مقایسه‌ی بین شبکه‌های LAN و WAN

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

هنگام نصب روتر بی‌سیم در خانه، ممکن است متوجه وجود پورت‌های گوناگونی در پشت روتر شده باشید که با نام LAN یا WAN مشخص شده‌اند. اگر این مسئله برای شما کاملا ناشناخته و جدید است، فهم تفاوت‌های میان تکنولوژی‌های LAN و WAN نسبتا مهم است. این مقاله به شما کمک می‌کند به تفاوت‌های میان این دو شبکه پی ببرید.

 مقایسه‌ی بین شبکه‌های LAN و WAN

LAN چیست؟

LAN مخفف Local Area Network است. شبکه‌ی LAN به عنوان شبکه‌ای ساده و اولیه برای اتصالات کوتاه‌برد در بسیاری از جاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شبکه‌ در فضاهای کوچک راه‌اندازی می‌شود. شبکه‌ی LAN دستگاه‌های شبکه و اتصالات محلی مختص خود را دارد. شبکه‌ی LAN در خانه‌ها، مدارس، آزمایشگاه‌ها، محوطه‌ی دانشگاه‌ها و ادارات کاربرد دارد. تمام کامپیوترها در یک مکان یکسان به هم متصل هستند. شبکه‌ی LAN شبکه‌ای خصوصی محسوب می‌شود و تنها یک گروه معینی از افراد از آن استفاده می‌کنند.

 LAN چیست؟

WAN چیست؟

WAN (مخفف Wide Area Network) شبکه‌ای با پوشش جغرافیایی وسیع است. وجود WAN موجب می‌شود شبکه بدون محدودیت مکانی اجرا شود. اینترنتی که هر روز از آن استفاده می‌کنیم مثال خوبی از شبکه‌ی WAN است. همانطور که نام آن نشان می‌دهد، شبکه‌ی WAN تا حدی گسترده است که می‌تواند یک شهر، یک منطقه، یک کشور و حتی کل دنیا را پوشش دهد. این شبکه اغلب توسط شرکت‌ها و یا ادارات دولتی به منظور ایجاد ارتباطِ شبکه‌ایِ قدرتمند میان کارکنان، مشتریان، تامین‌کنندگان و خریداران (از نقاط مختلف دنیا) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 مقایسه‌ی بین شبکه‌های LAN و WAN

تفاوت‌های میان LAN و WAN

در اینجا به برخی از تفاوت‌های عمده میان شبکه‌های LAN و WAN اشاره می‌کنیم:
• نکته‌ی اول: بُرد پوشش شبکه‌های LAN و WAN متفاوت است. شبکه‌ی LAN کامپیوترها را در یک فضاهای کوچک به هم متصل می‌کند، در حالی که شبکه‌ی WAN نواحی وسیع‌تر واقع در نقاط مختلف جغرافیایی را به هم ارتباط می‌دهد.
• نکته‌ی دوم: سرعت شبکه‌های LAN و WAN متفاوت است. به دلیل مسافتی که داده‌ها باید طی کنند، WAN معمولا از LAN کُندتر است. حداکثر سرعت LAN 1000 مگابیت بر ثانیه است، در حالی که سرعت شبکه‌ی WAN می‌تواند تنها به 150 مگابیت بر ثانیه برسد.
• نکته‌ی سوم: از لحاظ سطح امنیت، LAN ظاهرا از WAN بهتر است؛ به دلیل این که شبکه‌ی WAN افراد/کاربران بیشتری را در بر می‌گیرد و در نتیجه بروز مشکلات مربوط به شبکه در WAN محتمل‌تر است.
• نکته‌ی چهارم: به دلیل پوشش محدودتر، هزینه‌های نصب و نگهداری LAN معمولا از WAN کمتر است.

انواع شبکه‌های کامپیوتری

به غیر از شبکه‌های LAN و WAN، انواع دیگری نیز وجود دارد.
شبکه‌ی WLAN: شبکه‌ی WLAN (شبکه‌ی محلی بی‌سیم) نوعی شبکه‌ی محلی است که از تکنولوژی بی‌سیم برای اتصال کامپیوترها یا دستگاه‌ها به روتر استفاده می‌کند.
شبکه‌ی MAN: شبکه‌ی MAN (شبکه‌ی کلان‌شهری) از LAN بزرگ‌تر و از WAN کوچک‌تر است و نودهای واقع در همان ناحیه‌ی شهری را به هم متصل می‌کند.
شبکه‌ی SAN: شبکه‌ی SAN (شبکه‌ی ذخیره‌سازی) دسترسی به منبع داده‌های تلفیقی و بلاک‌بندی شده را فراهم می‌سازد. این شبکه به LAN یا WAN وابسته نیست.
شبکه‌ی VPN: شبکه‌ی VPN (شبکه‌ی خصوصی مجازی) به کاربران کمک می‌کند تا از طریق یک اتصال نقطه به نقطه‌ی مجازی، از راه دور به یک شبکه‌ی خصوصی دست یابند.
شبکه‌ی EPN: EPN شبکه‌ای است که توسط یک شرکت/سازمان ایجاد می‌شود تا مکان‌های مختلف آن شرکت/سازمان برای به اشتراک گذاشتن منابع کامپیوتری بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.
شبکه‌ی PAN: شبکه‌ی PAN (شبکه‌ی شخصی) کوچک‌ترین و ابتدایی‌ترین شبکه برای انتقال داده میان دستگاه‌های شخصی است.

نتیجه‌گیری

شبکه‌های LAN و WAN پرکاربردترین شبکه‌های کامپیوتری در دنیای امروز هستند. هر دوی آنها مزایا و معایب خود را دارند. اگر در انتخاب نوع شبکه مردد هستید، در نظر گرفتن مسافت به شما کمک می‌کند. اگر چه شبکه‌ی LAN مزایای زیادی دارد، اما برای ایجاد شبکه در نواحی وسیع می‌بایست شبکه‌ی WAN را انتخاب کنید.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search