چگونه می توان کابل فیبر نوری هوایی را نصب کرد؟

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

هنگامی که در خیابان ها قدم می زنید آیا به کابل های اضافی که از تیرک ها آویزان هستند دقت کرده اید؟ این کابل ها که معمولاً تحت عنوان کابل فیبر نوری هوایی نامیده می شوند به طور گسترده ای برای نصب در OSP (outside plant) بر روی تیرکها استفاده می شوند. کابل های فیبر نوری هوایی برای وفق دادن با شرایط محیطی سخت و جلوگیری از تخریب طبیعت، آسیب های انسانی و سرقت، طراحی شده اند. این کابل ها دارای انواع مختلفی هستند.
در این مقاله به روش های رایج نصب و مسائلی که در حین نصب باید به آن توجه شود، پرداخته شده است.

چگونه می توان کابل فیبر نوری هوایی را نصب کرد؟

انواع کابل های نوری هوایی

کابل فیبر نوری هوایی را می توان در دو نوع سلف ساپورت و catenary wire به منظور روش های مختلف نصب ، دسته بندی کرد. نوع catenary wire به کابل های Loose Tube فضای باز رایج، که می تواند تسمه ی داخل مسنجر باشد و نوع سلف ساپورت به کابل های ADSS اشاره دارد. این کابل ها طوری ساخته شده اند که بتوانند وزن خود و باد و سرما را تحمل نمایند. کابل فیبر نوری هوایی سلف ساپورت فرم 8، کابل ADSS رایج است که برای نصب آسان و مقرون به صرفه در شبکه های ارتباطی مسافت طولانی استفاده می شود.

راهنمای نصب کابل های فیبر نوری هوایی

قبل از نصب کابل فیبر نوری هوایی

نکته 1: قبل از نصب و راه اندازی کابل هوایی، ساخت یک طرح مناسب بسیار ضروری است. بنابراین باید مسیر کابل های تلفن و برق و... و قسمت های خیابانی در بررسی مسیر کابل، مورد توجه قرار گیرد. این طرح باید توسط بخش های مختلف مورد تائید واقع شود.
نکته2: مقررات مربوط به فاصله کافی بین کابل های فیبر نوری و کابل برق در تیرک مشترک باید رعایت شود.
نکته3: تیرک های قدیمی باید از لحاظ استقامت مورد بررسی قرار گیرند تا مطمئن شوید که می توانند فشار کابل هوایی را تحمل کنند. همچنین باید بررسی کنید که آیا به طناب نگه دارنده برای نصب کابل های هوایی نیاز است یا خیر.
نکته 4 : محل اتصال معمولاً در طول مسیر کابل انتخاب می شود. این انتخاب باید به گونه ای باشد که کابل در طولانی ترین مسافت ممکن خود مورد استفاده قرار گرفته و کمترین اتصال انجام شود. آنها باید به راحتی برای یک خودرو اسپلایسینگ قابل دسترسی باشد.
نکته 5: به یاد داشته باشید که نصب کابل هوایی هرگز نباید در شرایط مرطوب انجام شود، همچنین مطمئن شوید که کلیه ی پرسنل برای کار برروی تیرک بخوبی آموزش دیده اند.

روش نصب کابل فیبر نوری هوایی

با توجه به انواع مختلف کابل هوایی، به طور کلی دو روش نصب وجود دارد. اولین روش تعبیه یک کابل فیبر نوری در مسنجر فولادی است. مسنجر فولادی بین تیرک ها نصب می شود. سپس یک کامیون یا تریلر حلقه کابل، برای کشیدن کابل به موازات مسنجر مورد استفاده قرار می گیرد. cable guide و cable lasher برای قرار دادن در دو طرف کابل فیبر نوری و مسنجر مورد استفاده واقع می شود. از ماشین بالابر برای تنظیمات لازم cable lasher می توان استفاده کرد. در هر تیرک کابل فیبر نوری به شکل یک حلقه ی گسترش جهت توسعه و بسط مسنجر در آمده است. حلقه ی گسترش دارای طول و عمق است که طول آن باید بیش از دو برابر عمق آن باشد. کابل فیبر نوری باید همیشه، حداقل شعاع خمش را حفظ نماید.

روش دیگر، نصب مستقیم کابل فیبر نوری سلف ساپورت فرم 8 است. این روش تا حد زیادی قرار دادن کابل فیبر نوری در محل استقرار هوایی را آسان می کند. کابل سلف ساپورت فرم 8 هر دو کابل فیبر نوری و مسنجر را در یک پوشش و برای هر 8 بخش خود دارد. استرند و فیبر نوری در یک کابل واحد ترکیب شده که موجب نصب سریع و آسان آن در یک مرحله شده و در نتیجه این ساختار هوایی با دوام تر می شود.

در طول نصب کابل فیبر نوری هوایی

شما باید نکات ایمنی را در طول نصب کابل فیبر نوری کاملاً رعایت کنید. به مواردی که در ذیل آمده است، توجه کنید:
نکته 1، اطمینان حاصل شود که ابزار و تجهیزات مورد استفاده برای نصب کابل، متناسب با دستور کار است. تجهیزات نامناسب ممکن است به کابل یا پرسنل نصب آسیب وارد نماید.
نکته 2، هنگامی که در معرض خطرات برق قرار می گیرید مثلاً خطوط برق از محل انجام کار عبور می کند بسیار مراقب باشید.
نکته 3، قبل از کابل کشی مستقیم با پیکربندی 8، مطمئین شوید منطقه خالی از پرسنل نصب و تجهیزات است چرا که عدم رعایت این نکته ممکن است به پرسنل و کابل ها آسیب وارد نماید.

نتیجه گیری

نصب کابل فیبر نوری کار راحتی نیست بخصوص در نصب هوایی آن! در نصب هوایی مراقبت فوق العاده و صبر و شکیبایی در طول نصب مورد نیاز است. شرایط واقعی معمولاً بسیار پیچیده تر از چیزی است که ما در اینجا صحبت کردیم. لازم است شما با توجه به شرایط واقعی، طرح خود را تنظیم نمائید.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search