دوشنبه, 21 فروردين 1402 10:44

وضعیت پوشش فیبرهای نوری کشور در بعد از تعطیلات نوروزی

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

توسعه و احداث فیبرنوری در سراسر کشور یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های وزارت ارتباطات تا به امروز به شمار می‌رود، در چند استان پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته و در برخی استان‌ها کار احداث آن تمام شده است.

فیبر نوری بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی را در جهان به خود اختصاص داده اما فناوری فیبرنوری طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کم‌تر به‌کارگرفته شده است، این امر در دولت سیزدهم مورد توجه دولت و وزارت ارتباطات قرارگرفته است.

شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت 70 هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف فراهم ساخت اما در داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی به آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور با تجهیزات قدیمی وجود دارد که به شبکه مسی معروف هستند، این شبکه به‌رغم گستردگی بالاتر سازگاری کمی با فناوری‌های جدید دارد.

مدیران ارتباطات برخی از استان‌ها در تعطیلات نوروز 1402 به برخی از اقدامات و آخرین وضعیت پروژه فیبرنوری در کشور پرداختند.

به‌عنوان مثال مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران پنجم فروردین به عملکرد اداره کل در سال 1401 پرداخت و بیان کرد راه‌اندازی 100 سایت جدید و ارتقاء تکنولوژی همراه اول، ایرانسل و رویتر جهت تأمین پوشش اینترنت 150 روستای استان و اجرای 250 کیلومتر فیبر نوری با هدف تأمین پهنای باند سایت‌های تلفن همراه و افزایش پهنای باند در 4 شهرستان در فاز اول عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها FTTX در شهرهای خرم‌آباد، تنکابن، چالوس، عباس‌آباد و تأسیس باجه‌های پست بانک روستایی در هفت روستای استان ازجمله اقداماتی بود که در این استان صورت‌گرفته است.

ماحصل تلاش‌های شبانه‌روزی پوشش اینترنت 92.5 درصد از روستاهای بالا بیست خانوار و 95 درصد از جاده‌های مواصلاتی استان و در سال آینده به همت مجموعه ارتباطات استان، ان‌شاءالله شاهد پوشش کامل تمام مناطق خواهیم بود.

در روز بعد ششم فروردین‌ماه مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان از ایجاد چهل کیلومتر فیبر نوری در روستاهای این استان از محل اعتبارات تعمیر و توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات خبر داد و بیان کرد با این اقدام شبکه ارتباطی در مناطق روستایی ارتقا پیدا کرده است.

همچنین 90 درصد از روستاهای بالای بیست خانوار به شبکه ملی اطلاعات و خدمات اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کردند که در حال حاضر بیش‌از 341 کیلومتر شبکه فیبرنوری روستایی از محل ارتباطات طرح در مناطق روستایی استان اجرا شده است. دراین‌راستا منجر به زیر بار رفتن 69 سایت و مرکز مخابراتی گردید. درحال‌ حاضر طول شبکه فیبر نوری زیرساختی استان خوزستان بیش‌از 4100 کیلومتر می‌باشد.

تعداد روستاهای بالای بیست خانوار متصل شده به شبکه ملی اطلاعات در استان فارس را 2104 روستا از مجموع 2338 روستای بالای بیست خانوار اعلام‌شده و در سال 1402 تلاش مجموعه ارتباطی استان اتصال 277 روستا بالای بیست خانوار باقی‌مانده است.

شبکه ملی اطلاعات از طریق احداث سایت‌های جدید و ارتقای سایت‌های موجود است، همچنین در خصوص توسعه فیبر نوری خانگی FTTX از برنامه‌های اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای دسترسی خانوارها به اینترنت پرسرعت توضیح داد: که در استان فارس این پروژه هم‌اکنون در شهر کازرون در حال اجراست و پیشرفت خوبی داشته و در شهرستان‌های لارستان، فسا، آباده، مرودشت و در شهر جدید صدرا نیز کار به مرحله عقد قرارداد رسیده است .

در استان قم نیز پروژه FTTX با توجه به نیاز سنجی های صورت‌گرفته و نیاز استان به پهن باند ثابت پر سرعت در سال 1401 اجرا شد و هم‌اکنون پیش‌از 89 درصد خانوارهای شهر قم زیر پوشش فیبرنوری قرار دارند که برای بیش‌از چهل درصد آن‌ها پورت نصب‌شده است.

منبع خبر

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search