چهارشنبه, 12 آبان 1400 14:13

ایران ۹۰ هزار مشترک فیبر نوری دارد

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: فیبر نوری در حال حاضر ۹۰ هزار مشترک دارد و مشترکان برای دریافت این سرویس می‌توانند از طریق پرتال مخابرات ایران و یا تماس با شماره ۲۰۲۰ درخواست ثبت کنند و درصورتی‌که امکانات فراهم باشد، سرویس به آنها واگذار می‌شود.

به گزارش ایسنا، یکی از راه‌های افزایش سرعت اینترنت خانگی، جایگزینی VDSL به جای ADSL است که بدون اینکه تجهیزات مشترک عوض شود، می‌توان تجهیزات را با استفاده از فیبر نوری به نزدیک کاربران برد و پس از آن پهنای باند روی همان سیم مسی است که با کاهش فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی، می‌تواند سرعت را تا ۷۰ مگابیت افزایش دهد، اما اینترنت فیبرنوری (FTTX) مبتنی‌ بر کابل‌های فیبر نوری است و فیبر نوری تا منازل (FTTH) می‌تواند سرعت یک گیگابیتی را هم برای مشترکان به ارمغان بیاورد.

فیبر نوری یا تار نوری رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. کابل‌های فیبر نوری از فیبرهای شیشه‌ای کوچک استفاده می‌کنند تا بتوانند داده‌ها را از طریق پالس‌های نوری منتقل کنند.

سرعت انتقال نور در فیبر در حدود همان سرعت انتقال الکتریسیته از کابل است، اما مزیت مهم اینترنت فیبر نوری این است که می‌تواند چندین سیگنال را در یک لحظه انتقال دهد.

پروژه رساندن فیبر نوری به در منازل و جایگزینی آن با کابل مسی با توجه به افزایش سرعت ارتباطات اینترنتی، در سال‌های اخیر در ایران هم مورد توجه مسوولان وزارت ارتباطات قرار گرفت. در ابتدا اپراتور چهارم (ایرانیان‌نت) به عنوان مجری این پروژه در نظر گرفته شد که با مشکلات مالی روبه‌رو شد و پس از آن از سال ۹۶ امکان واگذاری فیبر نوری به مشترکان مخابرات در پروژه‌ای تحت عنوان «تانوما» در اختیار قرار گرفت.

امکان دایری VDSL برای مشتریان سریع‌تر است

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه در سال ۹۸ حدود ۴۹هزار تانوما (FTTH) در کشور دایر شده، اظهار کرد: فیبر نوری کاربرد و شرایط خاص خود را دارد.

امکان دایری VDSL برای مشتریان سریع‌تر است و شاید نیازهای مشتریان را تا حد ممکن در بعضی زمینه‌ها راحت‌تر فراهم کند اما تانوما هم محاسن مربوط به خود را دارد.

به گفته وی، تلاش شرکت مخابرات ایران در فاز اول این است که تا دو ماه آینده در شهر تهران و قم حدود ۵۵۰ هزار پورت ADSL را به VDSL با سرعت حداقل چهار برابری ارتقا دهد و در حال حاضر در شهر تهران و قم حدود ۳۰ هزار مشترک ADSL به VDSL ارتقا پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search