استوریج چیست؟ | رایج ترین انواع استوریج

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

استوریج به معنای ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات در یک محیط است. این عبارت معمولاً به طرح‌ها و فناوری‌های مورد استفاده برای ذخیره‌سازی داده‌ها اشاره دارد. استوریج می‌تواند به شکل فیزیکی (مانند هارد دیسک درونی یا خارجی، دیسک‌های نوری و غیره) یا به صورت مجازی (استفاده از سرویس‌های ابری) در دسترس باشد.

استوریج داده می‌تواند برای ذخیره‌سازی انواع اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد، از جمله فایل‌ها، تصاویر، ویدیوها، بانک‌های اطلاعاتی، نرم‌افزارها و سایر اجزای یک سیستم عامل. در حقیقت، استوریج برای ذخیره و نگهداری داده‌ها به صورت دائمی استفاده می‌شود، تا زمانی که به آن‌ها نیاز پیدا شود.

استوریج چیست

استوریج‌ها می‌توانند از فناوری‌های مختلفی مانند هارد دیسک‌ها، حافظه فلش، نرده‌های شبکه (NAS) و سرویس‌های ابری استفاده کنند. انتخاب استوریج مناسب بر اساس نیازها و الزامات فردی یا سازمانی استفاده کننده صورت می‌گیرد.

انواع استوریج

انواع استوریج به صورت زیر هستند:

SAN (Storage Area Network):

SAN یک سیستم ذخیره‌سازی متمرکز است که به عنوان یک شبکه جداگانه از سرورها عمل می‌کند. در SAN، استوریج مرکزی قرار دارد و از طریق پروتکل های شبکه مانند Fibre Channel یا iSCSI بین دستگاه‌های ذخیره ساز و سرورها ارتباط برقرار می‌کند. SAN به مدیران سیستم اجازه می‌دهد مدیریت مرکزی داده‌ها را انجام داده و قابلیت‌هایی مانند انتقال داده بلادرنگ و ایجاد نسخه پشتیبان را فراهم می‌کند.

ویژگی‌های ذخیره ساز SAN
  • SAN قابلیت اشتراک‌گذاری دارد. منابع به آسانی می‌توانند بین چندین دستگاه سرور مجازی به اشتراک گذاشته شوند که در محیط‌های مجازی کلاستر شده مزیت مهمی است.
  • SAN هم در زمینه ظرفیت و هم در زمینه کارایی، بسیار ارتقاپذیر است.
انواع استوریج

NAS (Network Attached Storage):

NAS یک سیستم ذخیره‌سازی بر روی شبکه است که به سرورها اجازه می‌دهد به صورت مشترک به فایل‌ها و داده‌ها دسترسی پیدا کنند. NAS بر روی یک سرور فایل میزبانی می‌شود و از طریق پروتکل‌های شبکه مانند NFS یا SMB به سرورها ارتباط برقرار می‌کند. با استفاده از NAS، کاربران در شبکه می‌توانند به طور مشترک به فایل‌ها و داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

ویژگی‌های ذخیره ساز NAS
  • NAS قابلیت اشتراک‌گذاری دارد. منابع با پیاده‌سازی چندین ESX قابل اشتراک‌گذاری هستند.
  • NAS در زمینه ظرفیت و کارایی، ارتقاپذیر است. کارایی در پیاده‌سازی‌های مجازی بزرگتر، مساله مهمی به حساب می‌آید.
  • NAS ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند Thin Provisioning ،Replication و Snapshots را فراهم می‌کند. این ویژگی‌ها در بسیاری از محیط‌های مجازی، بسیار مفید هستند.
  • NAS مدیریت استوریج را از سرور می‌گیرد. یعنی Imageهای ماشین مجازی به عنوان File System مدیریت و بکاپ گیری می‌شوند.
  • NAS می‌تواند هزینه‌بر باشد.

DAS (Direct-attached storage)

DAS ذخیره سازی است که مستقیما از طریق یک کابل داخلی به main board کامپیوتر شخصی یا سرور متصل می شود. DAS چندین درایو هارد دیسک را در یک محفظه نگه میدارد که مستقیما از طریق HBA (Host Bus Adapter) به سرور یا دستگاه متصل می شود.

ویژگی ذخیره ساز DAS
  • DAS از NAS و SAN هزینه کمتری دارد. اگر مستقیم به سرور وصل شود، تنها هزینه آن، خرید هارد درایوها است.
  • DAS قابلیت اشتراک‌گذاری ندارد. طبق تعریف، DAS مختص سروری است که به آن وصل است در نتیجه منابع به آسانی نمی‌توانند با سرور دیگری به اشتراک گذاشته شوند خصوصا اگر هارد درایوها مستقیم به کیس سرور وصل باشند.
  • DAS کارایی راهکارهای SAN و NAS را ندارد. کارایی، فاکتور مهمی در توان عملیاتی بالا در محیط‌های سرور مجازی است.
  • DAS نمی‌تواند ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند Remote Replication و Snapshots را ارائه نماید.

سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری:

سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری (Cloud Storage Services) استوریج آنلاین هستند که توسط ارائه‌دهندگان خدمات ابری فراهم می‌شود. این سرویس‌ها به کاربران امکان ذخیره و دسترسی به داده‌ها در زیرساخت ابری را می‌دهند. سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری از امنیت بالا، انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و قابلیت دسترسی به داده‌ها از هرمکان و هر زمان برخوردارند.

توجه داشته باشید که این فهرست تنها چند نمونه از انواع استوریج‌ها است و هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزایا و محدودیت‌های خاص خود هستند. انتخاب استوریج مناسب بستگی به نیازها، بودجه و محیط استفاده دارد.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search