با انواع ماژول SFP LC آشنا شوید

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

ماژول فرستنده گیرنده 1000BASE SFP بطور گسترده در مخابرات، شبکه اترنت 1G و کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. جهت پاسخگویی به نیازهای مختلف برای فواصل انتقال متفاوت و بسته به نوع فیبر سینگل مد و مالتی مد، این ماژول ها در انواع مختلف تولید می شوند. این ماژول ها قادرند با کانکتورهای مختلف نظیر SC، FC، LC و... کار کنند. ماژول های 1000BASE-SX SFP و 1000BASE-LX SFP دو نوع مختلف از ماژول های 1000BASE SFP LC هستند. در این مقاله به تفاوت ماژول های فرستنده گیرنده SFP LC SX و SFP LC LX پرداخته شده است.

انواع ماژول SFP LC

ماژول SFP LC چیست؟

فرستنده گیرنده SFP LC در واقع ترنسیور 1000BASE SFP با کانکتور LC است که شامل ماژول های مختلف 1000BASE-SX SFP،1000BASE-MX SFP ، 1000BASE-LX SFP ، 1000BASE-EX SFP، 1000BASE-ZX SFP، 1000BASE-EZX SFP،1000BASE-BX SFP و CWDM/DWDM SFPمی شود. پروتکل های مختلف، الزامات مختلفی برای مدیوم انتقال، دمای عملیاتی، پشتیبانی کردن یا نکردن از DOM و... دارند. 1000BASE-SX SFP برای انتقال داده در فواصل کوتاه و SFP LC LX جهت انتقال در مسافت های زیاد طراحی شده اند.

SFP LC و SFP SC

مهمترین تفاوت SFP LC و SFP SC در نوع کانکتور آنهاست. LC و SC دو کانکتور مختلف هستند که در اندازه، نحوه متصل کردن و زمان تولید با هم تفاوت دارند.از لحاظ اندازه، LC نصف SC است. نحوه اتصال کانکتور SC ،"فشاری- کششی" است و نحوه اتصال کانکتور LC، " چفت دار" است، اگرچه آنها بسیار نوآورانه هستند، اما کانکتورهای های LC "فشاری-کششی" هم وجو دارند که از لحاظ نحوه ی متصل کردن مشابه کانکتورهای SC می باشند. علاوه بر این، کانکتورهای LC جدیدتر هستند. با اینکه SC بطور گسترده تر در سراسر جهان استفاده می شود اما استفاده از کانکتورهای LC نیز در حال گسترش بوده بطوری که پیش بینی میشود به زودی جایگزین کانکتورهای SC شوند. کانکتورهای SC عموماً با GBIC استفاده می شوند و کانکتورهای LC با ماژول SFP.

مقایسه ی فرستنده گیرنده SFP LC SX و SFP LC LX

فرستنده گیرنده یا ترنسیور SFP LC SX

ترنسیور 1000BASE-SX SFP LC، یک فرستنده گیرنده استاندارد گیگا بیت اترنت فیبر نوری است که برای فیبر مالتی مد 770 تا 860 نانومتر استفاده می شود. این ماژول با طول موج 850 کار میکند و تنها مناسب فیبر نوری مالتی مد با یک کانکتور LC است. حداکثر طول لینک با استفاده از این ماژول برای فیبرنوری مالتی مد 50 میکرون، تا 500 متر و برای فیبرنوری مالتی مد 62.5 میکرون، حداکثر 220 متر است. این ماژول SFP LC برای لینک های داخلی ساختمان در ساختمان های اداری بزرگ، جهت اتصال تجهیزات محل مشترک و ارائه دهندگان اینترنت بسیار مناسب است.

فرستنده گیرنده یا ترنسیور SFP LC LX

ترنسیور SFP LC LX مطابق با استاندارد IEEE 802.3 بند38 تعریف شده برای تجهیزات شبکه های گیگابیت اترنت، می باشد. این ماژول جهت انتقال طول موج های 1270تا 1355 نانومتر در کابل فیبر نوری در فواصل طولانی مورد استفاده قرار میگیرند. ماژول SFP LC LX در هر دو کابل سینگل مد (تا فاصله ی 5 کیلومتر) و مالتی مد قابل(تا فاصله ی 550 متر) استفاده است. پورت SFP LC قابل اتصال به پچ کورد فیبرنوری با کانکتور LC است. ترنسیور 1000BASE-LX SFP LC عمدتاً برای اتصال هاب های پر سرعت، سوئیچ های اترنت و روترهای با کابل کشی های مجزا و ساختمان های با کابل کشی های گسترده، استفاده می شوند و جهت پشتیبانی از زیرساخت فیبر مالتی مد مسافت بالا در داخل ساختمان و زیر ساخت های سیگل مد فضاهای بیرونی توسعه داده شده اند.

تفاوت فرستنده گیرنده SFP LC SX و SFP LC LX

  • 1- ماژول 1000BASE-SX SFP LC برای کابل های فیبر نوری مالتی مد در مسافت کمتر از 550 متر مناسب است. اما ماژول SFP LC LX برای کابل های سینگل مد استفاده می شود و تا مسافت 10 کیلومتر را نیز پشتیبانی می کند.
  • 2- استاندارد ماژول 1000BASE-SX SFP LC جهت پشتیبانی از فیبرهای ارزان قیمت مالتی مد بکار رفته در زیرساخت فضای داخلی ساختمان با مسافت های کوتاه توسعه داده شده است. و در مقابل استاندارد ترنسیور SFP LC LX برای پشتیبانی از زیر ساخت بیرونی با کابل سینگل مد و یا کابل کشی فیبر مالتی مد در مسافتهای زیاد، توسعه داده شده است.
  • 3- ماژول SFP LC LX گرانتر از ماژول 1000BASE-SX SFP LC است.
جمع بندی

کانکتور هر دو ماژول از نوع LC است اما هر دوی آنها برای انتقال در مسافت های مختلف طراحی شده اند. شما باید متناسب با نیاز خود ماژول مناسب را انتخاب کنید.

منبع مقاله

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search