نصب و راه اندازی کابل های شبکه فیبر نوری - قسمت اول

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

در اکثر موارد نصب و راه اندازی فیبر نوری به دلیل ماهیت حساس و پیچیده ی آن برای کاربران خانگی متوسط و بزرگ امکان پذیر نمی باشد و باید از نصاب حرفه ای آموزش دیده با دانش و مهارت لازم جهت اجرای صحیح کار کمک گرفته شود. اما، اگر کاربران تصمیم به راه اندازی یک کابل کوتاه در خانه یا شرکتشان دارند نیاز به اطلاعاتی راجع به شبکه های فیبر نوری و روش نصب آنها دارند. در این مقاله توضیحاتی پیرامون ویژگی های فیبر نوری و دستورالعمل هایی برای نصب کابل های شبکه فیبر نوری ارائه می شود.

فیبر نوری

کابل های فیبر نوری، کابل های شبکه با قابلیت پهنای باند عظیم و عملکرد بالا در مسیر های طولانی می باشند. در پوشش کابل شبکه فیبر نوری دسته ای از فیبر های شیشه ای قرار دارد که پالس های نوری درون این رشته های نوری انتقال داده، با سرعت فوق العاده زیاد عبور می کنند.

کابل کشی فیبر نوری
نصب و راه اندازی کابل های شبکه فیبر نوری
کابل های فیبر نوری
مرحله برنامه ریزی

قبل از نصب شبکه فیبر نوری، کاربران باید از امکان ارائه ی سرویس فیبر نوری توسط مخابرات منطقه مورد نظر اطمینان حاصل نمایند. در صورت وجود امکان استفاده از این سرویس، کاربران ابتدا باید نزدیکترین جعبه ی توزیع فیبر نوری را تعیین کرده و سپس اقدام به کابل کشی فیبر نوری از جعبه تا خانه یا شرکت نمایند. بعد از آن باید یک ترمینال شبکه نوری (ONT) روی دیوار بیرونی خانه یا شرکت قرار گیرد. از آنجا که تمام خط های تلفن معمولی نیاز به جابه جایی با کابل های فیبر نوری دارند، کاربران باید اقدام به برنامه ریزی برای راه اندازی فیبر نوری در ساختمان نمایند.

طراحی شماتیک و نقشه ها

حتی اگر کاربر خود اقدام به نصب نماید، باید یک برنامه نوشته شده و یک نقشه دقیق داشته باشد. مستندات طرح برای شناسایی مشکلات قبل از شروع نصب به کاربران کمک خواهد کرد. از این طریق کاربران اطمینان خواهند داشت که تمام نیاز های ارتباطی در محل دیده خواهد شد و این طرح و نقشه در ادامه ی روند نصب کابل ها آنها را هدایت خواهد کرد. کاربران باید نسبت به نقاط پایانی و نقاط اتصال و مکان پایان یافتن یا جدا شدن نقاط در کابل ها تصمیم گیری نمایند. همچنین باید مسیر کابل ها و ساخت و ساز لازم برای قرار دادن کابل ها درون دیوارها، زیر زمین یا درون مکان های دیگر نظیر لوله را تعیین نمایند.

پهنای باند فیبر نوری
برآورد هزینه و خرید لوازم

جهت تخمین هزینه، کاربران باید انواع لوازم و سخت افزار های مورد نیاز شامل کابل های فیبر نوری، بست های کمربندی ، کانکتور ها، وال جکت ها ، مفصل ها، جوش ها و موارد دیگر برای تکمیل پروژه را تعیین نمایند. در پروژه های پیچیده تر، نیاز به تهیه ی یک لیست نموداری جهت مشخص کردن مکان استفاده ی کابل ها و تجهیزات می باشد. تکمیل پروژه ی فیبر نوری ممکن است پر هزینه باشد، بنابراین کاربران باید محصولات با کیفیت خوب و همچنین دارای قیمت مناسب و مقرون به صرفه را تهیه نمایند. فروشندگان محصولات فیبر نوری از یکسری اصطلاحات خاص این محصولات برای معرفی مشخصات آنها استفاده می نمایند که لازم است خریداران با آنها آشنا باشند و محصولات را برای اطمینان از مطابقت داشتن با نیاز خود قبل از خرید چک نمایند. وقتی تمام پارامتر ها و لوازم تهیه شد باید همه ی آنها برای اطمینان از سالم بودن و آسیب ندیدن چک شوند. این اجناس باید در محیطی امن و خشک نگهداری شوند. در زمان نصب کابل ها در فواصل، آنها در محل تعیین شده ای ذخیره می شوند. کابل ها در محل های ذخیره شده در فواصل به شکل 8 انگلیسی ( 8) حلقه می شوند تا انعطاف پذیر باشند. قبل از شروع کار، می توان لوازم را مطابق با هدف و مکان آنها برای بازیابی آسان در زمان نیاز طبقه بندی کرد.

مشاوره گرفتن از فروشندگان

بعضی از فروشندگان قادر به ارائه ی پیشنهادات مفیدی راجع به سخت افزار و مسیریابی بر اساس سالها تجربه در زمینه ارائه خدمات به مشتریانشان می باشند. البته خریداران باید منبع مورد تاییدی در رابطه با مشاوره با فروشندگان از آنها دریافت نمایند و بسیار محتاط باشند.

نصب و راه اندازی کابل های شبکه فیبر نوری - قسمت دوم

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search