پلاریتی در کانکتورهای MPO/MTP

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

امروزه بسیاری از مراکز داده در حال حرکت به سمت انتقال با سرعت های 40G و 100G هستند. جهت آماده شدن برای این تغییر، تکنولوژی MPO/MTP به منظور پاسخگویی به نیازهای اتصالات تراکم بالا، مورد استفاده قرار گرفته است. به طور معمول، یک لینک فیبر نوری به دو فیبر جهت برقراری ارتباطات دوطرفه (full duplex) نیاز دارد. بنابراین تجهیزات هر لینک باید به درستی به دو سر آن متصل شوند. با این حال در ارتباطات با تراکم بالا، معمولاً به بیش از دو فیبر در یک لینک نیاز دارند، که باعث پیچیده تر شدن حفظ پلاریتی در سراسر شبکه فیبر نوری به ویژه هنگامی که جهت انتقال نرخ داده بالا، از اجزای multi-fiber MPO/MTP استفاده می شود، می گردد. بنابر این بسیاری از تکنسین ها ترجیح می دهند تا از کامپوننت های pre-terminated MPO/MTP برای نصب آسان استفاده کنند. این مقاله شما را با پلاریتی MPO/MTP تجهیزات و راهکارهای رایج اتصال دو قطبی آشنا می نماید.

پلاریتی چیست؟

حفظ پلاریتی صحیح در شبکه بسیار ضروری است. سیگنال از یک دستگاه اکتیو به پورت گیرنده دستگاه دیگر ارسال می شود و بلعکس. پلاریتی در استاندارد TIA-568 توضیح می دهد چگونه مطمئن شوید که یک فرستنده به درستی به گیرنده ی که در سر دیگر کابل multi-fiber قرار دارد متصل است. هنگامی که یک قطعه با پلاریتی اشتباه متصل شود، روند انتقال انجام نخواهد شد.

ساختار کانکتور MPO/MTP

وقتی که در مورد پلاریتی صحبت می کنیم، کانکتور MPO/MTP جزء مهمی است که باید آن را بشناسید. کانکتور MPO/MTP دارای یک کلید در یک طرف خود است. دو وضعیت قرار گیری بالا و پائین برای کلید وجود دارد. وضعیت Key up بدین معناست که کلید در بالا قرار دارد. هنگامی که کلید در پائین قرار دارد یعنی در وضعیت key down است. علاوه بر این سوراخ های فیبر بر روی کانکتور، از چپ به راست بصورت P1، P2 و... نام گذاری می شود. هر کانکتور با یک نقطه ی سفید رنگ در سمتی که P1 قرار دارد در زمان اتصال نشانه گذاری شده است. کانکتور MPO/MTP می تواند به دو دسته ی نری و مادگی تقسیم شود. مدلهای پیشین هیچ پینی نداشتند اما مدل های اخیر دارای دو پین می باشند. تصویر زیر ساختار اولیه و عمومی یک کانکتور MPO/MTP را نشان می دهد.

 ساختار کانکتور MPO/MTP

متدهای اتصال A، B و C

در استاندارد TIA دو نوع پچ کورد فیبر duplex با کانکتور LC یا SC جهت برقراری اتصال end-to-end تعریف می شود: پچ کورد نوع A-to-A کابل کراس (cross) و نوع A-to-B آن کابل مستقیم (straight-through) می باشد. بر این اساس سه روش اتصال پلاریتی برای محصولات MPO/MTP وجود دارد.

  متدهای اتصال A، B و C کانکتور MPO/MTP

روش A

به روش A روش straight-forward نیز گفته می شود. در این روش از پچ کورد straight-through (A-to-B) در یک سر که به کاست متصل است(LC-to-MPO یا SC-to-MPO بسته به نوع کانکتور تجهیزات)، یک کابل ترانک straight-through MPO/MTP key up to key down و یک کابل cross-over (A-to-A) در سر دیگر، استفاده شده است.

straight-forward | کانکتور MPO/MTP

روش B

در روش B، cross-overیا تقاطع در کاست انجام می شود. کلید در کانکتور کابل MPO در وضعیت on در دو سر خود قرار دارد اما با یک چرخش فیبر اول در پین 12 و فیبر 12 در پین 1 قرار می گیرد. در این روش تنها پچ کورد A-to-B مورد استفاده قرار می گیرد.

cross-over | کانکتور MPO/MTP

روش C

پیچیده ترین روش، روش C است. در این روش در کابل ترانک در زمان اتصال فیبر به کانکتورها، تارهای فیبر دو به دو جابجا می شوند. در دو سر، از کابل A-to-B استفاده می شود. کاست از MPO/MTP key up to key down استفاده می کند و در کابل ترانک، P1 و P2 به P2 و P1 و... متصل می شوند.

key down  | کانکتور MPO/MTP نتیجه گیری

پلاریتی در سیستم MPO/MTP به شما در ارتقاء سرعت تا 40G و 100G کمک می کند. بر حسب روش های مختلف پلاریتی، انتخاب صحیح پچ کورد MPO/MTP، کانکتور و کاست، انعطاف پذیری و قابلیت اطمینان بیشتر را برای شبکه شما فراهم می نماید.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search