تست کیفیت تصویر IPTV

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
IPTV

علاقه مردم در استفاده از IPTV رو به گسترش است. فناوری IPTV تلویزیون را از طریق IP روی پهنای باند ارائه می دهد و به دو شیوه می توان از آن استفاده کرد: خدمات رسانی به صورت مجزا تحت عنوان digital signage، یا ارائه محتوای مورد نظر به همراه کانال های تلویزیونی روی آنتن و ماهواره.

از IPTV برای هر منظوری استفاده کنید، کیفیت مهمترین مسئله است. صدا و تصویر استاندارد کیفی مخصوصی دارند و کاربران کیفیت کمتر از آن را نمی پذیرند. امروزه صفحه نمایش تلویزیونها بزرگتر شده و صدا و تصویر با کیفیت از مهمترین انتظارات مشتریان شده است.

چالش بزرگ سیستم IPTV ارسال تصاویر HD است؛ چراکه به پهنای باند زیادی احتیاج دارد. تلویزیون های دیجیتالی، برای ارسال تصویر از سیگنال های فشرده استفاده می کنند. اخیراً امکان ارسال تصاویر premium HD نیز فراهم شده است که از سیگنال MPEG-4 در حدود 12Mbit/s استفاده می کند. این شیوه به پهنای باند گسترده احتیاج دارد و در گذشته از آن در سطح وسیع استفاده نمی شد. ولی تا به امروز مشکلات زیرساخت آن تا حدود زیادی رفع شده است.

پردازشگر قدرتمند نسل جدید کد گذاری MPEG-4 قادر است سرعت کد گذاری را تا 4Mbit/s کاهش دهد و سیگنال ها را آسان تر مدیریت کند. با این شیوه حجم سیگنال HD که حدود 1.5Gbit/s است بیش از 350:1 فشرده می شود و باید مطمئن شد که فشرده شدن سیگنال تا این حد ضربه ای به کیفیت محتوا نزند.

راه حل درست این است که کیفیت را قبل و بعد کد گذاری با هم مقایسه کنید. با انجام این آزمایشات از کیفیت شاخصه های کیفی صدا و تصویر مطمئن خواهید شد. شاخصه هایی مانند رنگ، سطح صدا و تصویر و ... . حتی چک کردن تصویر نهایی با حضور کارشناسان نیز می تواند مفید باشد.

موضوع دیگری که امروزه باید به آن توجه کرد حساسیت نسبت به نور است. هجوم رنگ ها و نورها و تلفیق آنها با یکدیگر می تواند حس ناخوشایندی را ایجاد کند. برای مثال برنامه های قدیمی تلویزیونی به دلیل کیفیت پایین برای بینندگان مشکل ساز هستند. از هر 5000 نفر یک نفر از این موضوع رنج می برد.

محققین پزشکی و مهندسین صدا و تصویر با همکاری یکدیگر روی دلایل این حس ناخوشایند کار کرده اند و نتیجه حاصل شده این بود که سیگنال های مشکل دار قبل از ارسال حتماً باید چک شوند.

در حال حاضر استانداردهایی برای این منظور وجود دارد و ابزار سنجش این استانداردها نیز در دسترس است. تست هایی مانند ITU recommendation 1702 و Ofcom mandate از جمله این تست ها هستند.

IPTV جذابیت های زیادی دارد: برای مشترکین و کاربران مناسب است زیرا به راحتی می توانند با آن ارتباط برقرار کنند و برای اپراتورها نیز جذابیت دارد چراکه محتوای مورد نظر از جمله تبلیغات را به تناسب هر کاربر ایجاد می کنند. ولیکن برای موفقیت کامل در این حوزه باید روی کیفیت تصاویر ارسالی تمرکز کرد تا با استانداردهای کاربران همخوانی داشته باشند.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search