یکشنبه, 04 ارديبهشت 1401 13:27

فیبر نوری و شکست رکورد جدیدی در ارتباطات رمزنگاری شده‌ی کوانتومی

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

طبق مطالعات جدید محققان چینی ارتباطات رمزنگاری شده کوانتومی شکسته شد که با ان می‌توان به شبکه‌ های ضد هک دسترسی پیدا کرد.

به نقل از مجله Nature محققان در پکن رکورد جهانی ارتباط مستقیم امن کوانتومی را در مسافت 102.2 کیلومتر به ثبت رسانده بودند که این رکورد قبلی 18 کیلومتری را با اختلاف قابل ‌توجهی شکسته ‌است.

لانگ گویلو( Long Guilu ) یکی از محققان ارشد این مطالعه بیان می ‌کند که سرعت انتقال بسیار آهسته و 0.54 بیت در ثانیه بوده که برای رمزنگاری پیام‌ های متنی و تماس‌های تلفنی در فاصله‌ ی 30 کیلومتری به ‌اندازه و کافی بوده است. در نهایت می‌ توان منجر به ارتباطات ضد هک گردید، می ‌تواند از هر گونه تلاش برای استراق ‌سمع ارتباطات کوانتومی جلوگیری کرده و فورا شناسایی گردد ارتباط‌ های امن کوانتومی در اصل درهم ‌تنیدگی کوانتومی برای ایمن ‌سازی شبکه ‌ها می‌باشند که در فیزیک کوانتومی ذرات درهم ‌تنیده به ‌هم متصل می‌گردند. اگر ویژگی یکی از آن را تغییر دهید دیگری نیز فورا تغییرپذیر خواهد بود.

بنابراین عملاً هک کردن را برای کاربران غیرممکن می‌شود از لحاظ نظری اگر چند سال نوری نیز از هم فاصله داشته با شند به ‌هم ارتباط پیدا می‌کنند و این سیستم ‌ها می ‌توانند در فواصل دور کار کنند.

رکورد قبلی هم در دست همین تیم بود که طرح جدیدی از یک سیستم فیزیک را با یک پروتکل جدید برای دست پیدا کردن به مسافت طولانی ‌تر ابداع کرده بودند که با حذف کردن" زیرسیستم جبران فعال و پیچیده" که در مدل قبلی استفاده ‌شده بود ساده کردند و یک نرخ خطای بیت کوانتومی بسیار پایین و پایداری طولانی‌ مدت در برابر نویز های محیطی را فراهم کردند، درنتیجه سیستم اصطلاحاً از دست دادن کانال بسیار بیشتری را متحمل می‌ شود که رمزگشایی پیام‌های رمزنگاری شده را غیرممکن می ‌سازد و این به نوبه خود به محققان این اجازه را می‌ دهد تا طول فیبر نوری را از 23  کیلومتر به رکورد 102.2 کیلومتر برسانند.

این آزمایش به ما نشان می ‌دهد که ما ارتباطات مستقیم کوانتومی بین ‌شهری را از طریق فیبر نوری با فناوری امروزی امکان ‌پذیر کرده‌ ایم.

محققان چینی با یک تماس ویدیویی ایمن کوانتومی توسط ماهواره فیبر نوری صورت می گرفت، فیبرهای نوری با مجموعه ‌ای از چالش‌ ها روبه رو هستند، که امروز بخشی ازاینترنت را که در آن حملات شنود و استراق‌ سمع اتفاق می‌افتد با کانال کوانتومی جایگزین می سازد، این بخش‌ها توانایی بیشتری برای شناسایی و جلوگیری از استراق ‌سمع خواهند داشت و ارتباطات را ایمن تر

می‌ کنند

به گزارش خبرگزاری ایسنا

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search