همه چیز درباره ی IPTV را اینجا بخوانید - قسمت اول

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

چرا کسی که شما هرگز او را نمی بینید باید تصمیم بگیرد چه چیزی را و کی از تلویزیون تماشا کنید؟ حقیقت این است که حق انتخاب های زیادی در بین کانال های مختلف دارید، ولی باز هم حق انتخاب ها محدود هستند و تنها در ساعات مقرر شده می توانید برنامه دلخواه را ببنید. مگر اینکه بتوانید برنامه ها را از قبل ضبط کنید.

بهتر نبود که تماشای تلویزیون نیز مانند جستجوی وب سایت بود تا بتوانید برنامه مورد علاقه خود را هر وقت و هر کجا که بخواهید مشاهده کنید؟ اینکار را می توانید با IPTV انجام دهید. این دستگاه از اینترنت و شبکه داخلی  استفاده می کند و برنامه های تلویزیون را بر اساس تقاضا ارائه می دهد. این دستگاه چطور کار می کند؟ چه مزیت هایی دارد؟ برای ارائه آن شبکه های تلویزیونی و شبکه مخابرات با چه مشکلاتی رو به رو هستند؟ بیایید کمی آن را بررسی کنیم

IPTV چیست؟

IPTV چیست؟

از دید یک بیننده تلویزیونی، نحوه کارکرد IPTV بسیار آسان است: به جای دریافت برنامه های تلویزیونی از طریق ارسال سیگنال هایی که به واسطه آنتن، دیش ماهواره یا کابل فیبر نوری دریافت می گردد، قادر خواهیم بود به صورت جاری (stream) آن را از اینترنت دریافت کنیم. یعنی به صورت همزمان محتوا را دانلود و پخش کنیم.

 نه مانند ارتباطی که در حال حاضر وجود دارد که تنها می توانید 1 تا 10 مگابایت در ثانیه دریافت کنید بلکه پهنای باند 10 برابر بیشتر از پهنای باند فعلی که سرعت آن به حدود 10 تا 100 مگابایت در ثانیه می رسد. برنامه ها را نیز می توان هم از روی کامپیوتر دید و هم روی ست آپ باکس (وسیله ای که بین ارتباط اینترنتی و دریافت کننده اینترنتی قرار می گیرد و سیگنال های ورودی را رمز گشایی می کند تا تلویزیون بتواند محتوا را نمایش دهد).

از دید شرکت های مخابراتی و شبکه های تلویزیونی کمی موضوع پیچیده تر است چرا که برای این کار به سیستم ذخیره سازی بسیار قوی احتیاج دارند. یک رابط اینترنتی نیز باید وجود داشته باشد تا بینندگان برنامه خود را بتوانند به راحتی انتخاب کنند. به محض اینکه بیننده یک برنامه را انتخاب کرد، برنامه باید با فرمتی کد گذاری گردد که به راحتی جاری گردد و بعد از طریق اینترنت برای تمام کسانی که آن را انتخاب کرده اند ارسال گردد. برای ارائه بهتر و با کیفیت تصاویر باید در مورد چگونگی انجام اینکار اطلاعات زیادی داشته باشید.  مخصوصاً اگر با برنامه تبلیغات هم باید ارائه گردد چون باید توقعات شرکت های تبلیغات کننده به طور کامل بر آورده گردد).

انواع IPTV

سه نوع IPTV داریم. اولین نوع- و احتمالاً همان نوعی که هم اکنون از آن استفاده می کنید- را VOD( ویدئوی درخواستی) می گویند. با ارائه خدماتی مانند Netflix که سینمای آنلاین است می توانید برنامه تلویزیونی یا سینمایی که می خواهید را از بین گزینه های متعدد انتخاب کنید و همان موقع یا در زمان دلخواه آن را مشاهده کنید. نوع دیگری از IPTV توسط شبکه هایی که سرمایه بیشتری دارند عرضه شده است. در بریتانیا شبکه BBC برنامه های هفته قبل خود را به صورت آنلاین روی یک video player پخش می کند.

