آیا می دانید هاب، سوئیچ و روتر چه تفاوت هایی با هم دارند؟

امتیاز به این مطلب
(2 کاربر)

هنگامی که کامپیوترها و سایر دیواس ها می خواهند درون یک شبکه قرار گیرند هاب، سوئیچ و روتر به عنوان یک پل، قادرند آنها را به هم متصل نمایند. هر سه دستگاه می توانند این کار را انجام دهند و تکنسین ها با توجه به وضعیت شبکه می توانند از آنها به جای هم استفاده کنند به همین دلیل ممکن است مردم این سوال برایشان پیش بیاید که آیا این دستگاه ها مشابه هم اند یا از هم متفاوت اند. این مقاله شما را با مفهوم واقعی هاب، سوئیچ و روتر و موارد استفاده از آنها آشنا خواهد کرد.

بررسی اجمالی هاب، سوئیچ و روتر

هاب : هاب یک پیام را از یک پورت به پورت دیگر ارسال می کند. برای مثال، اگر سه کامپیوتر A ،B و C داشته باشیم، پیامی که باید برای کامپیوتر A توسط هاب ارسال شود برای سایر کامپیوترها نیز فرستاده می شود اما پورت هایی که پس از بررسی تشخیص دهند داده به آنها تعلق ندارد آن را ندیده می گیرند و تنها کامپیوتر A به آن پاسخ می دهد. هاب سوئیچ : سوئیچ قادر به رسیدگی به داده ها بوده و تشخیص می دهد هر یک از آنها دارای آدرس خاص جهت ارسال هستند. سوئیچ، داده را بررسی کرده و تشخیص می دهد بسته برای کدامیک ازکامپیوترها در نظر گرفته شده و آن را ارسال می نماید. بهره وری در سوئیچ بهبود یافته و سرعت شبکه نیز با جلوگیری از تکرار افزایش خواهد یافت. سوئیچ روتر : روتر در واقع یک کامپیوتر کوچک است که ی تواند ترافیک شبکه را مدیریت و مسیریابی نماید. روتر معمولاً دو شبکه LAN، دو شبکه WAN و یا یک شبکه LAN را به شبکه ISP خود متصل می نماید. روتر قادر است بهترین مسیر برای ارسال داده را شناسایی کرده و آنها را با استفاده از پروتکل بهم متصل نماید. روتر

تفاوت هاب، سوئیچ و روتر چیست؟

هاب و سوئیچ:

هاب در لایه اول یعنی لایه فیزیکی و سوئیچ در لایه دوم یعنی دیتا لینک یا ارتباط داده در مدل OSI کار می کنند. سوئیچ بسیار کارآمدتر از یک هاب است و در تشخیص هدف ارسال داده بسیار دقیق تر عمل می کند. سوئیچ می تواند چندین کامپیوتر را در یک شبکه LAN به هم متصل کند اما هاب تنها می تواند چند دیوایس اترنت را به عنوان یک بخش کوچک به هم متصل نماید. از آنجا که عملکرد سوئیچ بسیار بهتر از یک هاب است هزینه ی آن نیز بالاتر خواهد بود.

سوئیچ و روتر:

در مدل مرجع OSI، روتر در لایه سوم یعنی لایه شبکه و بالاتر از سوئیچ کار می کند. روتر بسیار متفاوت از یک سوئیچ است چرا که قادر است یک پکت یا بسته را به شبکه های دیگر مسیریابی نماید. این دستگاه بسیار هوشمند تر و پیچیده تر بوده و به عنوان یک مقصد میانی اتصال چندین شبکه به هم را میسر می سازد. سوئچ فقطً برای شبکه های سیمی مورد استفاده قرار می گیرد اما یک روتر می تواند شبکه های بیسیم را نیز به هم متصل نماید. با وجود امکانات بیشتر قطعاً یک روتر قیمتی بالاتر از یک سوئیچ خواهد داشت.

هاب و روتر:

همانطور که در بالا ذکر شد هاب تنها امکانات اولیه یک سوئیچ را دارد، بدیهی است که تفاوت های هاب و روتر بسیار فراتر خواهد بود. برای مثال می توان گفت هاب یک دستگاه پسیو بدون هیچ نرم افزاری است در حالیکه روتر یک دستگاه شبکه است و همچنین فرم انتقال داده ها در هاب بصورت سیگنال الکتریکی یا بیت و در روتر بصورت بسته می باشد.

کدامیک را خریداری کنم؟ Hub،Switch یا Router

نتیجه گیری گرچه برخی هاب، سوئیچ و روتر را معادل هم می دانند اما در واقع تفاوت های زیادی با هم دارند و دانستن این تفادت ها می تواند در تهیه دستگاه مناسب با شبکه شما بسیار مفید باشد.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search