آشنایی با اکسس پوینت های بیسیم

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

با توسعه سریع شبکه اترنت، اتصال بیسیم بطور گسترده ی جایگزین ارتباطات کابلی شده اند. استفاده از ارتباطات سیمی، ممکن است منجر به بروز معضلات ناشی از حجم وسیع کابل، زمانی که با کابل کشی زیادی مواجه هستیم شود. به منظور حل این مسئله، امروزه شبکه ی بیسیم به منظور کاهش کابل مورد نیاز، توسط بسیاری از کاربران شبکه انتخاب می شوند. اکسس پوینت وایرلس دستگاه پراهمیتی برای اتصال دیوایس های بیسیم به شبکه ی وایرلس است. در این مقاله قصد دارییم شما را اکسس پوینت های وایلس آشنا کنیم.

اکسس پوینت بیسیم چیست؟

اکسس پوینت بیسیم (‎(Wireless access point (WAP)‎ که به آن اکسس پوینت (AP) هم گفته می شود سخت افزاری است که برای ارسال و دریافت داده ها در شبکه های محلی بیسیم (WLAN) استفاده می شود. یک اکسس پوینت کاربر را به کاربران دیگر در شبکه متصل کرده و همچنین به عنوان نقطه اتصال داخلی بین WLAN و یک شبکه سیمی ثابت عمل می کند. در واقع اصل کار یک اکسس پوینت پخش سیگنال های بیسیم که کامپیوتر می تواند شناسایی نماید است، پس از آن، کامپیوتر می تواند به شبکه بدون استفاده از هیچ سیمی متصل شود.

 آشنایی با اکسس پوینت های بیسیم

دسته بندی اکسس پوینت ها

اکسس پوینت نوع Fat ‏(Fat Access Point)‎

با توجه به کارکرد های گوناگون، اکسس پوینت ها می توانند به دسته بندی های مختلف تقسیم شوند. اکسس پوینت نوع Fat، اکسس پوینت استاندارد است که به اکسس پوینت مستقل نیز معروف است. این دستگاه مستقل از سایر دیوایس های درون شبکه و یا Fat Access Point های دیگر بوده و می تواند بصورت خودکار توابع و کارکردهای مختلف دیوایس های بیسیم مانند رمزگذاری و احراز هویت را مدیریت نماید. این نوع از اکسس پوینت مناسب استفاده در منازل و دفاتر کوچک است.

 اکسس پوینت نوع Fat ‏(Fat Access Point)‎

اکسس پوینت نوع Thin ‏(Thin Access Point)‎

زمانی که لازم است در یک دانشگاه و یا شرکت بزرگ از اکسس پوینت استفاده کنیم قطعاً اکسس پوینت نوع Fat مناسب این نیاز نخواهد بود. اکسس پوینت نوع Thin که به آن اکسس پوینت lightwave نیز گفته می شود، ممکن است گزینه ی بهتری برای کنترل توابع مختلف مانند کنترل شبکه LAN بیسیم و یا سوئیچ بیسیم از یک دستگاه مرکزی باشد. بنابراین تمام تنظیمات را می توان بصورت خودکار و از طریق یک دستگاه مرکزی که ممکن است در محلی دیگر نیز باشد، انجام داد.

 اکسس پوینت نوع Thin ‏(Thin Access Point)‎

اکسس پوینت نوع Fit ‏(Fit Access Point)‎

اکسس پوینت نوع Fit ترکیبی از اکسس پوینت های نوع Fat و Thin است. این دیوایس قابلیت رمزنگاری بیسیم را فراهم کرده و دارای کنترل از راه دور برای مدیریت است. Fit Access Point همچنین می تواند از DHCP Rely برای دریافت I توسط ایستگاه پشتیبانی کند.

کاربردهای اکسس پوینت

Indoor

اکسس پوینت های استفاده شده در مصارف Indoor و یا داخلی، نسبتاً کوچک بوده و نصب و نگهداری آنها آسان است. سیگنال های پخش شده توسط اکسس پوینت های Indoor پایدار و با کیفیت بالا هستند. اشعه آنها بسیار ضعیف بوده که باعث می شود که دیوایس های Indoor بسیار ایده آل برای نصب متراکم که نیاز به نصب چندین دیوایس است، باشند.

Outdoor

در مصارف فضای باز یا Outdoor، اکسس پوینت ها باید برای کار کردن در شرایط محیطی سخت، مستحکم تر باشند. سیگنال های شبکه با وجود پوشش گسترده بسیار پایدار هستند. اتصالات شبکه نقطه به نقطه (Point to point) و یا یک نقطه به چند نقطه (point to multi-point)، بطور گسترده ی برای مصارف Outdoor جهت برقراری ارتباطات شبکه در نقاط مختلف استفاده می شوند.

آیا اکسس پوینت بیسیم همان روتر بیسیم است؟

جواب خیر است! یک روتر می تواند اکسس پوینت هم باشد اما یک اکسس پوینت نمی تواند یک روتر باشد. روتر توانایی ارائه ی دسترسی WiFi را داشته و دارای سووئیچ اترنت داخلی نیز می باشد در حالی که یک اکسس پوینت باید به یک شبکه محلی اترنت سیمی برای دیوایس های WiFi وصل شود.

 آیا اکسس پوینت بیسیم همان روتر بیسیم است؟ نتیجه گیری

امروزه برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از کابل کشی وسیع از شبکه های بیسیم استفاده می نمایند. می توان از روترهای بیسیم به جای اکسس پوینت استفاده کرد اما با محدودیت پوشش دهی مواجه خواهید بود. اما اگر نیاز به ایجاد یک شبکه ی بیسیم در مکانی بزرگ دارید باید از کسس پوینت استفاده کنید.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search