پورت شبکه چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
پورت شبکه

برخی اوقات درک مفهوم و کاربرد پورت شبکه کمی سخت است. وقتی IP Camera در اختیار داریم، تا زمانی که نخواهیم به صورت از راه دور به آنها دسترسی داشته باشیم خیلی نگرانی نیست. روتر ها به پورت ها وصل می شوند تا اطلاعاتی را محدود کنند که ممکن است به دوربین ها دسترسی پیدا کنند.

پورت چیست؟

پورت تنها یک کانال ارتباطی است که از 1 تا 65000 شماره بندی شده است. تمام دیوایس های موجود در شبکه از آنها استفاده می کنند و اکثر آنها توانایی تغییر کانال در مواقع لزوم را دارند. اساساً برای این ایجاد شده اند که برنامه های چندگانه بتوانند از یک IP استفاده کنند.

بهترین راه برای درک درست کاربرد پورت، سیستم پست است. وقتی نامه ای را ارسال می کنید، به اسم شهر و خیابان احتیاج دارید. وقتی نامه ای ارسال شد اولین کار تفکیک بر اساس شهر است. بعد از اتمام این کار نامه ها بر اساس خیابان دسته بندی می گردند و به همین سادگی نامه به مقصد می رسد. همین اتفاق روی IP camera رو می دهد. IP camera ها دارای بخش های مختلفی نظیر سرور FTP، سرور web و ایمیل client هستند.

پورت web server

وقتی به HTTP پورت 80 رابط وب روی دوربین خود وصل هستید، روی صفحه جستجوی ویندوز عبارت http://IPADDRESS/ را تایپ می کنید. چیزی که اکثر مردم متوجه نمی شوند این است که وقتی این کار را انجام می دهند، مرورگر به صورت اتوماتیک کل عبارت را جستجو می کند. تمام وب سایت های روی اینترنت از پورت80 استفاده می کنند. بنابراین به جای اینکه همیشه این عبارت را تایپ کنید، خود مرورگر به صورت پیش فرض این کار را می کند چراکه وقتی از http استفاده می کنید، به این معنا است که از پورت 80 استفاده و آن را به آدرس خود اضافه می کنید. اگر ":80" را بعد از آدرس یک وب سایت تایپ کنید، سایت را به صورت نرمال مشاهده خواهید کرد.

IP Camera ها به صورت پیش فرض از پورت 80 استفاده می کنند. اما در صفحه تنظیمات اکثر IP Camera ها آپشنی وجود دارد که از پورت 80 به شکل دیگر می توان کانال را تغییر داد. اگر پورت را از 80 به 81 تغییر بدهید، دیگر با تایپ آدرس نمی توانید به صفحه وب دسترسی داشته باشید و باید تعداد پورت ها را مشخص کنید. مثلاًhttp://IPADDRESS:81.

دلیل استفاده از پورت
مهمترین دلیل استفاده از پورت دسترسی از راه دور یا بصورت ریموت است. فرض کنید که روی یک شبکه دو دوربین دارید که به یک روتر وصل هستند و شما می خواهید به صورت از راه دور به هر دو دوربین که پورت 80 هستند متصل گردید.

تصمیم می گیرید روی اینترنت به دوربین ها متصل باشید و بنابراین پورت ها را اینگونه تنظیم می کنید. اما نمی توانید یک پروت تکی را به بیش از یک آدرس IP همزمان وصل کنید. پس وقتی که هر دو دوربین از پورت 80 استفاده می کنند شما به هر دو دوربین دسترسی نخواهید داشت.

راهکار حل این مشکل استفاده از دو پورت مجزا است. در این مورد می توانید از پورت 8000 برای FTTP روی یک دوربین و از پورت 8001 برای دوربین دیگر استفاده کنید.

برای دسترسی به دوربین ها از طریق اینترنت باید دو عبارت http://IPDDRESS:8000 و http:/IPDDRESS:8001 را تایپ کنید.

باید حتماhttp را قبل از آدرس تایپ کنید. مرورگر می داند هر اطلاعاتی روی پورت 80 به صورت صفحه وب به نمایش در می آید اما به دلیل استفاده از تعداد پورت متفاوت اطلاعات می تواند هر شکل دیگری باشند. اضافه کردن http:// به جستجوگر پیغام می دهد که اطلاعات دریافتی باید روی صفحه نمایش نشان داده شود.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search