CAT5 انتخاب راه حل مسی شبکه

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

(category5 ) CAT5 توسط انجمن صنایع الکترونیک و انجمن صنعت مخابرات (معمولا به عنوان EIA / TIA شناخته می شود)، کابل مس با تکنولوژی جفت به هم تابیده تعریف شده است، که برای شبکه های اترنت طراحی شده است. اصطلاح " category " به طبقه بندی حفاظت کابل UTP (جفت به هم تابیده شده غیرشیلد دار) اشاره دارد. از زمان آغاز تولید آن در سال 1990، CAT5 به یکی از محبوب ترین انواع کابل جفت به هم تابیده شده که شامل کابل های CAT3، CAT4، CAT5، CAT6، و غیره می باشد، تبدیل شده است. جزئیات کابل های CAT5 که در شبکه های مس استفاده می شود شامل اصول کار کردن با آن، استاندارد آن، و همچنین ملاحظات نصب و راه اندازی آن در این مقاله آورده شده است.

تکنولوژی کابل CAT5 چگونه کار می کند؟

CAT5به طور گسترده ای در 100BASE-TX و شبکه های اترنت 1000BASE-T استفاده می شود. CAT5 به طور معمول شامل چهار جفت سیم مسی است. در استاندارد 100BASE-TX، سیگنال تنها در دو جفت CAT5 جابه جا می شود. یک جفت برای انتقال سیگنال ، و جفت دوم برای دریافت سیگنال استفاده می شود ، دو جفت دیگر در انتقال سیگنال استفاده نمی شود. سیگنال 100BASE-TX تنها در یک جهت در سراسر جفت حرکت می کند. به عنوان فناوری پیشرفته، استاندارد 1000BASE-T گیگابیت اترنت (GBE) توسعه داده شد. استاندارد 1000BASE-T با بهره گیری از چهار جفت سیم مسی با ظرفیت انتقال 250 مگابیت داده در هر ثانیه (Mbps) قابلیت انتقال کامل دوبلکس در سراسر هر جفت را دارا می باشد. به این معنا که، هر جفت به طور همزمان قادر به ارسال و دریافت سیگنال است. ماژول 1000BASE-T (به عنوان مثال ماژول GLC-T) با بهره گیری ازCAT 5 با کانکتور RJ-45 دستیابی به انتقال کامل دوبلکس با طول لینک 100 متر را فراهم می سازد. دو استاندارد برای سیم کشی CAT5 وجود دارد، EIA / TIA-568A و EIA / TIA-568B. متن زیر به طور عمده EIA / TIA-568A مورد بحث قرار می دهد.

CAT5 انتخاب راه حل مسی شبکه

EIA/TIA-568A

استاندارد TIA-EIA-568-A سه پارامتر اصلی برای تست کابل کشی نصب و راه اندازی CAT5 تعریف می شود به شرح زیر است: Wire map، تضعیف، و تداخل نزدیک پایان (NEXT) Wire map تست پیوستگی است. این امر باعث میشود که رسانا، پیوستگی چهار جفت به هم تابیده شده در کابل را از نقطه پایان یک انتهای لینک به لینک دیگر تأیید نماید. این تست اطمینان می دهد که هادی به درستی به هر انتها رسیده است و هیچ کدام از جفت هادیها کراس تاک یا اتصال کوتاه ندارد. تضعیف، افت سیگنالی است که از یک سر کابل به طرف مقابل ارسال می شود و در طرف دیگر دریافت می شود. تضعیف، به عنوان افت ورودی ارجاع شده ، به واحد دسی بل (dB) اندازه گیری می شود. تداخل نزدیک به پایان (NEXT) ، مقدار سیگنال کوپل شده از یک جفت به جفت دیگر از طریق کابل است که توسط انتشار اشعه در انتهای ارسال شده اندازه گیری می شود. اگر تداخل به اندازه کافی بزرگ باشد، آن سیگنال های دریافتی در سراسر مدار تداخل پیدا می کند. تداخل بر حسب dB اندازه گیری می شود. هرچه مقدار دسی بل دریافتی بیشتر باشد، نشان دهنده عملکرد بهتر ، مقدار بیشتر سیگنال ارسال شده است و مقدار کمتری به دلیل کوپلینگ از دست می رود.

CAT5 انتخاب راه حل مسی شبکه

ملاحظات نصب و راه اندازی CAT5

• هرگز سیم مسی CAT5 با نیروی بیش از حد نکشید. محدودیت تنش CAT5، 25 پوند، بسیار پایین تر از استاندارد کابل های صوتی / تصویری است.
• هرگز روی CAT5 پا نگذارید، له نکنید یا کابل را تا نکنید.
• از خم های متوالی دوری کنید و اگر مجبور به خم کردن بودید فواصل آن را تغییر دهید.
• کابل های CAT5 در گوشه به شدت خم نکنید؛ اطمینان حاصل شود که کابل به تدریج خم شود، به طوری که شعاع خمش آن حداقل یک اینچ باشد.
• هرگز حتی به طور موقت کابل CAT5 گره و تاب نخورد.
• هرگز به موازات CAT5 ، سیم کشی برق نزدیک تر از شش اینچ نکشید.
• از تکه تکه کردن کابل بپرهیزید. هر انفصال باعث افت در خط انتقال می شود.

نتیجه گیری

CAT5e در بسیاری از کاربردها جایگزین CAT5 است ، اکثر کابل های CAT5 مطابق با استانداردهای کابل CAT5e می باشد واستفاده از آن امری عادی در شبکه های محلی (LAN) می باشد. شبکه های مس بسیاری CAT5 را به عنوان رسانه انتقال خود به دلیل قیمت پایین و کارایی بالا انتخاب می کنند.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search