راهنمای کابل های کواکسیال، زوج به هم تابیده (شبکه) و فیبر نوری

امتیاز به این مطلب
(2 کاربر)

پیشرفت فن آوری های مبتنی بر کابل، دسترسی گسترده تر به پهنای باند بیشتر احتمالی در شبکه های محلی (LAN) را امکان پذیر می سازد. با این تعداد گزینه های شبکه، برای انتخاب راه حل مناسب مبتنی بر کابل برای خدمات اتصال به پهنای باند بالا کمی گیج کننده می باشد. هنگامی که عواملی مانند هزینه، سرعت، پهنای باند و ایمنی در نظر گرفته می شود، کابل کواکسیال یا شبکه یا حتی فیبر نوری کدام یک می تواند انتخاب ایده آلی باشد که انتظارات را برآورده کند.

1. کابل کواکسیال

کابل کواکسیال، یک عایق فوم که به صورت متقارن با یک غلاف فلزی بافته شده احاطه شده است، و در لایه بعدی با کاور پلاستیکی پوشیده شده است. به دلیل خاصیت عایقی آن، کابل کواکسیال می تواند سیگنال های آنالوگ با طیف گسترده ای از فرکانس ها را حمل کند. به همین دلیل به طور گسترده ای در خطوط اتصال دهنده فرستنده و گیرنده های رادیویی با آنتن های خود، اتصالات شبکه های کامپیوتری، صدای دیجیتالی، و توزیع سیگنال های تلویزیون کابلی استفاده می شود. شکل زیر ساختار کابل کواکسیال را نشان می دهد.

کابل کواکسیال

در واقع، نوع دیگری از کابل وجود دارد ، کابل دو محوری، که شبیه به کابل کواکسیال است، اما به جای یک رسانا درونی دو رسانا می باشد. این نوع از کابل در مونتاژ کابل های دو محوری پسیو و اکتیو به کار می رود و برای لینک های 10، 40 یا 100 گیگابیت اترنت (GbE) استفاده می شود. مانند QSFP-H40G-CU1M، این محصول کابل کشی 40G سیسکو، QSFP به QSFP کابل مسی مونتاژشده پسیو است که برای برای شبکه های 40GbE با عملکرد بالا طراحی شده است.

راهنمای کابل های کواکسیال، زوج به هم تابیده (شبکه) و فیبر نوری

2. کابل زوج به هم تابیده شده (کابل شبکه)

کابل زوج به هم تابیده شده یک نوع کابل است که سیم کشی دو رسانا از یک مدار به هم تابیده شده است. دو نوع متفاوت از آن وجود دارد: STP کابل زوج به هم تابیده شده شیلد دار، UTP کابل زوج به هم تابیده شده بدون شیلد.
STP معمولا در شبکه های Token Ring استفاده می شود و UTP در شبکه های اترنت استفاده بیشتری دارد.

3. کابل فیبر نوری

یک کابل فیبر نوری شامل یک رشته فیبر یا تعداد بیشتری فیبر می باشد. کابلهای فیبر نوری معمولاً حاوی هسته (کر) از جنس سیلیس می باشند، و هر فیبر می تواند تعداد زیادی طول موج (یا کانال) را در خود جای دهد. فیبر نوری اجازه می دهد ظرفیت مورد نیاز با افزایش روزافزون در اختیار داشته باشیم. هنگامی که فیبرها با کانکتور LC / SC / ST / FC / MTRJ / MU / SMA در دو انتها تمام شوند مانند LC-LC، LC-SC، LC-ST، SC-ST، SC-SC، ST-ST و غیره، می توانند ارتباط بین تجهیزات را برقرار کنند.

مقایسه سه نوع کابل با هم

کابل کواکسیال به راحتی می تواند نصب شود، تقریباً نسبت به تداخل مقاوم است. با این حال، فقط برای طول کوتاه به دلیل تضعیف بالا ایده آل است. این امر باعث می شود انتقال داده ها برای راه دور گران باشد. در مقابل، کابل جفت به هم تابیده شده قابل انعطاف ترین و ارزان ترین در میان سه نوع از کابل ها می باشد، آسان برای نصب و راه اندازی است. اما آن نیز مشکل تضعیف داشته و پهنای باند نسبتاً کمی دارد. علاوه بر این، نسبت به تداخل ها و پارازیت ها حساس است. به عنوان یکی از محبوب ترین کالا ها برای راه اندازی جدید کابل کشی و ارتقاء آن، از جمله بک بن (Back Bone)، جانبی، و حتی برنامه های کاربردی دسکتاپ، کابل فیبر نوری در اندازه کوچک و سبک در این زمینه کاربرد دارد.

از آنجا که راسانای آن شیشه است بدان معناست که برق نمی تواند از طریق فیبر جریان یابد، کابل فیبر نسبت به تداخل الکترومغناطیسی مصون است. بزرگترین مزیت کابل فیبر نوری آن است که میتواند حجم عظیمی از داده ها با تلفات کم در سرعت بالا و در طول فواصل بلند انتقال دهد. با این حال، راه اندازی آن پیچیده و دشوار است و نیاز به مهارت های بالا برای نصب دارد.

در هنگام انتخاب انواع کابل مناسب برای خدمات شبکه، باید در نظر داشته باشید که هر یک از کابل ها دارای مزایای منحصر به فرد خود و معایب مربوط به خود می باشند در این مورد فاکتورهای اساسی به صورت زیر می باشد :
هزینه، سرعت، امنیت، قابلیت اطمینان، پهنای باند، ظرفیت حمل داده ها ، و غیره.

انتخاب میان کابل کواکسیال، کابل دو محوری، کابل جفت به هم تابیده شده (شبکه) و کابل فیبر نوری به نیاز شما بستگی دارد.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search