شما کدام یک را برای FTTx انتخاب می کنید؟ PON یا AON؟

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

هنگامی که بحث استقرار FTTx پیش می آید، دو راه حل برای شبکه ها وجود دارد که معروف به PON (شبکه پسیو نوری) و AON (شبکه اکتیو نوری) می باشند. چه تفاوتی بین آنها می باشد؟ کدام یک را شما انتخاب می کنید؟ PON یا AON؟ شما ممکن است پاسخ را در این مقاله پیدا کنید.

 شما کدام یک را برای FTTx انتخاب می کنید؟ PON یا AON؟

PON

PON شامل یک ترمینال خط نوری (دستگاه olt) واقع در دفتر مرکزی (CO) و مجموعه ای از ترمینال های شبکه های نوری مرتبط (ONT) که در پایان خط فیبر نوری و معمولاً در قسمت مشترک و کاربر واقع شده است، می شود. هر دو دستگاه نیاز به برق دارند. به جای استفاده از لوازم الکترونیکی طراحی شده در فضای خارجی، PON با استفاده از اسپلیتر و کوپلر پسیو، پهنای باند را در میان کاربران تقسیم میکند. به طور معمول تقسیم پهنای باند بین 32 کاربر انجام شده و حداکثر تا فاصله 10-20 کیلومتر را ساپورت می کند.

AON

سیستم اپتیکی اکتیو با استفاده از تجهیزات سوئیچینگ الکتریکی، مدیریت توزیع سیگنال و هدایت سیگنال ها به مشترکین خاص را انجام می دهد. این سوئیچ برای هدایت سیگنال های ورودی و خروجی به محل مناسب در شیوه های مختلف باز و بسته می شود. بنابراین، یک مشترک می تواند یک فیبر در حال اجرای اختصاصی به خانه خود داشته باشد. شبکه های اکتیو می توانند تعداد نامحدودی از مشترکین را در فاصله بیش از 80 کیلومتر ساپورت کنند.

مزایا و معایب PON

مزایا

PON دارای مزایای متمایزی بوده و به شدت کارآمد می باشد و هر تار فیبر نوری می تواند به 32 کاربر خدمات ارائه بدهد. در مقایسه با PON، AON دارای هزینه ساخت و نگهداری پایین تری است. از آنجا که قطعات و تجهیزات الکتریکی استفاده شده در آن بسیار کمتر می باشد، در نتیجه به راحتی خطا در سیستم PON رخ نمی دهد.

معایب

PON همچنین دارای برخی معایب می باشد. یکی از بزرگترین معایب اسپلیترها این است که بدون هیچ ملاحظه، انتخاب و منطقی ، ارسال را به تمام نقاط پایانی انجام می دهند. پس شما نمی توانید زمانی که یکی از خدمات قطع می شود، مشکلات را مقرون به صرفه حل نمایید. مشکل دیگر انعطاف پذیری آن است.در صورت نیاز به طراحی دوباره شبکه و یا کشیدن رشته فیبر جدیدی از اسپلیتر upstream، همه مشترکان downstream باید آفلاین شوند تا اسپلیتر در شبکه تغییر یابد. در انتها از آنجا که در PON ،کل شبکه به اشتراک گذاشته می شود، تمام مشترکین دارای پهنای باند یکسان می باشند. بنابراین سرعت انتقال داده ها ممکن است در زمان اوج مصرف کند شده و کاهش یابد.

مزایا و معایب AON

مزایا

AON دارای مزایای خاصی است. اول اینکه، وابستگی آن به تکنولوژی اترنت باعث می شود همکاری بین فروشندگان آسان شود. مشترکین می توانند سخت افزاری را انتخاب نمایند که نرخ انتقال داده مناسب داشته و در مقیاس بالا با افزایش نیازها، بدون نیاز به بازسازی شبکه قابل ارتقا باشد. دومین مورد، در رابطه با فاصله است. یک شبکه اکتیو دارای محدودیت فاصله 80 کیلومتر بدون در نظر گرفتن تعداد مشترکین می باشد. در انتها انعطاف پذیری بالا برای استقرار خدمات مختلف به مشتریان مسکونی و تجاری و هزینه مشترک پایین از مزایای دیگر آن می باشد.

معایب

AON مانند PON، دارای نقاط ضعف می باشد. حداقل یک سوئیچ تجمعی برای هر 48 مشترک نیاز داشته چرا که نیاز به توان برای ارسال دارد. AON ذاتا قابلیت اعتماد کمتری از PON دارد. از این مقاله می توانید دریابید که هر دو تکنولوژی دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند. در برخی از موارد، در سیستم های FTTx ، از ترکیب عناصر هر دو معماری اکتیو و پسیو به شکل یک سیستم ترکیبی استفاده می شود. بنابراین، برای تصمیم گیری که کدام تکنولوژی استقرار یابد، باید شرایط خاص هر سیستم در نظر گرفته شود.

در فاطر چه کاری انجام میدهیم؟

ما در فاطر به عنوان مشاور، طراح، تامین کننده و مجری انواع شبکه های فیبر نوری و مس و همچنین توسعه دهنده انواع نرم افزار ها و سرویس های متنوع، قادر هستیم کلیه ی خدمات پسیو، اکتیو و سرویس های جریان ضعیف شما را به صورت یکپارچه و بر روی زیر ساخت ارتباطی فیبر نوری، طراحی و پیاده سازی کنیم.

تماس با ما

آدرس : نارمک جنوبی - بین چهارراه آیت و خاقانی - پلاک 499
تلفن گویا:   73065000-021   واحد بازرگانی:   4-73065111-021
ایمیل:   info[at]opticalfiberco.com

شبکه های اجتماعی

نماد اعتماد

Search