فیوژن و روش های اتصال فیبر نوری

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

اتصال فیبر نوری فرآیندی است که طی آن دو فیبر به صورت دائمی به هم متصل می گردند، برخلاف کانکتورها که طوری طراحی شده اند که به راحتی در پچ پنل از هم جدا می شوند.

اتصال مکانیکی و فیوژن، دو شیوه اتصال فیبر نوری

• در شیوه اتصال مکانیکی دو سر فیبر با یک مکانیزم مکانیکی روی هم نگه داشته می شوند و به صورت فیزیکی به هم متصل نمی شوند. این شیوه نسبت به شیوه فیوژن که در پایین توضیح داده خواهد شد مشکلات و ایراداتی دارد.

 فیوژن و روش های اتصال فیبر نوری

• نوع دوم فیوژن نام دارد. در این شیوه، سر دو فیبر نوری با یک آرک الکتریکی به هم جوش داده می شوند. این شیوه به دلیل کارایی بالا و بروز مشکلات بسیار کمتر در برقراری ارتباط بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این شیوه ارتباط بین دو سر فیبر به بهترین شکل انجام می گیرد. جوش فیبر با دستگاهی به نام دستگاه فیوژن به صورت خودکار صورت می گیرد.

فیوژن فیبر نوری

در این مقاله بیشتر روی این شیوه تمرکز خواهیم کرد.

فیوژن کردن

همان طور که پیش تر توضیح دادیم، دستگاه فیوژن دو سر فیبر نوری را به یکدیگر متصل می کند. این روند را فیوژن کردن می نامند. انتهای هر دو سر فیبر محکم در جای مناسب قرار می گیرند و با فشار دادن دکمه هر دو رشته فیبر با الکترود داغ می شوند، به هم چسبیده و فیوژن می شوند.

این دستگاه به صورت اتوماتیک کار می کند و می توانید آن را با توجه به مشخصات مورد نیاز خودتان خریداری کنید یا اینکه از آنچه شرکت تولید کننده ارائه می دهد استفاده کنید. در زیر پنج قدم ابتدایی که در فیوژن کردن با دستگاه فیوژن باید انجام دهید را با هم مرور می کنیم.

فیوژن فیبر نوری فیوژن فیبر نوری
  1. سرپوش روی دستگاه را باز کنید
  2. سر فیبر را لخت کنید. به اندازه 125um سر فیبر را لخت کنید و با الکل ایزوپروپیل 99% تمیز کنید.
  3. فیبر را قطع کنید. این کار باید با دقت بسیار بالایی انجام گیرد. اکثر دستگاه ها این ابزار را دارند. قطع فیبر یک قدم بسیار مهم است و کیفیت فیوژن بسته به دقت در انجام این کار است.
فیوژن فیبر نوری
  1. فیبر را در قسمت نگه دارنده فیبر قرار دهید. دکمه شروع را بزنید تا عمل فیوژن آغاز گردد.
  2. برای حفاظت از قسمت فیوژن شده از کریمپ حرارتی استفاده می شود.

در هنگام خرید دستگاه فیوژن چه معیاری را باید در نظر بگیریم؟

مدل های مختلفی از این دستگاه در بازار موجود است که دارای قابلیت ها و امکانات متفاوت و متنوعی هستند. بنابراین شما باید قبل از خرید تمام نیاز های خود را مد نظر قرار دهید. در این بخش فناوری های گوناگون بکار رفته در تولید این دستگاه ها را مرور می کنیم.

هم ترازی core

دستگاه فیوژن برای هم ترازی core فیبر نوری از دوربین های مختلف استفاده می کند. دو فیبر از دو جهت در زاویه 90 درجه روشن می شوند و نور به آنها می تابد. از طریق چند دوربین، دستگاه قادر است core فیبر را شناسایی کند و به وسیله استیج متحرک آنها را هم تراز کند.

راهنمای خرید دستگاه فیوژن

هم تراز کردن core به کاربر اجازه می دهد برنامه های گوناگون و مجزایی را برای این کار ذخیره کند. مثلاً دما و مدت زمان را از قبل برای دستگاه تعریف کند. این دستگاه ها محل فیوژن را بزرگ و قابل رویت کرده و به همین دلیل هم ترازی فیبرها در یک خط، آسان می شود. فناوری تزریق نور (light injection technology) و نرم افزارهای تصویری، core فیبر را به خط می کند و حداکثر نور را از داخل یک فیبر به فیبر دیگر عبور می دهد. با این کار دقت فیوژن کردن بسیار بالا می رود.

