آیا فیوژن فیبر نوری با تضعیف سیگنال همراه است؟

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

تکنیک برقراری اتصال بین دو فیبر را فیوژن فیبر نوری می گویند. در عمل فیوژن مقداری تضعیف سیگنال به وجود می آید که آن را تضعیف فیوژن می گویند.

تضعیف فیوژن چگونه محاسبه می گردد؟

برای محاسبه میزان تضعیف فیوژن از دستگاه OTDR استفاده می گردد. یک کابل فیوژن شده در دستگاه OTDR نمایش داده می شود. در هر روشی (ANSI/TIA/ EIA-455-8-2000)، چه برای محاسبه دقیق و چه به صورت تخمینی، محاسبه تضعیف باید با دستگاه OTDR انجام گیرد. در زیر تصویر گرافیکی را مشاهده می کنید که با ارائه دو مدل محاسباتی Gainer و exaggerated looses نشان می دهد میزان تضعیف بسیار کم است.

تضعیف فیوژن

به یاد داشته باشید که تضعیف فیوژن از طریق فرمول زیر محاسبه می گردد.

تضعیف فیبر نوری

پارامترهای تضعیف فیبر نوری

پارامترهایی که در تعیین میزان تضعیف فیوژن دخیل هستند را می توان به پارامترهای بیرونی و درونی تقسیم کرد.

پارامترهای درونی

پارامترهای درونی زمانی تعیین می گردند که کابل فیبر تولید شده است و در تعیین تضعیف فیوژن روی آن کنترلی نمی توان داشت. MFD مهمترین پارامتر درونی فیبر است. پارامتر MFD بیشترین میزان تضعیف را نشان می دهد. MFD یک شاخصه است که در هر موج نوری داخل فیبر میزان انتقال mode field را تعریف می کند. وقتی فیبرهایی با MFD های متفاوت به هم فیوژن می شوند، در نقطه فیوژن پدیده ی عدم تطبیق MFD مشاهده می شود. با فرمول زیر می توان میزان این عدم تطابق را در فیبر اندازه گرفت.

پارامترهای کابل فیبر

MFD فیبر PMD-LITE از 8.8 تا 9.6EM متغیر است. بر اساس معادله بالا اندازه MFD در فیوژن معادل 0.035dB است.

فیوژن فیبر نوری | تضعیف فیوژن فیوژن فیبر نوری | تضعیف فیوژن

پارامتر های خارجی میزان تضعیف پارامترهای خارجی از متدها و روش های فیوژن کردن بدست می آید. پارامتر پروسه فیوژن کردن شامل هم ترازی عرضی و طولی و تمیز کردن فیبر می گردد. این پارامترهای خارجی با مهارت یافتن افراد و تراز کردن خودکار فیبر بهبود پیدا کرده و کیفیت آن بهتر می گردد. مشاهدات تجربی نشان می دهد که تضعیف فیوژن دو فیبر با MFD های مشابه تا حدود 0.04dB است. این تضعیف به دلیل عدم هم ترازی است. شکل 3 فیبر و شرایط مختلف آن را در فیوژن کردن نمایش می دهد.

 تضعیف فیوژن دو فیبر با MFD های مشابه

پارامتر خارجی مهم دیگر فیبر و زاویه آن است. فیبر مناسب و آماده مهمترین قدم برای انجام یک فیوژن قابل قبول است. به طور کل، برای ایجاد فضای فیوژن انتهای فیبر باید در زاویه دو درجه قرار داشته باشد. مناسب بودن این زاویه بستگی به نحوه قطع کردن انتهای فیبر دارد که باید به درستی انجام شود. اگر انتهای فیبر درست قطع شده باشد باید حداقل زاویه آن 1.5 درجه باشد. شکل 4 مقایسه ای است بین فیبری که به درستی قطع شده است و فیبری که به درستی قطع نشده است.

 فیبر و زاویه آن در فیوژن منبع مقاله

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search