پچ کورد های خاص فیبر نوری جهت Mode Conditioning

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

همانطور که می دانیم، پچ کوردهای استاندارد فیبر نوری به دو دسته ی Single-Mode و Multimode تقسیم می شوند. انتقال داده ها بین انواع پچ کورد فیبر نوری با مد یا حالت مشابه بسیار با ثبات تر است. هنگامی که کابل های سینگل مد و مالتی مد بصورت مستقیم به هم متصل می شوند، اثری با نام تاخیر حالت دیفرانسیل (ناهمسان) یا ‎(differential mode delay) DMD‏ رخ می دهد. این تنوع در تاخیر انتشار به دلیل تفاوت در سرعت گروهی حالت خاص فیبر نوری (سینگل مد و مالتی مد) اتفاق می افتد. تحت تاثیر DMD، مسافت کابل تا حد زیادی محدود شده و پهنای باند شبکه نیز متناسب با بیش تر شدن مسافت، کاهش می یابد. با این حال در برخی مصارف خاص لازم است که از کابل های سینگل مد همراه با کابل های مالتی مد استفاده نمائیم. آیا راهکاری برای این مشکل وجود دارد؟ البته، پچ کوردهای mode conditioning برای همین منظور ساخته شده اند.

بررسی اجمالی پچ کوردهای mode conditioning

پچ کوردهای mode conditioning همیشه بصورت Duplex یا دو طرفه طراحی می شوند. این کابل شامل کانالی جهت همسان سازی همراه با آفست اتصال فیبر می شود. کانکتوری که در دو سر این پچ کورد قرار می گیرد می تواند بصورت دلخواه از نوع LC، SC، ST و انواع دیگر انتخاب شوند. بطور کلی پچ کوردهای mode conditioning زمانی مورد نیاز هستند که مسافت اتصال بیش از 300 متر می باشد. گرچه، پچ کوردهای mode conditioning متفاوت از پچ کوردهای استاندارد فیبر نوری به نظر می رسند اما عملکردی مشابه با آنها دارند.

 پچ کورد های خاص فیبر نوری جهت Mode Conditioning

نحوه ی عملکرد پچ کوردهای mode conditioning

آفست کابل، بخش مرکزی پچ کوردهای mode conditioning را تشکیل می دهند. هسته یا کر یک فیبر سینگل مد و یک فیبر مالتی مد در داخل آفست با تراز و زاویه ی دقیق فیوژن می شوند. نور از فیبر سینگل مد با زاویه ی دقیق روانه ی فیبر مالتی مد می شود و کابلی با قابلیت همسان سازی مد را ارائه می دهد. در این روش، سیگنال نوری قادر است بصورت آزادانه و بدون مشکل DMD، از مدهای مختلف فیبر عبور کند.

 نحوه ی عملکرد پچ کوردهای mode conditioning

ویژگی ها و مزیت های پچ کوردهای mode conditioning

این نوع از میله ها برای کاربردهای منحصربفرد و یا نصب کابلها بصورت افقی و در ابعاد کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. هر دو سر میله فلت بوده و قطر آن 1.4 اینچ می باشد.

ویژگی ها
  • مطابق با استاندارد IEEE-802.3z (Gigabit Ethernet)
  • بست دائمی آفست
  • میزان تلفات عبوری پائین
  • متناسب با کابل کشی های موجود
  • استفاده آسان
  • نویز معین کاهش یافته
مزیت ها
  • از بین بردن اثر DMD
  • ظاهری زیبا
  • استفاده از فرول سرامیکی بسیار دقیق
  • عملکردی مطابق با پچ کردهای معمولی

کاربرد پچ کوردهای mode conditioning

پچ کوردهای mode conditioning برای مصارف با طول موج بلند 1000BASE-LX مانند سوئیچ، روتر و فرستنده گیرنده های 1000 BASE-LX مناسب هستند. به این دلیل 1000BASE-LX گیگا بیت اترنت که باید هم برای سینگل مد و هم برای مالتی مد قابل بهره برداری و اجرا می باشد.

هنگامی که یک سوئیچ Gigabit LX به کانکتورهای SC و LC مجهز شده باشد کبل زرد رنگ(سینگل مد) به سمت فرستنده و سمت نارنجی رنگ(مالتی مد OM2) به سمت گیرنده متصل شود. هر دو سر باید این پیکربندی را رعابت نمایند. تغییر سر فرستنده و گیرنده فقط از طیق کارخانه ی تولید کننده کابل امکان پذیر خواهد بود.

 کاربرد پچ کوردهای mode conditioning

علاوه بر این، پچ کوردهای mode conditioning می تواند تنها سیگنال های نوری را از سینگل مد به مالتی مد تبدیل کند برایی حالت عکس پیشنهاد می شود از مدیا کانورتور استفاده نمائید.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search