت انتقال را در فیبر محدود می کند. این نوع از فیبر دارای قطر بزرگتری بوده و مسافت انتقال کوتاهتری را پشتیبانی می کند. فیبر چند منظوره به طور معمول از LED برای ایجاد پالس نور استفاده می کند که باعث می شود از فیبر سینگل مد ارزان تر باشد.

هردو نوع کابل فیبر نوری از سرعت 10 گیگا بیت پشتیبانی می کنند. تفاوت اصلی این دو نوع بیشتر در مسافت انتقال آنهاست. در داخل دیتا سنترها معمولاً از کابل های مالتی مد که از مسافت 300 تا 400 متر پشتیبانی می کنند استفاده می شود. در مسافت های زیاد و برقراری ارتباط با فواصل دورتر کابل سینگل مد می تواند 10، 40، 80 کیلومتر و حتی فواصل بیشتر را پشتیبانی نماید. فقط کافی است شما از منبع نور مناسب برای فاصله ی مورد نظر خود استفاده کنید.

کاربرد کابل فیبر نوری

به دلیل ظرفیت بالای انتقال داده، کابل های فیبر نوری به طور گسترده در شبکه های کامپیوتری و مخابرات مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این از کابل های فیبر نوری در صنایع نظامی و فضایی به عنوان وسیله ارتباطی و انتقال سیگنال بکار گرفته شده و همچنین از قابلیت های آن در سنسور های دما استفاده می شود. در سال های اخیر از کابل فیبر نوری در ابزار پزشکی جهت ایجاد روشنائی بسیار دقیق استفاده می شود. برای مثال یک آندوسکوپ یک لوله ی بسیار انعطاف پذیر است که از چندین کابل فیبر نوری تشکیل شده است. هنگامی که آن را به داخل بینی، دهان، دستگاه گوارش و سایر نقاط داخلی بدن بیمار وارد می کنند پزشک قادر به مشاهده ی وضعیت بیمار از طریق آندوسکوپ می شود. کاربرد های دیگر فیبر نوری شامل تصویربرداری اشعه ایکس، سنسورهای زیست پزشکی، نور درمانی و میکروسکوپ جراحی و... می باشد.

نتیجه گیری

با این مقاله دریافتیم فیبر نوری در دو نوع مختلف و با ویژگی های متفاوت بوده و در زمینه های مختلفی همچون مخابرات، صنایع نظامی، فضایی، پزشکی و... کاربرد دارند.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search