این امکانات برای دقت بیشتر در هم ترازی است و نتیجه آن اگر کار فیوژن به دقت انجام گیرد تنها 0.02dB تضعیف خواهد بود. این حد از دقت باید در مورد تمام کابل های single-mode انجام گیرد و با این شیوه دقت کابل های multi-mode هم افزایش خواهد یافت.

هم ترازیcore در فیوژن کردن از متدهایی است که در نصب CATV، زیرساخت شبکه، اپلیکیشن های خاص فیبر و مولفه های تولیدی نوری استفاده می شود چراکه بسیار دقیق و قابل اتکا است.

هم ترازی clad

در فیوژن کردن های اساسی از هم ترازی Clad استفاده می کنند و فیبرها را برای قطع کردن و فیوژن کردن مرتب می کنند. فیبرها در این حالت بر اساس اندازه بیرونی clad به صورت فیزیکی مرتب می شوند و در یک شیار V مانند قرار می گیرند. باید توجه داشت که هم ترازی ابعاد بیرونی به معنی هم ترازی دقیق core نیست. دقت و انعطاف پذیری آنها به مراتب کمتر است.

هم ترازی clad نیز چندین دوربین دارد ولی جا به جایی فیبر تنها به صورت تک محور انجام می گیرد. هم ترازی با کمک یک شیار ثابت V مانند انجام می گیرد. اندازه تضعیف با این روش0.05dB خواهد بود. این شیوه فیوژن برای فیبر multimode مناسب است.

فیوژن قابل حمل

وقتی باطری های قابل شارژ برای دستگاه فیوژن به بازار عرضه شد انقلابی در این صنعت اتفاق افتاد. این ابزارآلات مشهور قابل حمل هستند و در عین حال کاربرد آنها مشابه مدل های رو میزی است. این مدل برای کار در فضای پروژه بسیار پر کاربرد است و برای کار در زمینه FTTx، LAN، زیرساخت و نصب های دائمی بسیار عالی است.

بازار دستگاه فیوژن در سال 2010

یک تحلیلی از بازار فیبر نوری در سال 2010 ارائه شد که بازار دستگاه فیوژن را هم پوشش می داد. عکس زیر به تفکیک، درصد سهم هر بخش را از بازار نشان می دهد. صنعت ارتباطات بیشتر از دستگاه فیوژن قابل حمل استفاده می کنند.

بازار دستگاه فیوژن

دلایل اختلالات فیوژن

پارامترهای فیبر که روی تضعیف در کابل های single mode تاثیر می گذارد عبارتند از MFD و خطای عدم مرکزیت core.

1) MFD

اگر کابل های غیر مشابه با MFD های متفاوت را بخواهیم فیوژن کنیم نسبت به کابل های مشابه تضعیف بیشتر خواهد بود.میزان این تضعف بر اساس فرمول زیر قابل اندازه گیری است:

دلایل اختلالات فیوژن

نمودار زیر حداکثر تضعیف در MFD های خاص در رنج ‎8.8~9.6um‏ را نشان می دهد. تضعیف فیوژن در MFD9.3um نسبت به حالت های دیگر بسیار کمتر است.

دلایل اختلالات فیوژن

2. خطای عدم مرکزیت core

خطای عدم مرکزیت core به معنی فاصله ای است که core نسبت به clad از مرکز فاصله دارد. نمودار پایین به نسبت انحراف از مرکز میزان تضعیف را نشان می دهد. مشخصات انحراف core از مرکز در کابل single mode G.652 حدود 0.5um است.

دلایل اختلالات فیوژن

نتیجه گیری
علی رغم پیشرفت هایی که در فناوری فیوژن و فیبر اتفاق افتاده است ولی در حالت کاربردی همچنان بسیاری از مسائل باید روشن شود. تفاوت های مختلف فیبر، تجهیزات، محیط و تکنیک های مختلف هر کدام روی نتیجه کار تاثیر می گذارند. درک درست از قابلیت های روند فیوژن کردن و اندازه گیری میزان تضعیف، شرکت ها، طراحان، صاحبان شبکه و کارشناسان را قادر می سازد تا واقعیت ها را با انتظارات خود تطبیق دهند. مخصوصاً با کابل های single mode جدیدی که در برابر خمش مقاوم هستند و بسیار هم فراگیر شده اند.

منبع مقاله

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search