این نوع خدمات IPTV را Time shifted IPTV می نامند زیرا می توان برنامه های زمانبندی شده را هر وقت که بیننده می خواهد پخش کند. سومین نوع IPTV شامل پخش زنده برنامه های تلویزیونی از طریق اینترنت است که به آنها Live IPTV می گویند. هر سه شکل را میتوان با کامپیوتر، مرورگر وب یا برای داشتن کیفیت بهتر set top box یا حتی روی تلویزیون های دیجیتال هم در اختیار داشت. هر سه نوع را می توان روی اینترنت عمومی و یا شبکه های خصوصی مدیریت شده در دسترس است.

تلویزیون شخصی

پخش تلویزیونی سنتی یعنی ارسال اطلاعات به صورت یک طرفه به یک یا چند نفر. اما با تلفیق تلویزیون با اینترنت امکان جدیدی به وجود آمده است که تبادل اطلاعات دو طرفه شود و تجربه جذاب تری برای همگان ایجاد شود. ما تا به حال تجربه برنامه های استعدادیابی تلویزیونی داشته ایم که می توانیم تماس بگیریم و به بازیگر مورد علاقه خود رای بدهیم. در آینده که تلویزیون ها بیشتر از حالا از طریق اینترنت به پخش برنامه می پردازند می توانیم بیشتر در برنامه ای که نگاه می کنیم شرکت داشته باشیم. به جای اینکه شو من تلویزیونی برای مردم اندکی در داخل استودیو برنامه اجرا کند، می تواند برای هزاران نفر اجرا کند و در لحظه بازخورد کار خود را دریافت کند. می توانیم در لحظه سوال خود را بپرسیم و جواب خود را دقایقی بعد دریافت کنیم. می توانیم رای دهیم که یک برنامه چگونه ساخته شود.

اگر از خدمات VOD استفاده می کنید، حتماً متوجه شده اید که برخی از آنها تبلیغات دو طرفه را ارائه می دهند به این معنی که شما با دیدن یک تبلیغ می توانید با کلیک روی تبلیغ برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آن مراجعه کنید. گرایشات به سمت تبلیغات آنلاین و هدفمند باعث شده تا تبلیغات به ست استفاده از IPTV سوق پیدا کنند تا هر تبلیغ برای کسی انجام شود که ممکن است به آن نیاز پیدا کند. این شیوه نسبت به شیوه ای که امروزه هر تبلیغی برای همگان پخش می گردد کارایی بیشتری دارد. با IPTV این امکان وجود دارد که حتی نوع تبلیغاتی که می خواهید ببینید را انتخاب کنید.

منظور از IP در IPTV چیست؟

IPTV  بر اساس پروتکل اینترنت برای تلویزیون ایجاد شده است. اما معنای پروتکل اینترنت چیست؟ معنای آن در واقع نحوه کارکرد اینترنت است. ارسال ایمیل یا دانلود یک صفحه اینترنت هیچکدام بر خلاف آنچه تصور می شود به صورت یکجا ارسال نمی گردد. بلکه به بخش های کوچکتر تقسیم می گردد که به هر کدام "پکت"می گویند و هر کدام از پکت ها از مسیر های متفاوت به مقصد فرستاده می شود. "پکت سوئیچینگ" اساس چگونگی جا به جایی اطلاعات در اینترنت است. کامپیوتر هایی که نت را به هم متصل می کند نمی دانند هر پکت چه محتوایی دارد. تنها چیزی که می دانند آدرس IP است (آدرسی که هر کامپیوتری روی اینترنت برای خود به صورت جداگانه دارند) که تمام محتوا باید به آن آدرس تحویل داده شود.

اینترنت برای انجام کار خاص طراحی نشده و یک کاربرد ندارد. طور طراحی شده است که به صورت کامپیوتری انبوه بسیار زیادی از پکت ها را ارسال کند. نتیجه ساده ولی حیرت آور آن تبدیل اطلاعات به پکت است که می توان آن را روی اینترنت ارسال کرد؛ فارغ از محتوای اطلاعات. به همین دلیل است که از طریق اینترنت می توان ایمیل ارسال کرد، صفحه وب دانلود کرد، برنامه تلویزیونی پخش کرد و حتی کارهایی را نیز که هنوز اختراع نشده و ما هیچ اطلاعاتی از آن نداریم را انجام داد.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search