آیا می توان سیستم Base-8 و Base-12 را با هم بکار گرفت؟

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

گرچه امروزه در دیتا سنترها از اترنت 10 Gاستفاده می شود اما ما همچنان نیاز به نرخ انتقال داده سریعتر داریم که این بدین معنی است که رفتن به سمت اترنت 40G امری است اجتناب ناپذیر! برای داشتن شبکه اترنت 40G به طور عمده دو روش اتصال وجود دارد، روش Base-8 و روش Base-12. اتصال Base-12 تاکنون توانسته جای خود را در دیتا سنترها پیدا کند اما روش Base-8 یک روش اتصال جدید است که می تواند در آینده ی نزدیک بطور گسترده مورد پذیرش قرار گیرد. با این دو روش موجود در شبکه اترنت 40G مسائلی بوجود می آید: کدامیک برای شبکه اترنت 40G مناسبتر است؟ یا اینکه می توان از هر دو روش برای این شبکه استفاده کرد؟ خواندن این مقاله به شما در پاسخ به این سوالات کمک خواهد کرد.

سیستم Base-12

در سیستم Base-2 که در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت از وقتی که دیتا سنترها تا هزاران پورت فیبر نوری توسعه پیدا کردند، به دلیل حجم زیاد رشته های فیبر، پچ کوردهای فیبر نوری غیر قابل کنترل و غیر قابل اعتماد شدند. بنابراین سیستم اتصال Base-12 معرفی شد. این اتصالات به منظور راه ندازی سریع یک سیستم کابل کشی ساختار یافته، ماژولار و با چگالی بالا طراحی شده است در حالی که تراکم پورت های داخل رک را نیز افزایش می دهد. در این روش اتصال تمام کابل های فیبر نوری مبتنی بر توسعه 12 فیبر مانند کابل ترانک MTP 12 و 24 کر فیبر می باشند.

سیستم Base-8 و Base-12

سیستم Base-8

سیستم اتصال Base-12 که امروزه در دیتا سنترها رایج است زمانی که در یک سیستم پارالل یا موازی نصب شود مشکلاتی را با خود به همراه خواهد داشت. برای مثال وقتیکه نیاز به راه اندازی 40 GBase-SR4 نوری در ساختار 12-fiber داشته باشیم، 4 فیبر برای ارسال، 4 فیبر برای دریافت، و 4 فیبر دیگر غیر قابل استفاده برای هر کانکشن در نظر گرفته می شود که این موجب صرف هزینه های زیاد در شبکه فیبر می شود. اما Base-8 یک گزینه مقرون به صرفه برای معماری و کانال های end-to-end، MPO به MPO می باشد. با زیر ساخت 8-fiber ماژول 40GBase-SR4 در هر 8 فیبر مور استفاده قرار می گیرد. اتصال Base-8 امکان استفاده از 8 لینک فیبر نوری را به جای 12 فیبر فراهم می کند. در این روش کابل ترانک 8، 16، 24 و غیره با کابل ترانک 12 جایگزین می شود.

 سیستم Base-8

آیا می توان از سیستم Base-8 و Base-12 در کنار هم استفاده کرد؟

گرچه استفاده از Base-8 موجب کاهش فیبر مصرفی در پشتیبانی از نرخ داده 40G می شود، اما معمولاً در بسیاری از موارد، سیستم Base-8 یک راهکار همگانی نبوده و Base-12 هنوز هم می تواند مقرون به صرفه تر باشد. بنابراین آیا ممکن است هر دو سیستم Base-8 و Base-12 را در یک دیتا سنتر مورد استفاده قرار داد؟ پاسخ ممکن است "بله" یا "خیر" باشد.

لینک های فیبر Base-8 و Base-12 با هم ادغام نمی شوند!

هرگز امکان پذیر نیست که کامپوننت های اتصال Base-8 و Base-12 را با هم ترکیب کرد و یا ترانک Base-8 را به ماژول12-fiber متصل نمود. چرا که کابل ترانک Base-12 بطور معمول دارای کانکتور MTP پین نشده در دو سر خود می باشد و نیاز به استفاده از ماژول برک اوت 12-fiber دارد در حالیکه کابل ترانک Base-8 با کانکتور MTP پین شده در دو سر خود تولید می شود (کانکتور MTP پین شده و پین نشده در شکل زیر نشان داده شده اند). بنابراین اگر ما ترانک Base-8 را به ماژول برک اوت 12-fiber متصل کنیم درست مثل سعی برای جفت کردن دو کانکتور پین شده به یکدیگر است و قطعاً کار نخواهد کرد.

 لینک های فیبر Base-8 و Base-12 با هم ادغام نمی شوند!

Base-8 و Base-12 را می توان بصورت جداگانه در دیتا سنتر نگهداری کرد

این امکان وجود دارد که اتصالات Base-8 و Base-12 را بصورت جداگانه در دیتا سنتر نگهداری کرد، فقط تا زمانی که لینک ها جدا از هم باشند. از آنجاکه کامپوننت های Base-8 و Base-12 غیر قابل تعویض هستند در طول مدیریت زیر ساخت لایه فیزیکی دیتا سنتر، ما باید مدیریت را با دقت انجام داده تا از عدم نیاز به ادغام و تطابق آنها اطمینان حاصل نمائیم.

سالهاست که سیستم Base-12 در دیتا سنترها استفاده می شود در حالیکه سیستم Base-8 آپشن های بیشتری را در اختیار طراحان شبکه قرار داده و موجب اطمینان خاطر آنها از قابلیت دسترسی و مقرون به صرفه بودن شبکه میشود . هنگام استفاده از Base-8 و Base-12 در شبکه، مطمئن شوید که آنها با هم ادغام نخواهند شد.

منبع مقاله

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search